Sunday, June 07, 2015

Pelaburan sukuk 1MDB selamat dijamin kerajaan atau dijamin rakyat?


Pelaburan sukuk 1MDB selamat dijamin kerajaan atau dijamin rakyat?
Muhammad Nuruddin Bashah
Exco Penyelidikan DPPN Kedah
Kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan BIMB, Datuk Seri Zukri Samat bahawa pelaburan anak syarikatnya, Syarikat Takaful Malaysia Berhad (Takaful Malaysia) sebanyak RM85 juta di dalam sukuk Islamik yang diterbitkan oleh 1Malaysia Development Berhad (1MDB) adalah selamat kerana ia dijamin oleh kerajaan bukan merupakan jawapan yang melegakan kerana rakyat tidak peduli untung atau ruginya 1MDB suatu syarikat swasta yang tiada hubungan langsung dengan mereka.

Rakyat Malaysia yang kian celik ekonomi sebenarnya takut dengan kenyataan ‘dijamin kerajaan Malaysia’ kerana itulah petaka besar bahawa duit rakyat bakal dibelasah untuk menyelamatkan hutang terbitan sukuk berkenaan kepada Takaful Malaysia dan BIMB apabila 1MDB gulung tikar. Tetapi rasanya belum gulung tikar pun kerajaan akan terpaksa menyuntik wang lagi untuk syarikat ‘ntah apa apa ini’.

Sebelum ini masyarakat yang sedia senak perut dengan isu 1MDB yang kian korup, bakal tenggelam ini dilambak pula dengan isu sukuk Islamik terbitan 1MDB yang dilanggan oleh Takaful Malaysia itu mempunyai tempoh matang selama 30 tahun sehingga 2039 dengan kadar kupon 5.25 peratus. (Utusan Malaysia 15 Mei 2015)

Ada banyak sebab mengapa rakyat perlu curiga dan marah dengan 1MDB sehingga bayang bayang 1MDB pun menjadi perhatian rakyat.

1MDB ditubuh dengan niat atas kertas yang kelihatan suci namun peraktiknya cukup penuh dengan rahsia korup, kroni, ‘mark up, ali baba dan kemunafikan ekonomi yang dahsyat.

Beberapa bulan lalu Tan Sri Abdul Kadir Shiekh Fadzir dalam wawancara Harakah menyatakan syarikat 1MDB gagal dari awal lagi kerana kerajaan BN Najib hanya harapkan golongan ‘wheeler dealer’ dan bukannya usahawan sejati. Mereka hanya berprinsip membujur lalu melintang patah dalam berurus niaga tanpa kredibiliti sebagai usahawan sebenar utuk mengukuh ekonomi negara. Beliau sendiri pelik bagaimana bejet berbilion dipohon diluar Parlimen dan mudah pula Kabinet meluluskan tanpa perlu berbahas di Parlimen[ Harakah 23-26 Mac 2015]

Sebelum ini 1MDB mengeluar kenyataan bahawa untuk menangani hutang-hutang besar mereka terpaksa melancarkan tawaran awam permulaan (IPO) pada Jun atau Julai 2015 bagi mendapatkan dana yang akan digunakan menangani masalah aliran tunai syarikat[ http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2015/03/14/1mdb-dijangka-selesai-hujung-tahun/ ].
1MDB juga katanya ingin lepas 80% pgangannya dalam aset tenaga 1MDB. Ramai percaya tindakan jual beli tanah kontroversi TRX antara 1MDB dan THP merupakan rentetan kenyataan 1MDB untuk mencairkan aset mereka tanpa perbincangan terbuka dan telus.

Rakyat juga tahu maksud ‘dijamin kerajaan’ menjadi isyarat bahawa kerajaan akan melakukan beberapa siri gelombang aktiviti merompak duit rakyat lagi dan ia bermula dengan ;
  1. Penarikan subsidi gula, minyak
  2. Perlaksanaan GST
  3. Ingin menggunakan wang KWSP
  4. Memperalat THP untuk menyelamat 1MDB secara sah hitam putih.

Ternyata rakyat yang menjamin hutang 1MDB!

Dalam web 1MDB ada tertera bahawa 1MDB merupakan syarikat ‘berdikari’ dan hanya bermodal RM 1 juta sahaja. Ia menjadi bahan jenaka hari ini.

Kalau benar berdikari dan untung dalam memberi pinjam 2013 kenapa perlu kabinet pada 25 Februari meluluskan suntikan dana sebanyak RM950 juta kepada 1MDB sebagai stand by credit, malah sebanyak RM60 juta telah digunakandemikian didedah melalui jawapan Datuk Seri Ahad Husni Hanadzlah Menteri Kewangan II di Parlimen pada 12 Mac 2015.

Manakala ada beberapa kali permohon 1MDB untuk kabinet meluluskan dana didedah oleh Tun Mahathir.

Hari ini 1MDB berhadapan dengan hutang RM 42 bilion. Dalam mereka berhutang RM 42 bilion inilah mereka sedang berhadapan tindakan daripada 6 bank antarabangsa yang diketuai oleh Deutsche Bank yang meminjamkan sejumlah USD975 juta (bersamaan RM3.6 bilion) kepada 1MDB yang kini sedang usaha mengarahkan 1MDB membayar hutang itu lebih awal dari tempoh matang iaitu September 2015.

Rakyat juga layak tidak yakin atau curiga dengan sebarang urus niaga dengan 1MDB kerana punca pembayaran hutang lebih awal didesak 6 bank berkenaan adalah kerana aset -aset 1MDB yang dibanggakan sangat iu sebenarnya palsu iaitu:
Aset USD 1.103 bilion - Swiss Private Bank, BSI Singapura yang melibatkan anak syarikatnya Brazen Sky yang didakwa pihak Singapura bahawa CEO Brazen Sky mengeluar kenyataan palsu.

Kiranya di peringkat antarabangsa selain isu JLow, isu 6 bank ini membuktikan 1MDB adalah syarikat penipu. Kisah cara jual ubat gaya Do Re Mi adalah petua kejayaan bisnes mereka sejak awal lagi.

Mari kita perhalusi intipati hutang RM 42 bilion:
  1. RM3.6 bilion daripada 6 bank antarabangsa (cross default boleh dikenakan pada perjanjian jika 1MDB gagal bayar tuntutan 6 bank berkenaan iaitu 1MDB dianggap gagal bayar semua hutang dan perlu ditanggung kerajaan atau erti kata lain rakyat!)
  2. sukuk dan bon yang dibeli oleh Lembaga Tabung Haji, Takaful dll syarikat.
  3. Pinjaman daripada bank tempatan
  4. 1MDB berhutang RM 10 bilion untuk beli beberapa janakuasa

Persoalanya di mana untung perniagaan di Cayman yang kononnya tersimpan di Singapura?




Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)