Sunday, October 28, 2012

Haji Mab-Beruk


Haji Mab-Beruk
Kata Ibnu  Al Manzur Mabrur berasal daripada istilah al-bir dalam kitab Lisan Al Arab iaitu kebaikan dan ketaatan.
Kata Imam Nawawi. Haji Mabrur ada tanda iaitu orang tersebut tidak lagi suka maksiat dan menjadi baik dari sebelumnya.
Kata ImamAl Ghazali , Tanda Haji mabrur adalah kembali dalam keadaan zuhud penuh berharap terhadap akhirat dan bersiap-siap bertemu pemilik kaabah.
Imam Sheikh Ali Al Khawwas pula tanda haji mabrur ia kembali dengan sifat mahmudah dan tidak berebut-rebut hal keduniaan (seperti sebelumnya)
Di Malaysia ramai balik haji…buka aurat…masuk TV
Ada yang menikah di Mekah menutup aurat..bila di tanah halal cepat-cepat buka aurat…
Ada yang balik Haji hina isteri Nabi…kata saya tidak hipokrit saya adalah saya pergi haji ke tidak saya tetap saya….
Ada yang pergi haji bodyguard keliling pinggang…
Balik masih zalim, menipou dan mengkhianati kepimpinan…
Haji mereka buka Haji Mabrur..itu Haji Mab-beruk
Muhammad Nuruddin Bashah

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)