Sunday, August 18, 2019

NOTA BEDAH BUKU : FAHAMAN DAN IDEOLOGI UMAT ISLAM



NOTA BEDAH BUKU :  FAHAMAN DAN IDEOLOGI UMAT ISLAM
Penulis : Y.B Tuan Guru Hj  Abdul Hadi Awang
Ulasan : Saudara Muhammad Nuruddin Bashah[1]

BAB 17: SEKULARISME
  1. Definisi:
    1. Konsep Ad Dahri (golongan masa/atheis) adalah asas no 1 sekular.
    2. Saeculum bermakna masa kini. Dan ia juga bererti peristiwa-peristiwa masa kini.
    3. Al-Qaradawi lebih cenderung kepada ‘ilmaniyyah, sedangkan al-Attas lebih kepada ‘almaniyyah[2].
  2. Mudah berkembang dan diterima kerana seolahnya ia adalah konsep yang “up-to-date”.
  3. Istilah "sekularisme" pertama kali digunakan oleh pengarang British George Holyoake pada 1851. – tetapi gerakan pemikiran ini bergerak atas nama Romantisme, Humanisme lebih awal lagi semasa Renaissance (bermula semasa kemelut dunia Islam  1492 M).
  4. Pengaruh Sekularisme Kepada Umat Islam – Modernisme, Modernisme Pan Islamisme, inferior menerima ombak lambakan ilmu sari superior.
  5. Gerakan Sekularisme Dalam Negara Islam –Pasca Islamisme (katanya menunggang sekular untuk Islam)
BAB 18: NASIONALISME
  1. Definisi : mempertahan kedaulatan sebuah negara dengan wujudkan konsep identiti bersama untuk sekelompok manusia.
  2. Jenis jenis fahaman Nasionalisme.
    1. Nasionalisme kenegaraan
    2. Nasionalisme etnisme
    3. Nasionalisme Budaya
    4. Nasionalisme agama
    5. Nasionalisme romantisme.
  3. Nasionalis menganggap negara adalah nation bukan kingdom atau state sahaja.
  4. Beza kan istilah antropologi:
    1. Bangsa (Nation)
    2. Ras (race)
    3. Etnik (ethnic)
  5. Islam dan Nasionalisme : pertarungan yang cukup lama. Bezakan Nationalisme modernisme Pan -Islamisme Muhammad Abduh, Sheikh Al Hadi, pembawaan Prof Zulkifli Muhammad ke Malaya, PKMM, Hizbul muslimin, PAS pra 80an denga  pasca 80an dan pasca PRU 14.
    1. Bezakan Nasionalisme istana feudalisme  dengan nationalisme ultra melayu contra Istana.
    2. Perbandingan Nasionalisme dengan Islam
  6. Bezakan konsep : (ambil takrifan al Banna yang menolak nasionalisme Arab)
  7. Watoniyyah
  8. Qaumiyyah
  9. Garis nipis setebal membran sel antara Nasionalisme dengan chauvinisme.
  10. Nationalisme dan chauvinisme mengandungi unsur = etnocentrism sama ada melampau atau tidak mlampau sahaja.

