Saturday, April 10, 2010

Islam Kaffah di Kg Serdang Permai Ipoh

Kelmarin selepas habis kerja, saya bersiap sedia dengan isteri untuk menghadiri Program Islam Kaffah dan Selamatkan Zuriat Kita anjuran JAMAIY Perak di Masjid Saidina Umar Kg Serdang Permai Ipoh.

Perjumpaan saya dengan kerabat Jamaiy malam itu ada tuahnya, kerana saya diberi satu set kertas kerja Persidangan MAPIN 18 Disember 2009 lalu yang tidak dapaty saya hadiri kerran majlis perkahwinan saya.

Saya juga mendaftarakan diri untuk Seminar Fiqh Al Awlawiyyat yang akan diadakan di INTIM Ipoh pada 10 April 2010 walaupun saya tidak boleh menghadirinya (kerana bekerja pada hari sabtu). Saya daftarkan diri semata-mata kerana seminar tersebut ada 4 kertas kerja ilmiah dan saya perlu mengumpul kertas tersebut.

Pada malam semalam saya cukup tertarik dengan pendedahan saudara Ra'ai Yusuf yang menjadi penceramah Jamaiy berkenaan saranan beliau untuk mencipta amal islami yang jarang difikirkan oleh masyarakat.

Beliau berkempen agar para tenokrat Islam, peniaga, usahawan, kontraktor mahpun pemilik premis tertentu yang beragama Islam agar membuka peluang kepada mahasiswa melayu melakukan latihan industri di premis mereka.

Kemandirian kaum islam dalam aspek pekerjaan adalah penting, malah kehebatan kaum lain adalah didorong oleh bantuan usahwan dan senior-senior kaum mereka. Malah kekurangan asuhan senior-senior kaum melayu Islam terhadap anak bangsa yang belajar di menara gading menyebabkan kaum islam melayu menjadi lembab, malap serta tidak berdaya saing.

Amal Islami sebegini cukup menarik perhatian saya dan akan saya hebahkan lagi kelak.

Moga jamaiy Perak terus maju dengan pelbagai kegiatan dakwah turun ke masyarakat terutama komuniti qariah masjid.

Muhammad Nuruddin Bashah
AJK Media Jamaiy

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)