Sunday, July 05, 2009

Pembentangan kertas kerja Perjuangan Tulisan Jawi di Kedah

Alhamdulillah, TERAS dengan kerjasama Perpustakaan Awam Kedah telah berjaya menganjurkan Muktamar PERAWI Pertama. PERAWI adalah suatu platform baru untuk TERAS bersuara dan memperjuangkan status tulisan jawi di Malaysia. Desakan demi desakan oleh golongan bukan Islam terhadap penggunaan isu ini, ditambahi dengan sikap umat Islam sendiri yang sepi dengan nasib dan maruah tulisan ini menyebabkan TERAS mengambil ruang juang ini untuk dipikul bersama dengan masyarakat.

Saya diminta menjadi pembentang ke-3 kertas kerja dalam muktamar itu. Duduk sebaris dengan Cikgu Azmi adalah mimpi suatu ketika dahulu. Bila berada dalam perjuangan TERAS, saya mengambil peluang untuk meneliti pemikiran dan kerjabuat Presiden Teras untuk diwarisi juga.

Saya masih ingat bagaimana saya mula tahu apa itu TERAS. Semasa mengikuti Usrah Pemuda PAS Balik Pulau, saya menggunakan teks usul 20 yang dicetak oleh TERAS. Saya mula mengkaji apa perjuangan TERAS. Saya kurang mengikuti bengkel didikan secara langsung dari Cikgu Azmi kerana pangkalan Cikgu Azmi lebih rapat dengan mahasiswa USM berbanding di UM. Apabila berkesempatan bersama TERAS, saya ingin belajar dan bekerja dalam masa yang sama.

Jawi adalah perjuangan saya sejak menjadi mahasiswa. Diskusi kitab-kitab jawi lama adalah antara kerja istiqamah saya hingga kini dan tidak ramai yang berminat. Namun begitu telah ada beberapa pemuda pemudi yang menyebarluaskan kegemaran mentelaah kitab jawi di serata tempat akibat diskusi ringkas yang kerap diadakan. Saya berhasrat mengambil tugas untuk memperjuangkan usul muktamar dan merealisasikan tulisan jawi sebagai akta dalam perundangan Malaysia.

























No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)