Monday, July 05, 2010

Gendang Perkauman dan ISA; dua tarian lapuk Barisan Nasional

Gendang Perkauman dan ISA; dua tarian lapuk Barisan Nasional

Agenda perkauman adalah agenda yang menjadi ‘remedi’ atau preskripsi ubat oleh British untuk meredakan ketegangan kaum sebelum mereka meninggalkan bumi yang telah gagal mereka kuasai lagi. Untuk menolak obligasi mendukung kaum Cina dan India yang telah di bawa ke Tanah melayu, menghasilkan tindakan penjajah untuk terus memisahkan hubungan sesama kaum melalui politik, sekolah pemikiran dan gaya hidup perkauman chauvinis yang cukup teruk.

Rakyat malaysia yang berakal kian muak melihat pertelingkahan antara PERKASA yang mendabik dada mampu bersuara tanpa mengira sensitiviti kaum lain (atas alasan mereka NGO Melayu) serta MCA yang merupakan parti perkauman Cina yang kian retak menanti belah.

Lebih dahsyat, mereka masih menyimpan fahaman ala israel yang cukup zalim iaitu ingin menyelesaikan perteingkahan mereka menggunakan ISA untuk menangkap sesama mereka (yang berasal daripada kelompok sekolah pemikiran perkauman BN)

Kini Timbalan setiausaha Pemuda MCA Low Chew Jun, Ketua Gerakan Pulau Pinang Datuk Teng Hock Nam, akhbar Sin Chew Daily dan China Press telah enggan tunduk kepada desakan NGO Melayu tersebut dan tetap mempertahankan kenyataan mereka bahawa perjuangan PERKASA bertentangan dengan gagasan 1Malaysia. Bukan sahaja PERKASA<>

Lantaran telah beku idea untuk menyerang sesama mereka, Pemuda MCA Wilayah Persekutuan dan Selangor pula mendesak Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali disiasat mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana didakwa bersifat perkauman.

Ketua Pemuda MCA Selangor, Dr Kow Cheong Wei berkata, gesaan itu disuarakan berikutan tindakan Perkasa menerbitkan artikel yang menyentuh sensitiviti perkauman dalam edisi sulung Suara Perkasa dalam rencana bertajuk ‘Tahan Ka Siong di bawah ISA’.

Artikel di dalam akhbar berkenaan melalui kenyataan Timbalan Perkasa, Datuk Abdul Rahman Abu Bakar, mendesak Ka Siong yang juga Timbalan Menteri Pelajaran, segera memohon maaf selepas mendakwa Ka Siong mempertikaikan hak keistimewaan orang Melayu dalam isu biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Bagaimanapun, Ka Siong menafikan dakwaan itu.

Semakin BN membuang bebrbilion wang untuk meminta nasihat yahudi, yang jelas nasihat yang sebenarnya diberikan APCO mungkin adalah menyelesaikan setiap perbalahan melalui gendang tarian perkauman.

Pakatan rakyat kian meninggalkan medan politik sebegini malah usaha PR perlu ditumpukan untuk terus memahamkan rakyat betapa agenda pekauman adalah agenda ortodoks, primitif dan sangat jahil untuk dianuti oleh rakyat negara yang kian maju ini.

Masyarakat yang maju juga celik undang-undang serta pasti akan menolak akta ISA yang cukup zalim. Akta yang menghendaki tahanan ditahan tanpa sebarang hak perundangan adalah juga akta tinggalan penjajah dan amalan Israel sehingga kini. Rakyat yang sedar akan faham, isu perkuaman dan sikap menyelesai masalah melalui ISA hanyalah nasihat mujarab daripada APCO dengan bayaran yang cukup mahal.

Muhammad Nuruddin Bashah


No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)