Monday, April 12, 2010

Mesyuarat Agong..adalah kemuncak agenda syura gerakan Islam




Kelmarin 11 April 2010 telah berlangsung Mesyuarat Agong Dewan Pemuda PAS Gopeng bagi kali ke-14.
majlis tersebut selamat dirasmikan oleh Pesuruhjaya PAS Perak Ustaz Abu Bakar Bin Hussein serta diserikan juga dengan taujihat daripada Ustaz Faisol Exco Dewan Pemuda PAS .

Rasa terharu juga kerana sejak berhijrah ke kamunting, saya kurang boleh menumpukan perhatian kerja untuk Lajnah Penerangan Pemuda. Namun begitu menyedari kekangan masa saya yang bekerja 6 hari seminggu dan tinggal jauh untuk berulang alik, Pemuda masih meminta sya mempengerusiakan perasmian Mesyuarat Agong. Mungkin itulah agihan tugas , takaful mengikut kemampuan petugas dan kemahirannya. Inilah penerangan aspek harakah Islamiyyah yang ada dalam ketumbukan pemuda Gopeng.

Seperti seruan Ketua Pemuda.....Perkasakan Pemuda!!!!

Muhammad Nuruddin Bin Bashah
AJK Dewan Pemuda PAS Gopeng


Tuan Haji Fahmi, penerima Anugerah Sayang PASTI pada mesyuarat Agong kali ini. Sebelahnya adalah Pesuruhjaya PAS Perak Ustaz Abu Bakar Hussein.



Sunday, April 11, 2010

Menilai Kehancuran Demokrasi di Malaysia

Disiar dalam Harakah 30 April 2010

Menilai Kehancuran Demokrasi di Malaysia

Hancur dan leburnya demokrasi di bumi Malaysia ini bukan sekadar menjadi cemuhan dan loyaan rakyat tempatan, malah terpaksa menerima teguran daripada ulama’ tersohor seperti Al qaradhawi. Malah ahli parlimen Australia juga terasa obligasi mereka untuk menegur kebejatan demokrasi akibat sindrom diktator yang menguasai pentadbiran seluruh negara ini.

Jika dahulu Amaluddin Darus pernah mendokumentasikan kegagalan demokrasi diamalkan menurut prinsip asalnya dalam bukunya bertajuk Demokrasi atau Diktator. Kupasan beliau cukup bernas yang memberi gambaran kepada kita betapa negara asal demokrasi seperti Eropah juga gagal melaksanakan prinsip demokrasi apabila berkuasa. Demokrasi seolah-olah hanya impian kaum bawahan yang tertekan atau tertindas, ia hanya menjadi teori indah kaum tertindas kononnya jika mereka berjaya berkuasa mereka akan mengubah dunia agar menajdi lebih adil.

Namun piawaian untuk keberkesanan demokrasi hanya berlaku sekiranya kehendak majoriti rakyat yang inginkan perubahan merealisasikan tekad dan usaha mereka melalui menyokong satu dasar politik yang akan membawa kemakmuran. Sekiranya kebangkitan dan kesedaran rakyat tidak menyeluruh, ia hanya akan menjadi politik minoriti yang menguasai majoriti. Apakah maksudnya minoriti menguasai majoriti?

Jika meneliti tulisan Datuk Dr Hassan Ahmad bertajuk Kegagalan Demokrasi yang disiarkan oleh Dewan Masyarakat Mac 2010, beliau ada memberi satu kupasan bermakna untuk kita hayati kegagalan demokrasi akibat kerakusan para pemerintah.

Kata beliau, demokrasi yang asalnya bermaksud pemerintahan oleh rakyat, telah bertukar menjadi pemerintahan diktator majoriti. Pada ‘ghalib’nya mana-mana parti yang dimenangi selepas mendapat sokongan majoriti akan membuat dasar dan menguasai kerajaan negara. Namun sesetengah negara, golongan peniaga dan kapitalis menggunakan wang dan pengaruh sebagai alat untuk mempengaruhi dasar negara atau mempengaruhi pemerintah agar tunduk dengan polisi tertentu.

