Tuesday, April 28, 2015

KENYATAAN MEDIA- ISU TANGGUH AKTIVITI PENDIDIKAN ISLAM; KERAJAAN KEDAH LEMAH

KENYATAAN MEDIA DEWAN PEMUDA PAS NEGERI KEDAH
27 April 2015
ISU TANGGUH AKTIVITI PENDIDIKAN ISLAM; KERAJAAN KEDAH LEMAH
Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah (DPPNK) sangat terkejut dengan jawapan yang diberikan oleh Exco Agama Kedah Datuk Mohd Rawi Abd Hamid berhubung kenyataan beliau berkaitan penangguhan aktiviti melibatkan sekolah agama di Kedah. Justeru DPPNK ingin mendapat penjelasan lanjut beberapa perkara:-
  1. Adakah surat yang dikeluarkan itu dalam keadaan tergesa-gesa tanpa disemak intipatinya sehingga menimbulkan perasaan cemas, marah dan kecewa di kalangan tenaga pendidik sekolah agama di Kedah.
  2. Mengapa di dalam surat pekeliling hanya dinyatakan alasan atas sebab yang tidak dapat dielakkan, adakah kerajaan negeri menganggap penangguhan peruntukan untuk aktoviti sekolah agama suatu perkara kecil? Adakah dasar kerajaan BN Kedah adalah hanya memberi perhatian kepada perkara atau sektor yang membawa laba segera atau nama populairiti semata-mata memandanagkan kerja mengurus aktoviti pendidikan Islam tidak menguntung dari aspek material?
  3. Kerajaan BN Kedah boleh diangap lemah dan cuai kerana mewujudkan permasalahan sehingga dana untuk program pendidikan Islam terganggu dan pihak sekolah ada yang terpaks menagih dana ibu bapa untuk merealisasikan program yang berbulan lamanya dirancang.
  4. Jawapan beliau bahawa surat perkeling terpaksa dikeluarkan kerana ‘ ada kekeliruan dalam mengurus peruntukan’ adalah jawapan melepas tangan dan tidak konkrit. Malah syarat yang beliau nyatakan iaitu surat pekeliling dianggap terbatal jika masalah telah selesai adalah janji yang tidak disertakan ;dateline’ yang profesional. Ternyata pendidikan Islam di negeri tadbiran BN dianak tirikan.
Pihak kami tidak akan berhenti mendesak pihak berwajib bertanggungjawab dalam hal melibatkan perjalanan pendidikan Islam di negeri Kedah ini.
Mohd Nasir Zakaria
Ketua Dewan Pemuda PAS Kedah
IMG-20150427-WA0020
IMG-20150427-WA0021
IMG-20150427-WA0022
20150425_170857

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)