Sunday, July 23, 2023

NOTA WACANA -KE MANA ARAH GELOMBANG UNDI ANAK MUDA?

 


KE MANA ARAH GELOMBANG UNDI ANAK MUDA?

Terengganu Strategic & Integrity Institute

Dr Mohd Zuhdi Marsuki (AJK PAS Pusat, Reaktor KUIZM)

Mohd Hamdan Sharif (Ketua Penerangan Berjasa)

Moderator Puan Hawa Yaacub (Influencer)

Link video: https://www.facebook.com/tsisterengganuofficial/videos/889258232732676/

Catatan dan rumusan: Muhammad Nuruddin Bashah

View Berjasa:

1.       Politik kepartian dan identiti  telah lama menjadi faktor pilihanraya. Berjasa bersetuju dengan jika dikatakan pengundi muda selesa menjadi atas pagar dan melakuklan swing tanpa jangka. Anak muda kini dinamik, fleksible.

2.       Anak muda tidak suka terikat dan jurang maklumat menjadi dekat dan terlalu cepat.

3.       Kajian IRIS Institut pasca PRU 15 81.1 % anak muda tidak terpengaruh ideologi ibu bapa mereka.

4.       72% anak muda ada kecenderungan tertentu misalnya terpengaruh gelombang Hijau gelombang kebangkitan melayu dll.

5.       Mudah tukar sokongan saat akhir.

6.       Kerajaan Madani kelihatan akan sukar tawan anak muda kerana anak muda ingat janji dan tunggu perlaksanannnya.



View PAS:

1.       2008, 2013, trend pengundi Cina muda dan tua  konsisten terarah kepada PR dan PH

2.       Dr Zuhdi melihat trend pasca PRU 15 yang lalu, hampir 100% Cina mengundi PH. Pengundi India semakin banyak peratusan mengundi PH.

3.       Walaupun pengundi melayu berpecah banyak kali PRU, tetapi 2022 yang lalu pengundi melayu sudah ada kecenderungan memilih PN.

4.       Kini berlaku polarisasi undi berdasar kaum. Hampir 100% PH mendapat undi kaum bukan melayu.

5.       Halatuju politik Malaysia seolah olah  ditentukan oleh orang bukan politik. Cina pernah tolak DAP 1999 dan 2004 hingga kalah banyak pemimpin kanan DAP. Terbukti DAP bukan memegang kunci pengarahan Cina untuk mengundi mereka.

6.       Kapitalis, taikun ekonomi gelab (maksiat) yang membawa halatuju politik samada menolak satu satu koalasi atau menerimanya.

7.       Misalnya Islam Hadhari Pak Lah pernah memberi kepanasan kepada golongan ekonomi hitam ini hingga mereka mendesak kaum bukan melayu menolak DAP yang bersama PAS ketika itu.

8.       Sebab itu kempen mengharam judi dan sikap PAS ini menjadi pencabar utama kepada golongan maksiat ini.

9.       Presiden PAS pernah sebuat pemberi rasuah adalah majoriti dari bukan Islam bermaksud golongan ini iaitu taikun kapitalis ekonomi hitam ini secara khusus.

10.   Kempen DAP bahawa jika PAS memerintah akan jadi itu ini adalah hanya memanjangkan hasrat pemain ekonomi hitam ini yang mendesak parti politik.

11.   Golongan yang paling banyak menggelegak dengan isu RUU 355 adalah golongan pemain ekonomi hitam.

12.   Pengundi melayu juga boleh mengundi terarah dengan isu kebangkitan yang sedia ada, anak bangsa, isu agama Islam, isu ketuanan umat Islam dan syariah.

 

View Berjasa:

1.       Ada kajian kata status quo kebangkitan PRU 15 perlahan dan tidak berpanjangan hingga PRN.

2.       Ubah kerajaan negeri mungkin tiada signifikan kepada perubahan negara secara umum. Jadi hal ini juga jadi pertimbangan sesetengah anak muda.

3.       Berlainan kerajaan negeri dengan pusat juga tidak memberi kesan besar kepada penradbiran negeri kerana sistem federalisasi yang kita ada. Jadi tidak timbul isu negeri perlu sama aliran parti dnegan pusat.

4.       Negeri PN setakat hari ini meneruskan semua projek dan plan kerajaan terdahulu. Maka perubahan dari PH ke PN akan menjadi lebih baik lagi misalnya KXP Kedah direalisasikan oleh PN walau disebut oleh PH.

 

View PAS:

1.       Politik Malaysia sejak 2018 telah berlaku tukar PM 3 kali dan berubah kerajaan negeri. Pertukaran kerajaan negeri negeri  itu dan perubahan 3 kali PM itu tidak sama dengan negara luar yang rumit, rusuhan dll.

2.       Rakyat Malaysia matang berpolitik sebenarnya. PN tidak mengubah dasar-dasar yang dibuat kerajaan dahulu dan penjawat awam selesa tiada pertukaran di bawah PN.

3.       Dato Azmin berjaya tarik Tesla, Geelee dan diclaim oleh Madani bahawa mereka yang buat.

4.       Tidak timbul diskriminasi pusat terhadap negeri melainkan sebab Madani tiada kematangan politik (berbalas dendam) kerana sejak 1998 politik buat kacau menjadi elemen PMX.

5.       Limpahan ekonomi juga akan ke pantai timur selepas ECRL siap dan diskriminasi terhadap pantai timur adalah merugikan Malaysia secara umum.

 

 

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)