Lebih malang apabila kelompok keluarga kepada si pemerintah mulai naik daun, meragut semua projek mega, rasuah dan nepotisme melampau dalam pengagihan kekayaaan negara, ‘membubu’ keuntungan koperat atas nama keluarga pemerintah dan sebagainya.

Ini antara pengaruh yang mengubah dasar dan polisi yang awalnya dibina oleh kerajaan yang disokong oleh amjoriti rakyat. Selepas penguasaan faktor luar tersebut terhadap pemerintah (kaum keluarga, kapitalis, peniaga) maka bermulalah pula proses indoktrinisasi kepada rakyat agar hanya taksub dan obses kepada pemerintah tersebut. Majoriti dirayu agar percaya hanya satu parti tersebut sahaja mampu memberi syurga dan nyawa kepada rakyat. Contohnya, hanya parti tertentu sahaja pandai membuat jalan tar di kampung-kampung, parti lain tidak tahu buat. Gejala ini adalah gejala ‘bebalisme’ atau proses memperbodohkan rakyat demi masa depan parti dan pemerintah diktator tersebut.

Kenyataan menarik Dr Hassan Ahmad lagi ialah, seringkali demokrasi dihiasi dengan ketidak adilan terhadap rakyat yang mengundi pembangkang. Menurut tradisi kerajaan yang dilantik oleh parti yang mendapat sokongan majoriti rakyat dalam pilihanraya, dasarnya tidak memihak kepada parti politik lawan. Hal ini beerti rakyat atau kawasan yang pengundinya memilih parti lawan seringkali tidak mendapat layanan yang sama dengan layanan yang diberikan kepada kawasan pengundi pemerintah. Walaupun Dr Hassan memberi gambaran umum, jelasnya beliau telah menghurai senario sebenar negara ini di dalam majalah ilmiah tertua di Malaysia. Rampasan royalti Terengganu pada tahun 1999-2000 serta Kelantan pada tahun lalu menggambarkan betapa dasar politik ‘balas dendam’ menjadi amalan BN selama ini malah sejak zaman Perikatan.

Kata Dr Hassan kesalahan kerajaan yang menyalahgunakan hak mengundi rakyat ini terbahagi kepada dua iaitu kesalahan terhadap konsep demokrasi yang berasaskan kepentingan rakyat dan negara serta melanggar etika konsep ketua negara merentas kepentingan parti politik yang menang. Lantaran itu saya juga berpendapat tidak mengira parti pro pemerintah atau pembangkang, kedua ahli parlimen atau ADUN wajib menjaga kepentingan rakyat yang mengundi mereka melebihi urusan parti yang kadangkala dijulang-julang sehinga menerbitkan rasa jelek di kalangan pengundi mereka sendiri. Dalam Islam, undi yang diperolehi daripada rakyat adalah baiah atau perjanjian terhadap kepimpinan Islam dan wajib untuk pemimpin tersebut menjaga amanah ‘Baiah’ rakyatnya.

Politik demokrasi adalah idaman rakyat di Eropah selepas melancarkan beberapa Revolusi seperti Revolusi Perancis (1789-1799), Revolusi Inggeris ( dan revolusi Amerika (1775 hingga 1784). Demokrasi adalah doa kaum poertengahan dan borjois untuk melihat negara mereka bebas dari perhambaan sesama manusia kepada negara milik bersama walaupun akan ada segelintir sahaja manusia yang memegang polisi negara.

Demokrasi dikehendaki di Perancis. Antara sebab-sebab utama berlakunya Revolusi Perancis adalah seperti disebabkan Pengaruh para pemikir Enlightment, Kelemahan pemerintahan Raja Louis XVI dan Pengaruh Revolusi Amerika. Demokrasi liberal diperjuang oleh kelompok sekularis yang ingin jauh daripada lingkaran agama Kristian. Pengaruh para pemikir Enlightment merupakan antara penyumbang besar belakunya Revolusi ini. Mereka memperjuangkan hak semula jadi manusia sebagai prinsip utama pemikiran mereka. Kebanyakan pemikir Enlightment Perancis seperti Jean Jacques Rousseau, Montesquieu, Voltaire, dan Denis Diedrot amat dipengaruhi oleh falsafah John Locke.

