Sunday, July 19, 2009

Persiapan untuk menawan dan berdakwah di DUN Sg rapat Gopeng

Persiapan untuk menawan dan berdakwah di DUN Sg rapat Gopeng.

Saya sertai Bengkel Taklimat Penerangan PAS kawasan Gopeng. Sejak berhijrah ke Perak, kini saya melihat bagaimana kemajuan analisa PAS Perak malah peringkat Kawasan juga memiliki RnD dan kajian yang amat terperinci. Sebentar tadi hala perbincangan adalah persiapan untuk menghadapi pilihanraya ke-13. Strategi penerangan kelihatannya seperti berpolitik semata-mata tetapi peserta diingatkan mengisi plan strategik penerangan untuk menang dengan agenda mendidik masyarakat mengenali Islam sekaligus mengenal Islam. Saya bersetuju dengan agenda PAS Gopeng.

YDP Pas Gopeng menyarankan kami mencontohi petugas Kelantan dlam setiap kali Pilihanraya Kecil .Denga bekal tarbiah dan sikap rajin mereka, mereka benar-benar bertugas secara optimum memenangkan Islam. Bagi mereka bertugas di pilihanraya kecil adalah kegiatan cuti kerja untuk bergembira cra membantu Islam.

YDP juga mengingatkan kami betapa kemenangan PR tidak dapat diisi dengan baik sekiranya ahli PAS tidak menguasai ilmu pengurusan, ilmu ekonomi serta kepakaran lainnya. Beliau memberi contoh bagaimana cara ingin meningkatkan pretasi pegawai penerangan dengan mengguakan internet, mencari skill berucap, mengkaji isu glovbal dan tempatan serta rajin menimba ilmu baru. Walaupun majoriti DUN di Gopeng adalah kaum Cina dan bukan Melayu, tetapi PAS di sini kelihatannya bersedia untuk memiliki kesemua kerusi jika rakyat boleh menerima PAS sebagai wakil. Persiapan rapi dengan bacaan politik yang tajam menyebabkan saya semakin kuat berhasrat bertugas dalam arena penerangan PAS Gopeng.

Pas cawangan Pengkalan Gate meminta saya membantu unit penerangan UPU Pengkalan Gate. UPU ini hanya meliputi cawangan ini sahaja dan hanya memiliki 700 pengundi sahaja. Strategi berdasarkan keperatusan telah saya cadangkan serta mendapat maklum balas positif dari SU Kawasan Cikgu Badrin.

Jika di Pulau Pinang saya selaku SU Penerangan Negeri pernah membuat manual operasi 3 tahun Penerangan negeri serta membuat manual ceramah kelompok Pulau Pinang menjelang pilihanraya ke-12, di sini cara yang sama telah dilakukan terperinci di peringkat kawasan-kawasan lagi. Malah istilah Lajnah Penerangan dan Dakwah diperincikan hingga jelas perkaitan Penerangan dengan Dakwah.

Saya telah memberi SMS kepada SU Pemuda Kawasan iaitu sauara Zainal. Saya tawarkan diri untuk berkhidmat serius dalam PAS Gopeng. Saya baru menerima taklifan sebagai AJK Lajnah Politik Pemuda Pusat. Jadi saya memerlukan pasak tugasan di peringkat kawasan dahulu untuk menguatkan kerja parti saya. Pada saya kerja jamaah perlu dicari…bukan melarikan diri. Beliau menyatakan saya akan dilantik sebagai AJK Penerangan Kawasan. Bermula lembaran baru pada hari ini.

Muhammad Nuruddin Bashah
Pegawai Penyelidik Lajnah Politik DPPP

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)