Thursday, September 18, 2008

Media perkauman; ciptaan siapa?

Media cetak Malaysia tumbuh sejak zaman pentadbiran British. Dengan aktifnya Kesatuan Melayu negeri-negeri dan persatuan bangsa Cina dan India seberang laut, penerbitan bahan cetak lebih kepada pemusatan bangsa dan tanahair asal. Keharmonian kaum yang digembar-gembur oleh pemimpin BN kepada pihak luar adalah berlawanan dengan kondisi sebenar masyarakat di sini. Sin Chew daily dituduh sebagai agen penyebaran idea perkauman. Bagi masyarakat luar bandar tuduhansebegini mudah diterima. Bagaimana pula bagii golongan terpelajar, terdidik dan golongan pemikir-inteligensia? Adakah mereka tidak mudh mengesan pembohongan jika menggunakan metod pemikiran kritikal?
Akar umbinya adalah, menjelang pilihanraya atau jika merasakan ruang politik sempit, masyarakat di Malaysia lebih senang mengguakan sentimen kaum dan ras. Siapakah yang mengajar masyarakat hingga menjadi sebegini rupa?
Saya tertarik dengan artikel Jangan Biarkan Bangsa Lain Ambil hak Melayu yang disiarkan dalam Utusan Malaysia 25 Ogos 2005. saya sifatkan artikel ini juga bersifat perkauman. Adakah Utusan sahaja mengeluarkan artikel pro melayu sebegini? Dalam artikel ini, pengundi Permatang Pauh diingatkan akan bahayanya Pakatan rakyat yang akan melebur hak melayu. Siapakah yang memulakan politik perkauman? Natijah yang cukup jengkel adalah; wartawan yang menyiarkan kenyataan rasis pemimpin UMNO ditahan.
Rakyat Malaysia perlu mendalami adat dan budaya kaum lain selain menjaga budaya bangsa sendiri. rakyat Malaysia perlu bersedia dengan senajta perkauman daripada pihak tertetntu yang akan menggunakan hujah perkauman apabila mereka tersepit.
Pendita Bitara.

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)