Demokrasi adalah relevan di Malaysia sebagai satu pentas untuk setiap kaum, kelompok insan, persatuan atau parti dipilih menjadi pemimpin dan mengurus polisi negara. Kerencaman sosial dan komposisi kaum di negara kita menyebabkan politik melalui jalan pilihanraya relevan seperti mana pandangan Imam Mawardi terhadap pilihanraya di Basrah dan Baghdad dahulu.

Namun begitu bagaimana pula keadaan golongan yang muak dan jelak dengan kediktatoran akibat demokrasi? Golongan yang memusuhi jalan politik demokrasi terbahagi kepada dua iaitu pertamanya golongan yang ingin melaksanakan hukum Islam secara segera dan idealis tanpa kompromi terhadap sebarang advokasi atau keanjalan sistem. Mereka kesal demokrasi tidak berjaya menyelesaikan masalah sosial dan kelambatan sistem itu menjulang ajaran Islam. Bagi mereka disebabkan sistem itu berasal dari barat, maka ia adalah jahiliyyah dan sesat.

Golongan kedua adalah golongan rakyat yang muak dengan politik majoriti yang tidak membawa aspirasi rakyat. Malah menurut Dr Hassan Ahmad dalam makalah yang sama, masalah negara da rakyat tidak boleh diselesaikan dengan hanya berslogan atau beretorik semata-mata. Umpama malaysia yang mengalami tsunami Islam Hadhari untuk mengkosmetikkan politik pemerintah yang jauh dari ruh Islam. Retorik terkini adalah 1 Malaysia yang menutup unsur perkauman dan kepuakan nepotisme yang diamalkan oleh pemerintah. Pada pandangan Dr Hassan, orang yang melaksanakan pemerintahan perlulah berilmu, jujur, amanah, bermoral tinggi malah perlu menyelesaikan setiap persoalan rakyat bermula dari parlimen lagi kerana itulah tempat yang diperuntukkan.

Demokrasi juga hancur luluh kerana ideologi manusia yang menciptanya telah meletakkan konsep pemerintahan melebihi konsep kepimpinan.

Manusia seperti Mechiavelli, Hobbes, Karl Marx dan sebagainya banyak meletakkan kaedah memerintah, teknik mengurus melebihi piawaian siapa yang layak memerintah. Ironinya kaum Melayu patut berbangga kerana banyak kitab-kitab jawi lama seperti Sulalatus Salatin, Hikayat Raja Pasai, Muniatul Musolli (ada bab mengenai Raja yang adil) serta beberapa kitab karangan Raja Ali Haji telah mengenengahkan konsep pemilihan raja yang adil. Dunia melayu yang telah melarut masuk fiqh siasah daripada kitab-kitab karangan ulama’ arab telah menerima pemerintahan raja yang dinasihati oleh ahli halli wal aqdi yang terdiri dari kalangan Mufti da alim ulama’ termasuk ulama’ ilmu keduniaan. Namun sejauh mana tradisi itu sampai kepada kaum melayu hari ini?

Demokrasi perlu dipugar agar menuruti kehendak rakyat selagi mana ia berasaskan keadilan. Bagi kaum Islam, demokrasi perlu dibersihkan dari sebarang kecacatan noda dosa yang dipacu di atas pentas matlamat menghalalkan cara.

Cikgu Azmi Presiden Teras pengupayaan Melayu ada menulis menasihati kerajaan,

Amalan politik pemerintah yang mendiskriminasikan saingan politik perlu dihentikan segera. Menggunakan kuasa politik untuk mempengaruhi urusan pentadbiran perlu dihentikan. Memangsakan rakyat hanya kerana tidak menyokong parti kerajaan adalah perbuatan salah. Menganiaya penjawat kerajaan dan diambil tindakan disiplin secara tidaka dil hanya kerana mahu semua kakitangan kerajaan menyokong parti kerajaan adalah salah dan zalim. Mengenepikan wakil rakyat yang sah dilantik oleh rakyat walaupun dari parti pembangkang adalah zalim….” ( dalam buku 50 Cara Selamatkan Malaysia, 2008.TERAS)

