Sunday, September 15, 2013

Kenyataan Media : RAKYAT KESAL HUKUMAN 13 PESERTA HIMPUNAN RAKYAT BUKIT CHANDAN TIDAK DIBENARKAN TANGGUH



Keyataan Media
15 September 2013

RAKYAT KESAL HUKUMAN 13 PESERTA HIMPUNAN RAKYAT BUKIT CHANDAN TIDAK DIBENARKAN TANGGUH 

Saya antara rakyat yang berasa sedih sejurus selepas mendengar keputusan  Mahkamah Seksyen Kuala Kangsar  pada 13 September 2013 Jumaat, menjatuhkan hukuman penjara dua tahun dan denda RM5,000 kepada semua aktivis yang membantah Rampasan Pemerintahan pakatan Rakyat di Bukit Chandan pada 6 Februari 2009. 

Keputusan Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar telah menjatuhkan hukuman penjara dua tahun dan denda RM5,000 kepada semua aktivis yang berhimpun secara aman di Bukit Chandan pada 6 Februari 2009  dengan Seksyen 145 Kanun Keseksaan Akta 574.

Menurut Seksyen 145 itu ada dinyatakan “Menyertai atau berterusan dalam perhimpunan haram, mengetahui bahawa ia telah diperintahkan untuk menyuraikan. Sesiapa yang menyertai atau terus dalam perhimpunan haram, mengetahui bahawa perhimpunan menyalahi undang-undang itu telah diperintahkan mengikut cara yang ditetapkan oleh undang-undang untuk menyuraikan, hendaklah dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh yang boleh sampai dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya”.

Saya tidak bertindak membantah keputusan Mahkamah terhadap hukuman yang telah dijatuhkan tetapi terkilan dan kesal kerana 13 yang tertuduh rata-rata terdiri daripada kalangan rakyat tanpa rekod jenayah daN berpendapatan rendah tidak pula dibenarkan hukuman ditangguh untuk mendengar rayuan. 

Saya sedar dan tidak membantah alasan diberikan hakim iaitu adalah demi kepentingan umum dan juga institusi Raja kerana kejadian ini berlaku semasa proses perlantikan Menteri Besar  di hadapan Istana dan mahkamah memandang serius kesalahan ini dan perlukan satu hukuman yang bersifat deteren ataupun pencegahan di masa-masa akan datang.

Namun begitu adalah suatu yang munasabah bagi hakim juga untuk menangguh hukuman selagi mana peluang luas bagi mereka untuk mendapatkan rayuan masih ada. 

Mahkamah pernah menangguhkan hukuman beberapa kes atas alasan menantikan rayuan dan saya memetik kes pada 11 Oktober 2012 di mana Mahkamah Tinggi Shah Alam pernah menangguhkan pelaksanaan hukuman enam tahun penjara dan denda RM400,000 terhadap Ahli Parlimen Sabak Bernam, Datuk Abdul Rahman Bakri dan pembantunya,  Rosli Busro yang disabitkan atas tuduhan membuat tuntutan palsu. Penangguhan adalah disebabkan tertuduh mempunyai peluang terakhir untuk mengemukakan rayuan terhadap sabitan hukuman tersebut di Mahkamah Rayuan.

Saya yakin hukuman yang disegerakan dan mereka yang dilabel seolah-olah penjenayah berat ini adalah suatu tindakan berbaur politik. Mahkamah mampu meringankan hukuman terhadap Dr Khir Toyo serta pernah hanya mendenda RM 25 kepada beberapa penari tiang lucah sebelum ini. Mahkamah juga mampu meringankan hukuman apatah lagi menangguhkan hukuman. 

Kisah mereka akan terus didendangkan dan mencetuskan semangat juang rakyat terhadap kezaliman yang ada. Sebagaimana isu Memali yang kembali menjadi back fire kepada aparat pemerintah yang giat memalukan mereka, melabel dengan tuduhan komunis, bughah (penderhaka) dan sebagainya, akhirnya terbukti kesucian dan kemurnian diri para penduduk kampung Memali dan kisah mereka kini menjadi muzium semangat yang membakar terus api semangat rakyat menentang kezaliman.

Radzi Zainon
ADUN Sg Rapat

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)