Wednesday, May 09, 2012

Radzi pesan PAS perlu berani hadapi cabaran untuk menang

Radzi pesan PAS perlu berani hadapi cabaran untuk menang
Gopeng-6 Mei 2012
Konvensyen PAS Negeri Perak kali-16 berjaya diadakan di Hotel HillCity dengan jayanya. Terdapat banyak wacana dan penyatuan fikrah berjaya diadakan serta pembetulan fikrah yang mungkin masih menyelubungi petugas PAS (amilin) sebelum menghadapi cabaran PRU-ke-13 akan datang.
Radzi Zainon yang telah mewakili PAS Gopeng untuk berucap ada memberi beberapa pesanan untuk semua petugas yang hadir.
Antara kupasan menarik dalam ucapan beliau adalah pentingnya petugas PAS memahami senario kegersangan jiwa dan hati kaum melayu yang menjadi sasaran kempen dan dakwah PAS menjelang pilihanraya akan datang.
Masalah utama orang melayu selain isu ekonomi dan sosio-budayanya, orang melayu mengalami krisis kurang kefahaman beragama. Kekurangan kefahaman inilah yang menyebabkan mereka salah membuat percaturan hidup serta memilih arah untuk menentukan masa depan negara dan negerinya sendiri.
Pas yang bercita-cita tinggi untuk menawan Putrajaya dan Bangunan Perak melalui kerjasama Pakatan Rakyat juga perlu bersedia untuk menempuh cabaran yang tinggi dan mendesak. Hal ini memerlukan persiapan mental, tarbiah dan kefahaman ahli untuk menyelesaikan permasalahan dan persiapan menghadapi masalah selepas kemenangan atau kekalahan kelak.
Radzi juga mengulas ucapan perwakilan yang kelihatan menghentam dan menyalahkan DHPP yang kelihatan menjadi ‘ustaz’ atau mengajar orang Melayu tentang Islam. Perwakilan ada yang mengatakan isu sensitiviti orang melayu perlu dilihat kerana sikap DHPP yang kelihatan cuba mengajar dalam beberapa hal. Menurut Radzi, selaku ahli PAS yang menganut Islam perlulah memahami hakikat dan keadaan sebenar DHPP.
Radzi mengingatkan bahawa DHPP perlu diasuh, ditarbiah dan diberi ‘training khas’ dan bukannya dihentam dan dipersalahkan. Disaping mereka bukan penganut islam, mereka jugta adalah ahli bersekutu yang masih baru bertunas dalam PAS. Perkara remeh sebegini perlu diperhalusi dan diperbetulkan sebelum kita layak untuk memerintah negeri atau negara.
Muhammad Nuruddin Bashah
UNIT MEDIA Sungai Rapat

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)