Menurut Dr Yusuf Al Qaradhawi pula, demokrasi adalah wadah yang mudah diterima pakai oleh semua kaum dan agama. Pilihanraya dan pengundian untuk mengetahui majoriti secara keseluruhan boleh dikatakan sudah benar. Walaupun tetap memiliki kelemahan, sistem ini jauh lebih baik daripada kaedah sistem politik lain. Apa yang perlu dijaga adalah pengawalan sistem ini daripada gangguan tangan penipu, pembohong dan hipokrit yang bertopengkan ingin berkhidmat untuk rakyat.

Demokrasi bukan memberi wewenang membabi buta kepada rakyat sehingga mengenepikan kuasa perundangan Allah. Maksud kuasa rakyat ialah ‘kuasa ini menolak kuasa mutlak yang dipelopori oleh diktator’. Kuasa rakyat memilih pemimpin bukannya mencipta perundangan sehingga mengenepikan hukum Islam. Inilah pandangan Al Qaradhawi dalam bukunya Agama dan Politik ( 2009).

Jelas, merefomasikan demokrasi hanya berjaya selepas tangan-tangan yang menconteng kepada wajah demokrasi dihukum dalam sebarang pilihanraya. Ini kerja berat dan fokus utama bagi setiap pejuang kebenaran.

Muhammad Nuruddin Bashah

Pemuda PAS Gopeng Perak

Saturday, April 10, 2010

Islam Kaffah di Kg Serdang Permai Ipoh

Kelmarin selepas habis kerja, saya bersiap sedia dengan isteri untuk menghadiri Program Islam Kaffah dan Selamatkan Zuriat Kita anjuran JAMAIY Perak di Masjid Saidina Umar Kg Serdang Permai Ipoh.

Perjumpaan saya dengan kerabat Jamaiy malam itu ada tuahnya, kerana saya diberi satu set kertas kerja Persidangan MAPIN 18 Disember 2009 lalu yang tidak dapaty saya hadiri kerran majlis perkahwinan saya.

Saya juga mendaftarakan diri untuk Seminar Fiqh Al Awlawiyyat yang akan diadakan di INTIM Ipoh pada 10 April 2010 walaupun saya tidak boleh menghadirinya (kerana bekerja pada hari sabtu). Saya daftarkan diri semata-mata kerana seminar tersebut ada 4 kertas kerja ilmiah dan saya perlu mengumpul kertas tersebut.

Pada malam semalam saya cukup tertarik dengan pendedahan saudara Ra'ai Yusuf yang menjadi penceramah Jamaiy berkenaan saranan beliau untuk mencipta amal islami yang jarang difikirkan oleh masyarakat.

Beliau berkempen agar para tenokrat Islam, peniaga, usahawan, kontraktor mahpun pemilik premis tertentu yang beragama Islam agar membuka peluang kepada mahasiswa melayu melakukan latihan industri di premis mereka.

Kemandirian kaum islam dalam aspek pekerjaan adalah penting, malah kehebatan kaum lain adalah didorong oleh bantuan usahwan dan senior-senior kaum mereka. Malah kekurangan asuhan senior-senior kaum melayu Islam terhadap anak bangsa yang belajar di menara gading menyebabkan kaum islam melayu menjadi lembab, malap serta tidak berdaya saing.

Amal Islami sebegini cukup menarik perhatian saya dan akan saya hebahkan lagi kelak.

Moga jamaiy Perak terus maju dengan pelbagai kegiatan dakwah turun ke masyarakat terutama komuniti qariah masjid.

Muhammad Nuruddin Bashah
AJK Media Jamaiy

Thursday, April 08, 2010

Malaysia wajib hentikan penderaan terhadap pekerja asing.

Malaysia wajib hentikan penderaan terhadap pekerja asing.

