Tuesday, December 28, 2010

Sokong Toleransi Antara kaum untuk kekalkan PR

Disiar dalam Harakah Jumaat 7 januari 2011

Kenyataan Media

Sokong Toleransi Antara kaum untuk kekalkan PR

Dewan Pemuda PAS Kaw Gopeng

28 Disember 2010

Dewan Pemuda PAS Gopeng bersetuju penuh saranan Ketua penerangan KeADILAN Dr Mohd Nur Manuty (Harakah 24-26 Dis) agar Pakatan Rakyat menyelami falsafah perjuangan atas landasan toleransi kepelbagaian agama.

Tidak dapat dinafikan perjuangan melalui landasan dimensi baru seperti Pakatan Rakyat adalah suatu perjuangan yang realiti dan pastinya mewakili komposisi kaum, stratafikasi sosial serta pluralisasi budaya yang wujud di bumi Malaysia.

Namun begitu, para pendokong pakatan Rakyat dan ahli PAS terutamanya tidak seharusnya larut dengan kempen dan idea-idea perkauman sempit yang kian dikumandangkan oleh UMNO menjelang pilihanraya akan datang. Idea yang menghalang kelancaran persefahaman antara kaum dan agama dalam komponen Pakatan Rakyat perlu diketepikan.

Malah menurut beliau juga, pegangan kaum Muslim (ahli PAS) berkenaan konsep Agama Islam yang hanya diiktiraf oleh Allah (In Addin Indallah Al Islam) adalah perkara ‘thabat’ yang menjadi tulang belakang aqidah tidak akan merosakkan saranan agama untuk berinteraksi dan memakmurkan bumi ini secara adil dan mengajak ke arah kebaikan. Perinsip aqidah adalah teras agama dan ia bukan alasan untuk umat Islam menolak toleransi antara agama dalam negara ini.

Malah kata-kata Setiausaha Dewan Ulama’ PAS P.Pinang juga mencerminkan hasrat yang sama dalam usaha PAS mengenepikan sikap perkauman dan ketuanan bangsa yang mengakibatkan keutamaan menolak kezaliman gagal.

Apakah kita tidak boleh bersatu? Persoalan ini mesti kita rungkaikan supaya tidak menjadi kusut dari unsur-unsur yang kita sendiri kadang-kadang tersasul kerana perbezaan Agama, Bangsa serta Adat Budaya yang berbeza. Mari kita bersama-sama memahami masaalah ini agar kita dapat bertaut di antara satu sama lain bagi mencapai maksud yang sama tanpa ada sebarang halangan serta tembok pemisah. ( Teks ucapan untuk Konvensyen Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang 21-November 2010 Dewan Tunku KOMTAR)

Berdasarkan gagasan ini, kami Pemuda PAS Gopeng menginsafi bahawa kerusi DUN Sungai Rapat yang sekian lamanya ditandingi oleh PAS disini terdiri daripada hanya 62.39 % kaum Melayu manakala lebihannya adalah kaum bukan islam ( Cina 28%, India 9%). Begitu juga bagi Parlimen gopeng yang hanya terdiri daripada 42% kaum melayu sahaja.

Jelas, pertautan kerja erat antara kaum di parlimen Gopeng dan DUN Sungai rapat adalah perlu untuk mengekalkan kemenangan PR. Dengan tertubuhnya Dewan Himpunan Penyokong PAS kawasan Gopeng juga sedikit sebanyak bakal menyemarakkan lagi agenda penerangan kepada kaum bukan islam dan menimbulkan kesedaran kepada kaum melayu betapa tegarnya sikap kaum bukan Melayu terhadap agenda perubahan kerajaan yang lebih baik.

Jentera PAS Perak dan Gopeng terutamanya perlu mulai bertindak atas kesepaduan kerja antara kaum serta mengeratkan hubungan dengan parti Pakatan Rakyat yang lain untuk menghadapi jentera BN PRU-13 akan datang serta mengambil resolusi Konvensyen PR di Pulau Pinang sebagai landasan kefahaman kerja.

Muhammad Nuruddin Bashah

Ketua Penerangan DPPK Gopeng

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)