Saturday, December 05, 2009

Bila PAS sokong perokok?

Siapa kata PAS tidak perjuangkan pengharaman rokok? malah ada suara nakal selalu memperlekeh PAS parti ulama' dan ustaz rokok.

Saya terlihat satu notis di Markaz Utama PAS Perak di Taiping, yang menyeru ahli PAS meninggalkan rokok. Disertakan juga beberapa tandatangan pemimpin, ulama, pakar perubata dan pegawai kerajaan negeri Kelantan. Antara yang menyokong kempen anti rokok PAS ialah Husam Musa sendiri.

Ada juga petugas Islam kampus yang telah keluar ke alam pekerjaan, tidak berminat menyertai PAS kerna ramai ahli PAS merokok, sedangkan tanzim/gerakan Islam mereka di kampus melarang sama sekali ahli merokok! Malah jika merokok boleh diambil tindakan buang jamaah. PAS pula?

Tiada gerakan Islam yang restu ahlinya merokok. Tetapi PAS adalah gerakan ISlam terbesar dan paling menyeluruh di Malaysia. PAS menerima sesiapa sahaja yang ingin menyertai PAS kerana pendaftaran keahlian PAS sama sahaja seperti Parti Politik lain yang berdaftar.

Malah jika difikir secara mendalam, melalui PAS lah pengislahan perokok mudah berlaku kerana mereka tidak mengabaikan perokok.

Dalam siri kuliah, tamrin, ijtima' dan liqa' al fikr, selalu sahaja pemimpin PAS menyelar perbuatan tersebut tanpa bertindak menghamun si perokok.

Lihat sahaja beberapa kenyataan Tuan Guru Nik Abd Aziz...

Lihat juga cadangan ADUN di Kelantan berkenaan sekatan yang perlu dilakukan kepada ADUN yang merokok.

Lihat juga notis-notis yang saya sebut sebelum ini...

Jika memerintah Malaysia, tidak mustahil budaya merokok boleh dikekang lebih luas kerana ada usaha PAS menyentuh isu ini.

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)