Amnesty International telah menggesa kerajaan Malaysia untuk menamatkan tradisi layanan buruk terhadap pekerja asing yang berhijrah ke malaysia untuk mencari sesuap nasi. Malah menurut AI, terlalu banyak lapora berkaitan rogol, penderaan, budaya paksa rasuah atau peras ugut oleh pihak penguatkuasa dan sebagainya.

Laporan daripada pihak Amnesty tersebut dipandang sepi oleh pihak kerajaan dengan mengambil alasan bahawa kes-kes berkenaan kerap kali berlaku terhadap pendatang secara haram. Kerajaan ragu berhubung laporan Amnesty International mengenai dakwaan penderaan terhadap pekerja-pekerja asing di negara ini, dengan Menteri Sumber Manusia dan Datuk Dr S.Subramaniam berkata laporan itu tidak tepat pula. (http://mstar.com.my)

Malaysia adalah salah satu negara terbesar pengimport tenaga buruh iaitu sebanyak 2.2 juta orang akan tetapi memiliki terlalu banyak rekod eksploitasi tenaga asing dalam pelbagai kes. Sebagai contohnya, pekerja asing dari Bangladesh, Indonesia and Nepal, kerap dipaksa bekerja dalam situasi bahaya seperti tampat mudah meletup, bertekanan tinggi, kedudukan tinggi, atau kawasan kimia.

Terdapat juga kes-kes penderaan dari segi seksual samaada dalam bentuk verbal atau fizikal.

Ramai pihak mendesak kerajaan untuk mengambil langkah penamat terjadap isu ini terutama terjadap penderaan dala salah laku pihak polis terhadap pekerja asing. Pekerja asing walaupun sering dilihat dari kaca mata merugikan negara melalui pengaliran wang negaraa keluar, kita tidak boleh menafikan bahawa banyak industri di malaysia terpaksa menggunakan buruh asing semata-mata sikap anak tempatan yang memilih dan tidak mahu bekerja. Malah sumbangan modal insan pekerja asing telah menyumbang hampir 20% tenaga kerja negara ini yang juga membina struktur ekonomi negara.

Hari ini media mendedahkan bahawa jumlah pekerja asing di negara kita adalah seramai 1.8 juta orang pada tahun lepas. Malah aliran wang keluar akibat pembayaran gaji kepada warga asing tersebut adalah sehingga RM 12.2 billion ( Bernama 17 Mac 2010).

Trapped: The Exploitation of Migrant Workers in Malaysia adalah tajuk dokumen yang boleh dimuat turun melalui internet, yang menghuraikan salah laku kerajaan dan penguatkuasa negara asia termasuk malaysia yang menjanjikan kerja yang bagus dalam masa yang sama mengeksploitasi tenaga manusia tersebut.

Kata Michael Bochenek iaitu penulis laporan tersebut, pengabaian hak kemanusiaan tenaga asing banyak disebabkan oleh agen tenaga asing yang zalim da tidak berperi kemanusiaan, sikap majikan dan polis yang korup.

Ramai pekerja asing di Malaysia adalah mangsa perdagangan manusia—mereka diambil bekerja dengan menggunakan tipu muslihat bagi tujuan eksploitasi. Laporan tentang pemerdagangan yang dikaji oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat pada tahun 2009 ternyata telah memberi status yang paling rendah kepada Malaysia, iaitu Tahap 3, dan menempatkannya di antara negara yang tidak mematuhi piawai minimum untuk membenteras pemerdagangan manusia dan tidak berusaha secara bersungguh-sungguh untuk berbuat demikian. Perdagangan dilakukan oleh individu agensi pengambilan kerja, tetapi Kerajaan Malaysia telah memudahkan penganiayaan tersebut. Peraturan longer terhadap para agen, undang - undang buruh dan polisi yang boleh menganiaya, dan amalan membenarkan majikan untuk merampas pasport pekerja mempermudahkan pemerdagangan untuk berkembang. (Laporan Trapped: The Exploitation of Migrant Workers in Malaysia versi Bahasa Melayu)

Jika anda pernah bekerja kilang, anda boleh melihat sendiri bagaimana pekerja ssing seolah dibuli untuk bekerja di kawasan yang sukar, bahaya dan memiliki potensi buruk. Malah agen-agen pekerja asing Malaysia kerap menipu pekerja dengan penipuan tiket kapal terbang, mengambil bayaran terlalu mahal untu urusan tiket dan Visa, mengambil komisyen bulanan yang membebankan dan sebagainya. Anda juga boleh mendapat banyak maklumat sahih berkenan agen yang tetap mengambil komisyen bulanan hampir RM 200 walaupun pekerja asing tersebut bekerja di tempat yang bermasalah ekonomi sehingga hanya mampu mendapat pendapatan RM 500 sebulan.

