Thursday, May 01, 2014

1 Mei di Butterworth- Pekerja perlu bersatu menolak GST !


1 Mei 2014- Butterworth

Himpunan Pekerja Bantah Kenaikan Harga Barang dan GST telah diadakan di Butterworth dengan jayanya walaupun kedengaran halangan pihak polis terhadap wakil-wakil union pekerja dan NGO untuk hadir.

Himpunan aman ini memang tidak seramai himpunan di Kuala Lumpur hari ini. Namun ada sedikit nilai mesej berlainan yang mungkin boleh dihebahkan kepada rakyat.

Wakil MTUC, pekerja, NGO yang membela hak rakyat dan kaum pekerja berucap betapa perlunya pekerja memahami hak mereka serta sedar peranan pekerja membawa kemakmuran di bumi Malaysia. 

Pekerja yang rata-rata masih berpendapatan isi rumah rendah walaupun kerajaan mengumumkan kenaikan pendapatan isi rumah saban tahun. 


Pekerja perlu faham apa itu GST dan mengapa ia dianggap bakal meranapkan ekonomi pekerja walaupun dalam aspek lain ia juga merupakan kaedah pencukaian yang efisyen. Dengan masalah rendah pendapatan, kos barangan dan kuasa membeli yang rendah, GST hanya menjadi barah kepada ekonomi negara.

Himpunan ini juga mendesak cola pekerja swasta sebanyak RM 300 serta kadar gaji minimum sebanyak RM 1500 sesuai dengan kadar harga barang hari ini.

Dalam hal cuti bersalin juga, kadar 60 hari untuk pekerja swasta adalah kadar sejak merdeka dan ia sudah ketinggalan zaman. Zaman berubah, manusia perlu meninggalkan menjadikan manusia bernama pekerja sebagai komoditi bertukar menganggap mereka sebagai insan yang memakmurkan negara.

Muhammad Nuruddin Bashah
















Jumpa Ong Jing Cheng, Kin Yin (aktivis Dapur Jalanan Pulau Pinang) dan kawannya di Himpunan Pekerja 1 Mei di Butterworth pagi tadi.... perlaksanaan GST tanpa menimbang keupayaan isi rumah dan kadar gaji pekerja swasta yang masih rendah hanya akan membawa pekerja bawahan ke lembah kesengsaraan.






Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)