Monday, June 16, 2014

kenyataan media - ISU TAREKAT SESAT ; KERAJAAN JANGAN PEJAM MATA ISU AQIDAH DAN SYARIAH


 KENYATAAN MEDIA 16 JUN 2014
DEWAN PEMUDA PAS NEGERI KEDAH
ISU TAREKAT SESAT ; KERAJAAN JANGAN PEJAM MATA ISU AQIDAH DAN SYARIAH

Soal aqidah dan syariah bukan persoalan remeh yang boleh dipermainkan. Malah dalam banyak hal di Malaysia isu syariah dan aqidah hanya menjadi topik hangat apabila ia dipolitikkan, ada ‘miledge’ politik, membawa laba atau keuntungan kewangan dan pelbagai objektif sampingan lain. Jika tidak ia kekal tidak diambil berat malah dianggap ringan.

Dalam hal isu Tarekat Naqsyabandi Al Aliyah yang dipopular oleh Shaykh Nazim Al Haqani dari Cyprus dan kini diteruskan oleh Shaykh Muhammad Hisham dari Amerika Syarikat, Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah menilai ianya menampika betapa agama dan aqidaH diambil ringan oleh pemerintah Barisan Nasional yang ditunjangi oleh UMNO sebuah parti yang mengakui memperjuang Islam. UMNO hanya memejam mata dalam isu agama dan aqidah. Buktinya hingga kini UMNO tidak bersungguh dalam isu anak muallaf yang ingin dimurtadkan oleh Mahkamh Tinggi Ipoh.

Isu ini hangat selepas program Majlis Gema Zikir & Qasidah bersama Shaykh Muhammad Hisham Kabbani pada 13 Jun, tidak dibenarkan berlangsung oleh Majlis Fatwa Kedah berdasarkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 2000 yang memutuskan tarekat Naqsyabandiah Al-Aliyah menyeleweng daripada ajaran Islam.

Ramai yang tidak mampu menjawab apabila pihak penganjur program Majlis Gema Zikir & Qasidah yang sepatutnya diadakah di KUIN Kedah ingin memohon penjelasan daripada Mufti Kedah, Datuk Syeikh Muhamad Baderudin Ahmad kerana pemimpin kerajaan juga dikatakan maklum dengan kehadiran Sheikh Kabbani tersebut.

Antara isu yang boleh dibangkitkan adalah:

Program yang dikatakan sesat itu berada dalam pengetahuan kerajaan negeri apabila salah seorang penganjur memuatnaik status Facebook dan gambar bersama Exco Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia, Pelancongan, Datuk Mohd Rawi Abd Hamid dalam pertemuan mereka di Wisma Darul Aman pada 25 Mei lalu.

Adakah pihak Exco tidak membuat kajian atau mendengar dahulu pandangan Majlis Fatwa Negeri atau Kebangsaan sebelum bermualamah dengan kelompok sesat ini?

Penganjur mengakui ramai pihak termasuk KUIN tidak mempersoal isu kesesatan yang dilibatkan dalam program malah penarikkan balik kebenaran menggunakan dewan KUIN menampilkan KUIN tidak cakna dengan isu-isu melibatkan aqidah sebegini.

Keghairahan kerajaan negeri yang ingin ‘mengislamkan’ negeri Kedah dengan hanya menggalakkan program qasidah dan selawat telah menjadikan ramai pihak termasuk NGO ingin mengaut keuntungan melalui penganjuran banyak majlis selawat dan qasidah sehingga pihak sesat mampu menerobos benteng kerajaan negeri untuk melebarkan agenda sesat mereka.


Kami Dewan Pemuda menyokong kuat saranan Ahli Jawatankuasa Majlis Fatwa Kedah, Prof Madya Dr Abd Aziz Hanafi yang mendesak pihak berkuasa berpendirian tegas dalam mencegah kemungkaran termasuk menyekat penularan ajaran sesat ke negara ini, dengan apa cara sekalipun.

Fatwa berbunyi :

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-48 yang bersidang pada 3 Apr 2000 telah membincangkan Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim Al-Haqqani. Muzakarah telah memutuskan bahawa Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim bertentangan dengan fahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan menyeleweng dari ajaran Islam. Pengamal ajaran ini hendaklah segera bertaubat.

Semua negeri dikehendaki memfatwa dan mewartakan bahawa tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim diharamkan dan tidak boleh diamalkan oleh umat Islam kerana ia bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar.
Merujuk desakan Dr Aziz, kami suka untuk mengingatkan kerajaan UMNO Kedah dan UMNO Pusat agar membaca kesemua fatwa-fatwa oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Malah fatwa-fatwa negeri-negeri berkaitan ajaran sesat juga wajar dibaca dan dikuatkuasa.

UMNO hanya bersifat kelam kabut hanya selepas sesuatu isu agama disensasikan seumpama isu Kalimah Allah walaupun isu itu berada daam skop khilafiyah. Bagaimana pula dengan isu anti hadis dan ungkapan menafikan kenabian Rasulullah yang di bawa oleh rakyat Kedah sendiri iaitu Dr Kassim Ahmad? Banyak negeri yang telah menfatwakan idea dan buku-buku beliau sebagai haram dan sesat. Namun begitu tiada desakan langsung agar ahli UMNO yang sesat tersebut diambil tindakan undang-undang. Malah pada 16 Februrai lalu, agenda sesar Dr Kassim tergamak dianjurkan di Wisma Putrajaya dengan kerjasama Tun Mahathir yang juga merupakan rakyat serta mantan ahli parlimen Kedah.

Dewan Pemuda PAS Kedah mendesak agar isu-isu aqidah tidak dijadikan isu selektif yang berkasta rendah. Islam adalah perkara besar malah dimaktub dalam Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan. Namun ia diperlekeh kerana penguatkuasaan dan penerpan oleh kerajaan yang masih tempang dan bermotif politik.

Us Ahmad Tarmizi Sulaiman

Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Kedah

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)