Lebik malang lagi, kegemaran polis di Malaysia yang suka ‘paw’ atau peras wang terhadap pekerja asing yang lalu lalang bersendirian. Ada pekerja yang kehilanga wang poket dan telefon bimbit keraka dirampaas polis yang kononnya mengadakan pemeriksaan pendatang tanpa izin.

Mereka yang ditangkap akan dihantar ke pusat tahanan imigresen, yang keadaannya amat jauh dari piawaian minimum antarabangsa. Ketiga-tiga pusat tahanan yang ditinjau oleh Amnesty International didapati terlalu sesak - malah, beberapa tahanan melaporkan mereka tidak dapat berbaring untuk tidur tanpa menyentuh orang di sisi mereka. Mereka kekurangan peralatan tidur, peluang mendapatkan air bersih, dan ubat bagi merawat yang sakit. Secara keseluruhannya, tahanan mengadu bahawa mereka sering kelaparan dan makanan yang diberikan kadang-kala busuk atau kurang masak. Tahanan duduk di dalam sel sepanjang hari tanpa sebarang kegiatan, kerap kali menghabiskan hari tanpa dibenarkan keluar untuk menghirup udara segar. Tiada peluang untuk senaman, mengerjakan ibadat, ataupun kegiatan lain. Tidak hairan apabila penyakit menyebar dengan cepat dalam keadaan sedemikian, dan pergaduhan antara tahanan adalah sangat lazim. Di samping itu, Amnesty International diberitahu tentang penderaan yang dilakukan oleh pihak pengawal. Selain itu, tahanan di bawah umur 18 tahun ditahan bersama dengan orang dewasa, dan ini bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

Umumnya, rakyat selalu dimomokkan bahawa pekerja asing membawa masalah sosial kepada kita. Malah mereka sering dikaitkan sebagai PATI yang salah disegi undang-undang. Soal kemanusiaan tidak perlu dialihkan kepada isu PATI. Malah jikaa PATI sekalipun, mereka tetap manusia yang dijamin hak oleh mana-mana undang-undang antarabangsa untuk dijaga. Setidak-todaknya kerajaan malaysia yang merupakan negara OIC pelru sedar membuat baik dan adil kepada manusia itu adalah wajib da ia sah tanpa mengira kaum, PATI, pekerja asing atau bumiputera.

Wahai orang-orang Yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang Yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. dan bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui Dengan mendalam akan apa Yang kamu lakukan. ( Al Maidah : 8)

Mereka... membuka semua pakaian saya kecuali sehelai kain kecil yang menutup kamaluan.... Saya kemudiannya diikat. Saya dipukul sekali dengan amat kuat dengan rotan. Kulit saya terluka dan amat sakit sekali. Ada darah. Saya tak dapat memakai pakaian dengan betul selama lima hari kerana sakit tersebut.” Demikian rintihan Pekerja asing Burma yang telah dirotan di Malaysia kepada pihak Amnesty International.


Amnesty International mengajak kerajaan Malaysian untuk melakukan reformasi undang-undang pekerja dan mengambil serius laporan salah laku penguatkuasa seperti polis dengan melaksanakan kajian khas yang telus dan bebas.

Dalam kes yang lain, layanan penguatkuasa kerajaan terhadap pelarian di negara ini juga terlalu buruk. Malah terlalu banyak maklumat mendedahkan sikap RELA yang menangkap borong kaum pelarian yang ada di negara ini walaupun mereka memiliki kad UNHCR. Malah jika tidak memiliki mana-mana kad jaminan sekalipun, mereka tidak seharusnya dikasari sepanjang berada dalam tahanan sementara.

