Monday, January 04, 2010

Runtuhnya sistem keselamatan bila pemerintah hilang amanah.

Runtuhnya sistem keselamatan bila pemerintah hilang amanah.

Keamanan dan keselamatan adalah hak yang wajib dijamin dan diberikan oleh pemerintah kepada rakyat jelata. Keamanan dan keselamatan rakyat terjamin apabila pemerintah menyediakan pasukan keselamatan dan penjaga keamanan yang benar-benar menjalankan tugas dengan efisien, taat serta menepati SOP (standard operating procedure) yang digariskan.

Negara tidak akan aman sekiranya ada penguatkuasa pemerintah terlibat dengan gangster, kongsi gelab atau kumpulan haram ‘underground’ tertentu yang pastinya membawa negara ini sama seperti yang dipaparkan dalam filem-filem hindi dan Thailand.

Menyedihkan rakyat apabila mendengar kenyataan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan bahawa terdapat ahli politik kanan menerima rasuah RM 5 juta untuk membebaskan penjenayah yang sangat dikehendaki kerana terlibat dalam pelbagai aktiviti jenayah seperti pelacuran , gengster , ah long dan lain – lain di negara ini.

Dalam hal keselamatan luar negara, sektor pertahanan adalah benteng utama yang menjadi kepercayaan rakyat. Turut mendukacitakan apabila boleh terjadi di sebuah negara yang terkenal dengan standard pengurusan dan piawaian insiden kehilangan enjin pesawat pejuangnya sendiri. Dua enjin pesawat tempur, F-5E, milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang hilang, masing-masing berharga RM50 juta Enjin yang kedua hilang ketika menunggu untuk diselenggarakan di Pangkalan Udara Kuala Lumpur, dua tahun lalu dan disedari pada Mei 2008.

Keamanan adalah satu keperluan asasi setiap manusia yang dijamin oleh Islam.

Firman Allah, “Tuhan Yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan. ( Quraisy : 4)

Kata Allah lagi, “ Allah menjanjikan orang-orang Yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (Wahai umat Muhammad) Bahawa ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah Yang memegang Kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana ia telah menjadikan orang-orang Yang sebelum mereka: khalifah-khalifah Yang berkuasa; dan ia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (agama Islam) Yang telah diredhaiNya untuk mereka; dan ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). mereka terus beribadat kepadaKu Dengan tidak mempersekutukan sesuatu Yang lain denganKu. dan (ingatlah) sesiapa Yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang Yang derhaka. ( An Nur: 55)

Bilakah keamanan yang dikjamin ini akan hilang? Keamanan sesebuah negara boleh hilang apabila berlakunya penyelewengan, korupsi, rasuah dan salah laku yang menggencatkan proses penjagaan keselamatan negara. Dengan senario yang berlaku di Malaysia melalui insiden kehilangan enjin jet, pencerobohan dan salah guna bom C4 untuk membunuh orang awam ditambah pula dengan kejatuhan Indeks keselamatan negara adalah antara simptom korupsi dan kerosakan sistem keamanan negara.

Aman pasangannya amanah. Keamanan tidak akan tercapai jika tiada sikap amanah di kalangan pemerintah, rakyat dan penjaga keselamatan.

Kata Allah, “ Wahai orang-orang Yang beriman, penuhi serta sempurnakanlah perjanjian-perjanjian. ( Al maidah : 1)

Malah Nabi SAW juga menasihati sahabat “ Semua kamu adalah penjaga dan semua kamau akan disoal mengenai jagaannya…” ( Riwayat Al Bukhari dan Muslim)

Korupsi benar-benar boleh mengancam keselamatan negara. Hal ini bukan sekadar dibincang dalam negara kita sahaja, malah ia telah lama diperbahaskan di peringkat antarabangsa.

Dahulu dalam 13th International Anti Corruption Conference (IACC) di Greece 2008, para penalisnya bersependapat bahawa Rasuah adalah ancaman kepada keselamatan (security) dan keamanan (peace) rakyat jelata. Malah ia juga mampu membawa kepada konflik keselamatan dunia. Buktinya penjualan senjata haram dan berleluasanya kegiatan perniagaan haram adalah disebabkan korupsi di kalangan polis-polis dunia.

Transparent International dengan Kerjasama African Union telah menganjurkan Bengkel berkenaan rasuah di Tunisia pada 21-23 Julai 2009 yang lepas. Bengkel ini menyaksikan persefahaman peserta bahawa korupsi dan rasuah yang menjalar sehingga ke pihak anggota keselamatan dan penguatkuasa keamanan, adalah antara punca utama permasalahan keselamatan dalaman di kalangan bangsa Afrika.

Kata Dr. Kimberley Thachuk dalam kertasnya Corruption: The International Security Dimension (2002) berkata, Kesan mutlak rasuah dan penyelewengan terhadap pasukan keselamatan ialah ia bakal menggalakkan pertumbuhan keganasan dan gengsterisme. Jika hal ini dianggap remah, ia bukan sahaja merosakkan maa depan negara malah seluruh keselamatan antarabangsa.

Rasuah cukup jijik dan membahayakan rakyat Malaysia. Rasuah bukan sekadar menaikan harga barang, menambah defisit sumber negara atau mengurangkan keefisienan sektor awam, malah kini rasuah telah ke tahap membahayakan keselamatan negara dan nyawa rakyat jelata! Secara umumnya, kita boleh menyimpulkan, korupsi yang melanda dunia keselamatan dan keamanan negara ini berlaku secara terancang dan komprehensif. Korupsi ini berjaya menjadikan dokumen yang sepatutnya bertindak sebagai saksi tiadanya penyelewengan, telah ditukar menjadi agen utama penyelewengan. Hal inilah yang berlaku dalam kes kehilangan 2 enjin jet pejuang TUDM baru-baru ini.

Muhammad Nuruddin Bashah

AJK Lajnah Politik DPP Pusat

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)