Thursday, November 20, 2008

ISA di USA?

ISA di AS?


Filem ini bertanggungjawab untuk mengenalkan akukepada sebuah akta yang ditubuhkan oleh AS, yangbernama ' Rendition Act' kata mudah yang lain adalahInternal Security Act (ISA) versi Amerika. Akta inimembenarkan penanggapan tanpa bicara, terhadap sesiapasahaja yang disyaki pengganas atau bersubahat denganpengganas. Akta ini membenarkan kerja-kerja 'syaitan'dilaksanakan, termasuklah penyiksaan, pemenjaraan, danpembunuhan kepada mereka yang terbabit. Yangmenariknya, kebanyakkan suspek tidak diseksa ataudisiasat di tanah AS kerana dianggap suci dan salahuntuk menyiksa tanpa bicara, tetapi dibawa keluar olehnegara2 lain, termasuk di Kem Tahanan Gountanamo.

Menarik untuk kita memberi respon dalam hal ini adalahkerana ketakutan melampau dan tidak bertempat AS inibukan sahaja disuarakan oleh seluruh dunia, malahdisuarakan juga rakyat AS sendiri. Filem2 mutakhirbanyak memaparkan kritikan kepada dasar yangdilaksakan olah AS yang dianggap mengarut dan tidakmenguntungkan AS. Filem Die Hard 4, lakonan BruceWillis dan filem Eagle Eye, memaparkan sistemkeselamatan berkomputer yang dibina AS bagi menanganiserang pengganas, akhirnya membawa malapetaka kepadaAS sendiri.Hal ini signifikan untuk kita pada hari ini melihatkepada kemenangan Obama salaku Presiden AS yang baru.Malah pada minggu lepas Obama mengumumkan untukmengundurkan semula askar AS di Iraq dan penutupan KemTahanan Kamunting (Gaountamano) . Obama yang dilihatlebih humanis melaksanakan dasar-dasar yang dilihatdemokratik dan aman walaupun beliau secara lantangmengatakan Pro-Israel.

Dalam hal ini turut dikupasoleh Tariq Ramadhan dan beliau turut meletakkan batuperingatan di dalam kita senang maraikan kemenanganObama jangan sehingga kita menjadi leka dan tidaksensitif kepada perkembangan.


www.saifullahzulkif li.blogspot. com19 Nov 2008Seri Setia

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)