Amnesty International sendiri mendedahkan bahawa pekerja asing kerap kali menjadi tumpuan kekejaman dan peras ugut sesetengah anggota polis dan anggota Ikatan Relawan Rakyat (RELA). Dari segi undang-undang, anggota polis dibenarkan memeriksa status imigrasi seseorang; RELA mempunyai kuasa yang sama hingga pertengahan 2009. Kedua-dua pihak polis dan RELA kerap kali menyalahgunakan kuasa itu dengan menganggap penangkapan sebagai kesempatan untuk mengaut keuntungan. ( laporan yang sama halaman 5)

Pemerhati Hak Asasi Manusia juga mendapati bahawa pihak berkuasa Malaysia mungkin akan gagal membezakan mangsa-mangsa pedagangan haram, pekerja asing yang telah didera dan pelarian daripada pekerja-pekerja tanpa izin. Mereka akan diusir tanpa diberi bantuan sewajarnya. SUHAKAM telah mendapati bahawa ramai wanita asing yang sedang ditahan di penjara-penjara Malaysia adalah mangsa-mangsa perdagangan haram.

Pengusiran secara besar-besaran yang lalu bukan sahaja telah menyebabkan pekerja-pekerja terkandas di dalam perjalanan dari satu tempat ke tempat yang lain untuk tempoh beberapa bulan tetapi juga telah menyebabkan kematian. Dan dengan peluang pekerjaan yang sedikit di negara asal mereka , ramai pekerja asing akan kembali semula ke Malaysia ,“ini sebagaimana yang dinyatakan oleh LaShawn R. Jefferson, Pengarah Eksekutif, Bahagian Hak-Hak Wanita, Pemerhati Hak-Hak Asasi Manusia” pada tahun 2004. Pengusiran secara besara-besaran hanya akan menjadikan mangsa-mangsa perdagangan haram dan pelarian-pelarian menyembunyikan diri dan ini akan meletakkan diri mereka mendapat risiko eksploitasi yang buruk.

Anggaran terkini oleh UNHCR mengenai pelarian yang berada di Malaysia ialah seramai 28,000 orang. Lebih kurang 10,000 adalah mangsa peperangan daripada Aceh, Indonesia dan 10,000 yang lain adalah orang muslim daripada Rohingnya (Burma). Pemerhati Hak Asasi Manusia mengalu-alukan kebenaran yang diberi oleh Malaysia kepada Rohingya untuk tinggal di negara Malaysia, tetapi masa depan pelarian lain terutamanya dari Aceh yang akan didera kalau dihantar balik ke Indonesia, adalah tidak terjamin. (sumber http://www.hrw.org)

Lihat sahaja tindakan kerajaan pada 2004 yang giat mengoperasi menangkap PATI secara besara-besaran. Akibatnya walaupun misinya adalah mengurangkan bebanan sosial dan panyalahgunaan hak di bumi Malaysia, hak pekerja tanpa izin untuk mendapat gaji penuh sepanjang bekerja secara ‘haram’ di Malaysia pelru dijamin. Dalam masa yang sama, pihak penguatkuasa berleluasa bertinda terhadap mereka atas alasan ia adalah dasar kerajaan untuk menghantar balik PATI ke negara asal walaupu sepanjang proses penghantaran, jaminan kemanusiaan kadang-kala diabaikan.

Muhammad Nuruddin Bashah

AJK Lajnah Penerangan Pemuda PAS Gopeng.

Tuesday, April 06, 2010

Program Islam kaffah di Kamunting

Islam Kaffah di Kamunting

Kesempatan saya untuk bersama rombongan JAMAIY Perak dalam siri ceramah dan penerangan isu Pastin dan gejala sosial tidak saya lepaskan memandangkan mereka telah berjaya menembusi ‘pasaran’ baru iaitu sekolah sebagai sasaran dakwah.

