Tuesday, August 27, 2013

PAS Berjaya Sebagai Ustaz Gerakan Islam Antarabangsa- Raja Iskandar Al Hiss

PAS Berjaya Sebagai  Ustaz Gerakan Islam Antarabangsa- Raja Iskandar Al Hiss

Oleh: Muhammad Nuruddin Bashah
Unit Media dan Informasi Pusat Khidmat ADUN Sg Rapat

27 Ogos 2013- Rapat Setia
Perwakilan dan Pemerhati dalam Mesyuarat Agong DPPK Gopeng teruja apabila mendengar ucapan Naib Ketua Pemuda PAS Malaysia bahawa PAS adalah gerakan Islam yang menjadi rujukan gerakan Islam dunia.



Antara sumbangan besar PAS yang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak adalah sentiasa memberi idea dan sumbangsaran berguna kepada gerakan Islam sedunia termasuk gerakan yang berjuang di bumi bergolak seperti HAMAS da Ikhwanul Muslimin.

Presiden PAS Dato' Seri Abdul Hadi Awang adalah seorang yang amat disegani di kalangan gerakan peringkat antarabangsa kerana beliau merupaan keder gerakan Islam antarabangsa suatu ketika dahulu. Beliau sering dijemput untuk mewakili gerakan Islam Malaysia dalam banyak persidangan penting, jelas YM Raja Ahmad Iskandar Al Hiss kepada Pusat Khidmat ADUN Sg Rapat.

Suatu ketika semasa saya dan Ketua Pemuda berada di luar negara dan PAS diminta mewakili Asia Tenggara memberi ucapan, ramai perwakilan teruja dan terkejut dengan pendedahan Ketua Pemuda Pas Malaysia bahawa PAS erjaya meletak dan memberi ruang ahli bersekutu kepada lebih 20 000 orang kaum bukan Islam sebagai penyokong PAS. Malah mereka juga bersedia menobatkan syariat Islam jika menang dalam pilihanraya umum. hal inilah yang sebenarnya keunikan PAS dalam dasar tawazun dan dakwah bil hal, PAS mengorak langkah jauh walaupun pada awalnya ia kurang disenangi oleh ahli PAS sendiri, jelas beliau yang juga merupakan Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Perak dan Yang Di Pertua PAS Kuala Kangsar.

Menurut beliau, ada beberapa Gerakan Islam luar negara  hadir ke Pejabat Perhubungan PAS untuk menekuni dan mempelajari selok belok pilihanraya daripada kepimpinan PAS malah ada yang berjaya melaksanakannya lebih baik daripada kejayaan PAS di Malaysia kerana negara berkenaan telah mengamalkan demokrasi dengan baik dan sempurna. Inilah kejayaan PAS sebagai 'al Ustaz' atau guru kepada gerakan Islam antarabangsa dan ia adalah gagasan Imam Al Banna sejak era 1930an lagi.

Dengan memahami konsep Syumuliatul Islam yang diperkenalkan Imam As-Syahid Hasan al-Banna di dalam usul pertama dari Usul `Isyrin, telah memberikan semangat untuk gerkan Islam antarabangsa untuk  bergerak di paksi politik demi tertegaknya Ad-Din wa Ad-Daulah. 


Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)