Thursday, October 02, 2008

Misi Kemanusiaan Banjir Balik Pulau(Bahagian 1)

Semalam 1 Syawal bersamaan 1 Oktober 2008, Skuad Unit Amal Balik Pulau bersama sebuah Storm dan sebuah lori Amal, menjelajah seluruh Balik Pulau mencari serta membantu mangsa-mangsa banjir.







Selepas sahaja menunaikan solat sunat aidilfitri, Ketua Unit Amal balik Pulau, saudara Roslan mengarahkan pemuda-pemuda PAS serta anggota UA berkumpul di Pejabar Pemuda sekaligus membahagikan tugasan dan menyiapkan peralatan. Kali ini bertuah kerana angora UA yang berpengalaman di Acheh dan Afghanistan turut hadir membantu berkongsi kepakaran.

Menyaksikan kesusahan dan kerosakan harta benda dan persiapan raya, cukup ,menginsafkan kami sekalaigus mematikan terus nafsu ghairah ingin bersuka ria serta berjalan-jalan seperti rutin saban tahun.






Alhamdulillah, ada ahli PAS yang menyumbang makanan serta ada keluarga mangsa yang bersedia menjamu kami walaupun kehadiran kami adalah tidak berbayar. Setiausaha Pemuda Balik Pulau saudara Fahmi sempat juga menjelaskan misi kebajikan PAS melalui Unit Amal ini serta pentingkan Islam disebar luas dibumi Pulau Pinang ini kepada keluarga mangsa.

Ada satu keluarga yang bertanya kepada saya kenapa kerajaan tidak hantar warga asing untuk buat kerja bantuan di hari raya ini. Saya jelaskan bahawa ini bukan misi kerajaan pusat mahupun negeri. Ini kerje Parti Islam. Kami jelaskan juga pada raya haji tahun lepas, kami berada di Johor selama seminggu membantu mangsa di sana secara sukarela.

Pada kami, raya kali ini cukup bermakna sekali….































Jadi pasar malam. dapur mereka rosak serta penuh digenangi air. Mereka memasak beramai-ramai di tepi jalan hadapan rumah. ini Mangsa di Kuala Jalan Bahru. Ladang sawit berhadapan Pejabat Parlimen Balik Pulau.

Pendita Bitara
1 Syawal.


No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)