Kali ini lokasi penerangan JAMAIY adalah di Maahad Al Khair Lil Banat Kamunting (Kg Jana). Insya Allah dalam siri akan datang saya tidak akan melepaskan pelung bersama mereka kerana pecutan dakwah JAMAIY dalam pelbagai isu sosial dan kebejatan yahudi semakin meluas dan berkesan.

Menarik apabila ada persembahan teater Menentang Keganasan Zionis oleh para pelajar perempuan sekolah ini. Semangat srikandi untuk membela Islam jelas terpampar.

Bermula selepas solat Isyak di surau sekolah yang dibina sejak tahun 1960an itu, Ustaz Zul (Timbalan Pengerusi Jamaiy) memulakan sesi dengan memberi dalil dan menerangkan dari aspek akidah dan syariat di mana isu Palestin diletakkan da ini merupakan permulaan aspek fiqh keutamaan di jalankan.

Selepas persembahan maltimedia Palestin, giliran Saudara Ra’ai Yusuf daripada aktivis Jamaiy dari Manjung pula mengambil bahagian melalui slot Selamatkan Zuriat Kita. Walapun menggunakan slide TERAS yang disediakan oleh Cikgu Azmi, beliau berjaya membawa analogi, contoh realiti berdasarkan pengalaman dan aplikasi dakwah beliau sendiri!

Saya tertarik apabila beliau berkempen agar setiap qariah mengumpul wang untuk membina keranda mayat seberapa banyak yang mampu untuk menampung kematian saudara seagama yang ‘tidak mampu’ untuk mati! Ini kerana kematian telah menjadi bisnes di kebanyakan tempat.

Beliau ada menyorot pandangan umum berkenaan persiapan Yahudi terhadap Al Malhamah Al Kubra (Peperangan besar Muslim-Yahudi) yang diramalkan oleh semua kitab samawi. Malah ada tidakan yahudi mengumpul sarang labah-labah di Gua Thur semata-mata untuk dijadikan pakaian kalis peluru kerana mengambil sunnah Rasulullah dahulu.

Persiapan terhadap sebarang kemungkin juga perlu dilakukan. Lantaran penggunaan bom berangkai oleh Singapura, Israel dan AS, kebanykan tujuan mereka adalah merosakkan kemampuan sosial rakyat, menyebabkan Saudara Ra’ai berjuang untuk membina beberapa perigi air untuk dijadikan sumber air minum sekiranya Perang berlaku. Malah beliau menggesa pihak qariah atau sekolah agama untuk mengadakan perigi sendiri untuk kegunaan masyarakat. Pengalaman beliau menziarahi Palestin Gaza menyebabkan beliau cukup sensatif memerhatikan kaedah optimum memanjangkan hayat umat Islam sekiranya diserang yahudi laknatullah.

Jamaiy Perak sedang merangka untuk menyertai bantuan kemanusiaan melalui jalan laut menggunakan 20 buah kapal pada bulan April ini. Rombongan ini diketua sendiri oleh Erdogan Perdana Menteri Turki yang jelas membenci kebiadaban yahudi zionis. Semoga bantuan ini dipelihara oleh Allah SWT kerana itulah jaminanNya kepada hamba yang bertawakal.

Sesi Selamatkan Zuriat Kita juga memberi keinsafan kepada pelajar sekolah ini melalui paparan gejala dan bencana sosial yang menimpa anak muda Malaysia. Malah metod serangan sosial oleh Yahudi melalui beberapa industri dijelaskan dengan baik iaitu industri iklan, sukan, dadah, majalah, komik dan hiburan. Perang Candu di China dahulu menginsafkan kita betapa pihak penjajah barat mencipta racun untuk dijual semula di tanah jajahan mereka. Kini penjajah dunia pula berlagak sebagai hero dunia melalui Interpol dan sebagainya konon untuk menghapuskan pengedaran dadah!

Semoga team Jamaiy diberikan kesihatan dan kemurahan rezeki untuk terus menyebarkan kesedaran dan keinsafan masyarakat melalui program turun sendiri bertemu dengan komuniti umat sebegini.

Muhammad Nuruddin Bashah

AJK Media JAMAIY Perak.





Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)