Tuesday, April 28, 2009

Bersama Pengerusi TERAS Negeri Perak di Meru 2B

Semalam saya pergi ke Taman Meru 2B untuk berjumpa Ustaz Wan Ahmad Tarmizi, Pengerusi Teras Pengupayaan Melayu Negeri Perak. Alhamdulillah, mudah sahaja untuk ke sana. Pertama kali saya ke sana. Kami berbincang sekitar perjalanan TERAS Perak dan agenda terkini untuk dilaksanakan. Betapa perlunya anak-anak muda digiatkan melalui NGO sebegini. Perancangan masa panjang saya adalah mewujudkan pusat khidmat sosial TERAS Perak untuk menjadikan TERAS sebagai pilihan anak muda di Perak.

Rupanya Ustaz Wan adalah Ketua Urusan Ulama’ PAS Kawasan Tambun. Dia ajak saya sertai jawatankuasanya di Tambun, tetapi saya dah ‘check in’ ke Kawasan Gopeng dalam Cawangan Pengkalan Gate. Terima Kasih Abang Yen (supervisor moulding department kilang saya) yang bersedia uruskan penempatan saya di cawangan Pengkalan Gate.

Kami bermesyuarat di ruang luar pejabat dua tingkat Bangunan PAS Kawasan Tambun. Malam tadi (setiap malam hari Isnin) PAS Tambun akan adakan kuliah Politik Islam serta diadakah sesi sajak oleh Pak Salleh (salah seorang penggerak TERAS Perak). Bersemangat Pak Salleh, seperti sasterawan negara. Saya kata pada Pak Salleh, jangan lupa beri saya peluang bersajak pula sebab saya sejak di kampus juga bersajak, di Pulau Pinang pula bersajak untuk Gabungan Mansuh ISA. Dia kata beres.
Kuliah sebegini amat efektif. Kerja kuat mereka menampilkan PAS Perak mampu menerajui negeri. Inilah antara bukti kecil usaha mereka. Di Pulau Pinang teknik sebegini banyak dilakukan oleh GMI (Gabungan mansuh ISA) dan didominasi oleh non muslim. Melayu kita juga perlu kerja kuat berkempen untuk isu Islam melalui teknik open speaker sebegini.

Saya dilantik sebagai Setiausaha TERAS Perak. Saya perlu gandakan komitmen dan kegiatan saya di Perak. Di mana bumi berpijak, di situ kita berjuang. Di mana bumi berpijak, di situ Jamaah kita sertai dan mencari NGO –NGO pula untuk semarakkan lagi amal kita.

Khamis ini ada majlis MB Ir Nizar bersama JKK dan Ketua Kampung Pakatan Rakyat. Surat saya berkaitan isu ketua kampung digantung tidak bertali telah disiar dalam Harakah edisi Isnin 27-30 April 2009.


Muhammad Nuruddin Bashah
AJK Media TERAS









No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)