Saturday, July 22, 2023

HUBUNGAN PAS DENGAN NON-MUSLIM DALAM PERSAINGAN POLITIK ISLAM DI MALAYSIA 1951-2020

 



HUBUNGAN PAS DENGAN NON-MUSLIM DALAM PERSAINGAN POLITIK ISLAM DI MALAYSIA 1951-2020

Muhamad Faisal Ashaari, Nor Syuhada Roslan dan Zulkefli Aini

Ringkasan: Muhammad Nuruddin Bashah

1.       Langkah tertib pendekatan politik PAS kepada non-Muslim dalam tiga bentuk pendekatan.

 

2.       Pertama, tafahum iaitu mendekati dan memahami. fasa tafahum ketika PAS berada  dalam  kerajaan  campuran  dan  penubuhan  Chinese  Consultative  Council (CCC). 

 

3.       Kedua, Ta’awun iaitu tolong menolong dan bekerjasama; apabila dapat menerima non-Muslim sebagai ahli bersekutu dan menubuhkan Dewan Himpunan Penyokong PAS.

 

4.       Ketiga, Tahaluf iaitu pakatan politik. fasa Tahaluf  apabila  dapat  menubuhkan  Kelab Penyokong  PAS  dan  membentuk  Barisan  Alternatif  (BA)  dan  Pakatan  Rakyat (PR) dengan DAP

 

5.       PAS mempunyai dasar lama untuk menarik diri daripada mana-mana gabungan politik yang dilihat memudaratkan Islam dan masyarakat bumiputera. Pada tahun 1953, PAS menyertai perbincangan National Convention mengenai pilihan raya segera dan kemerdekaan, tetapi tuntutan mereka tidak diambil kira. Akibatnya, PAS menarik diri daripada perbincangan kerana percaya ia tidak menjaga kepentingan orang Melayu dan Islam. Presiden PAS, Tuan Haji Ahmad Fuad, percaya bekerjasama dengan orang bukan Islam untuk menubuhkan negara Islam, namun pandangannya tidak diterima parti itu. Pada pilihan raya 1955, PAS secara rasmi tidak sehaluan dengan mana-mana parti dan hanya berjaya memenangi satu kerusi sahaja.. 

 


6.       Pada 1982, Dewan Pemuda PAS meluluskan usul mendekati masyarakat bukan Islam dan ini membawa kepada penubuhan Majlis Perundingan Cina (CCC) oleh PAS. Mereka meletakkan calon Cina Muslim dalam pilihan raya 1986 tetapi tidak berjaya memenangi mana-mana kerusi. CCC kemudiannya dibubarkan dan bertukar menjadi sebuah parti politik bernama Chinese Communal Congress (CCC) yang menyokong PAS dan perjuangan mereka untuk negara Islam dari luar parti.

 

7.       Menjelang  PRU  ke  10,  PAS  telah  berjaya  membentuk TahalufSiyasi dengan DAP yang membentuk Barisan Alternatif (BA). Hasil dari sokongan  semua  pihak,  PAS  telah  berjaya  mengekalkan  Kelantan  dan menawan Terengganu pada PRU 1999. Antara isu yang berbangkit dalam BA selepas 1999 ialah isu pembentukan negara Islam kerana ia merupakan matlamat  perjuangan  PAS.  Namun,  DAP  tidak  bersetuju  dengan  konsep negara Islam kerana bercanggah pula dengan konsep Malaysian Malaysia yang menjadi pegangan mereka. Apabila berlaku 9/11 pada 2001 kempen memerangi keganasan digiatkan di peringkat global, maka DAP menarik diri kerana tekanan dalaman terhadap mereka. 

 

8.       Pada 2003, PAS mewujudkan Kelab Penyokong PAS (KPP) untuk menarik pengundi bukan Islam selepas DAP keluar daripada pakatan itu. Kelab ini ditubuhkan secara rasmi pada Oktober 2004 sebagai persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum 2004. Pada 11 September 2007, pemimpin PAS Nik Abdul Aziz Nik Mat melancarkan logo dan slogan "PAS For All" bagi menekankan komitmen parti itu terhadap perpaduan negara. Slogan dan logo ini menjadi simbol yang digunakan oleh parti, dan ungkapan "PAS Untuk Semua" menjadi tema ucapan dasar Presiden pada Sidang Kemuncak PAS 2008 di Ipoh.

Rujukan:

Ashaari, M. F., Roslan, N. S., & Aini, Z. (2020). HUBUNGAN PAS DENGAN NON-MUSLIM DALAM PERSAINGAN POLITIK ISLAM DI MALAYSIA 1951-2020. Al-Hikmah, 12(2), 93-114. Retrieved from https://spaj.ukm.my/jalhikmah/index.php/jalhikmah/article/view/419

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)