Tuesday, November 27, 2012

Malam Gema Wahyu; PAS dan Hiburan Islam

24 November 2012- Sungai Rapat

Malam Kesenian Islam yang diberi label sebagai Malam Gema Wahyu telah dianjurkan di Taman lapangan Jaya Ipoh pada 24 November 2012 yang lalu.

Program anjuran Dewan Pemuda PAS Kawasan Gopeng ini menampilkan kelainan dalam mesej mendekatkan hadirin terhadap Al Quran iaitu menggunakan metod hiburan kesenian Islam.

Walaupun pada asalnya program dijadualkan berlangsung di padang Taman Lapangan Jaya ia terpaksa diubah ke kawasan kedai kopi berdekatan (hasil kerjasama tuan kedai) selepas jhujan lebat melanda pada malam berkenaan. namun ia bukan penghalang untuk mengencatkan perjalanan program ini.

Program dimulakan dengan persembahan Nasyid daripada padangan duet Anoi dan Nazrin (Ketua Amal Kawasan Gopeng) sebagai persembahan pembuka tirai. Majlis diteruskan dengan persembahan saudara Nuruddin dan Firdaus menggunakan genre nasyid easy listening dengan diiringi petikan gitar.

Persembahan dimeriahkan dengan nyanyian nasyid oleh Kumpulan Nasyid PASTI Al Ehsan Rapat Setia.

Imam Huri Alias menghangatkan lagi persembahan dengan nyanyian 2 lagu ciptaan sendiri serta diiringi petikan gitar yang cukup mempersona para hadirin. Imam Huri yag turut menceritakan pengalaman hidupnya mencari hidayah juga menyelitkan huraian mesej pada lirik-lirik lagunya yang indah itu.

Ustaz Radzi Kamarul Hailan telah menyampaikan cerama ala narator sajak denga  diiringi engan bacaan ayat suci Al Quran yang cukup sedap. Mesej-mesej Al Quran yang cuba disampaikan oleh beliau disempurnakan pula dengan ceramah ringkas Ustaz Radzi Zainon selaku penasihat program dan penganjur bersama.

Dengan kehadiran hadirin seramai 150  orang berjaya mengutip dana untuk pilihanraya dan dana Rohingya sebanyak RM 600.

Muhammad Nuruddin Bashah
MEDIA SUNGAI RAPAT
http://youtu.be/Jo6N-zt-akQ




















No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)