BAB 19: KAPITALISME
  1. Dasar-dasar Kapitalisme
  2. Kapitalisme -  pengumpulan kekayaan oleh individu tanpa gangguan kerajaan dan berasaskan keuntungan.
  3. Pengkritik sistem kapitalis selalu berhujah bahawa sistem ini mewujudkan jurang perbezaan yang ketara antara yang kaya dengan yang miskin. Kapitalisme berasal dari perkataan ‘ capital ‘ yang bermaksud “modal”.
  4. Dikenali sebagai laissez faire.
  5. Kapitalisme ialah sistem yang menggalakkan pengumpulan modal, kebebasan ekonomi, hak milik persendirian, kebebasan pasaran dan perniagaan untuk keuntungan.
  6. Kemunculan idea Kapitalisme dapat dikesan sejak zaman pertengahan awal, namun ia tidak menyeluruh.
  7. Kapitalisme menjadi dominan di Barat semenjak berakhirnya era Feudalisme.
  8. Dari England, kapitalisme merebak ke seluruh Eropah dan merupakjan adalah sistem ekonomi utama di dunia yang memacu era perindustrian.
  9. Abad ke-19, fahaman Kapitalisme menjadi dominan dan disebarkan ke seluruh dunia -  penerokaan dan penjelajahan Barat.
  10. Penubuhan negara bangsa (Nationstate) pada abad ke-16 Masehi juga turut menggalakkan perkembangan Kapitalisme.  – ‘Nationstate’ pada 1500 adalah seperti Portugal, Belanda, Britain, Amerika dan berlainan dengan konsep Christandom sebelumnya (Rom Timur bermula 300 M) Barat, Frank, Kerajaan Slav, Kerajaan Anglo Saxon, Kerajaan Norman, dll yang berasas aqidah Kristian  hingga 1000 M era Perang Salib).
  11. Perkembangan kapitalisme Malaysia yang cuba dihwaikan oleb Gomez dan Jomo bertitik tolak daripada  kesan pelaksanaan dasar kolonial British yang mewujudkan rnasyarakat majmuk di Malay sia dan pembahagian bidang ekonomi mengikut kaum.
  12. Perbandingan Kapitalisme dengan Islam –
    1. Ekonomi kapitalisme : suatu disiplin ilmu mengenai cara manusia membuat pilihan dalam penggunaan sumber produksi yang terhad untuk menghasilkan berbagai jenis barangan dan perkhidmatan dan mendistribusikannya kepada anggota masyarakat untuk digunakan.
    2. Sistem Ekonomi Islam adalah suatu sistem ekonomi -  syariat Islam dengan berpedoman kepada Al-quran dan Al Hadis. Meliputi kegiatan perekonomian seperti jual-bel, simpan-pinjam, investasi, dan berbagai kegiatan ekonomi lainnya. Pada pelaksanaan - menghindaari semuanya yang sifatnya Maisyir, Gharar, Haram, Dzalim, Ikhtikar dan Riba.

BAB 20: KOMUNISME
  1. Pengasas: Komunisme adalah ideologi (dalam bidang politik) yang dicetuskan oleh Karl Marx dan Fredrich Engels, yang hendak menghapus hak-hak milik perseorangan dan menggantikannya dengan hak milik bersama yang dikontrol oleh negara.
  2. Definisi:
    1. Komunisme adalah sebuah aliran berfikir berlandaskan kepada atheisme,yang menjadikan material sebagai asas. Ditafsirkannyasejarah berdasarkan pertarungan kelas dan faktor ekonomi.
    2. Konsep asas  :
                                                               i.      Diealektika sejarah
                                                             ii.      Pertarungan kelas
                                                            iii.      Perjuangan proletariat

  1. Perkembangan Ideologi Komunisme
    1. Fahaman komunis ini diperkenalkan oleh Karl Marx pada 1847 melalui  Manifesto Komunis yang  pernah menjadi anutan berbilion manusia dahulu.
    2. 1859 Terbitnya origin of species tetapi Marx dah bawa awal konsep darwinisme.
    3. Namun, fahaman tersebut mula berkembang hanya pada sekitar 1900, sesudah Marx meninggal berbelas tahun. 
    4. Kemudian,  menerusi hasil Revolusi Perindustrian di negara-negara Eropah, semakin banyak wujudnya golongan yang tertindas dan menjadi mangsa kepada golongan yang rakus menggunakan kekuasan dan kekayaan.
4.            Menurut Manifesto Komunis,Komunisme terdiri daripada sepuluh tiang utama[2]:

a.       Penghapusan Hakmilik Persendirian.
b.      Cukai Pendapatan Progresif yang Berat.
c.       Penghapusan Hak Harta Pusaka.
d.      Perampasan Hak Pemilikan Harta.
e.      Kewujudan Bank Pusat.
f.        Sistem Komunikasi dan Pengangkutan Milik Penuh Kerajaan.
g.       Kilang dan Kawasan Pertanian dimiliki Kerajaan.
h.      Golongan Pekerja Dikawal Kerajaan.
i.         Perancangan Serantau dan Perladangan yang Dikorporatkan.
j.        Pendidikan di bawah Kawalan Kerajaan.
5.            Fakta Kesulitan Melaksana Komunisme Marxisme :
a.       Konsep ini dianggap tidak mampu dilaksana oleh Marx sendiri- tidak realistik.
b.      Dilaksana oleh tyrant rakus yang bukan ahli fralsafah tetapi hanya menungga idea Marx untuk legitimasi empayar mereka.
c.       Komunisme tidak seiring dengan Fasisme walaupun sama sama zalim sdama sama jahat.
d.      Monopoli yang dilakukan oleh pihak pemerintah tentunya akan sangat merugikan masyarakat. Disindir dalam Novel Animal Farm.
e.      Hak Asasi Manusia atau HAM tidak lagi dihargai dan masyarakat banyak yang tertindas karena hal tersebut.
f.        Anti agama menyebabkan ia bercanggah majoriti manusia di bumi.
BAB 21: SOSIALISME
Sejarah dan Tokoh
  1. Penggunaan istilah “Sosialisme” sebgai suatu aliran faham politik dan gerakan sosial mulai tejadi dalam gerakan sosial yang dipelopori oleh Robert Owen di Inggris dalam tahun-tahun 30-an abad ke-19.
  2. Di Eropa, misalnya, pada zaman Yunani Kuno, - konsep “masyarakat ideal” yang diidam-idamkan oleh Plato (427-347 Sebelum Masehi).
    1. Menurut cita-cita Plato, masyarakat yang sempurna itu berbentuk negara Republik dengan kaum Kesatria sebagai pillar.
    2. Mereka hidup secara kolektif di dalam asrama-asrama yang disediakan oleh negara.
    3. Mereka tidak mempunyai hak milik perseorangan atas apapun juga.
    4. Segala kebutuhan hidupnya dijamin oleh negara, bahkan negara menyediakan wanita-wanita pilihan untuk dijadikan isteri mereka.
    5. Anak-anak mereka sejak lahir sudah dipisahkan dari orangtuanya dan dipelihara serta dididik oleh negara dalam tempat-tempat yang disediakan khusus untuknya.
    6. Kaum ibunya hanya diperkenankan datang ke tempat-tempat itu pada waktu-waktu yang sudah ditentukan untuk menyusui anak-anak yang ada disitu tanpa mengenali anaknya sendiri atau bukan.
    7. Pemimpin  dipilih diantara kaum ksatria itu. Demikianlah garis besar “masyarakat ideal” yang diimpikan oleh Plato pada waktu itu.
  3. Selain itu, dari sudut sejarah Eropah pula, falsafah penentangan terhadap sistem kapitalisme ini telah berlaku bermula pada abad ke-18 oleh Thomas Paine.
    1. memperjuangkan prinsip yang hampir sama seperti falsafah sosialisme walaupun istilah sosialisme itu belum wujud.
    2. Prinsip tersebut terkandung dalam Agrarian Justice bertujuan untuk penyelarasan pencukaian pemilik harta bagi keperluan golongan miskin.
    3.  Oleh itu, para sarjana menyimpulkan bahawa falsafah Agrarian Justice jelas mempunyai falsafah yang sama dengan falsafah sosialisme yakni konsep keadilan ekonomi.
    4. Namun begitu, pada tahun 1789, istilah ‘sosialisme’ muncul selepas Revolusi Perancis oleh Comte Henri de Saint-Simon. Beliau menggunakan istilah ‘sosialisme’ kerana ingin membezakan mereka dengan doktrin liberal ‘individualism’.
    5. Oleh itu fahaman ini tersebar di Perancis dan Britain sekitar awal abad ke-19.
    6.  Antara ahli falsafah yang terpengaruh dengan laungan sosialisme ini ialah Robert Owen, Charles Fourier, Pierre-Joseph Proudhon, Louis Blanc, dan Saint-Simon.
    7. Mereka menggunakan gelaran Associationism yang berpegang kepada kepada teori utopian yang bertujuan untuk mengkritik kemiskinan dan ketidaksaksamaan yang keterlaluan di Eropah.
  4. Konsep terkini sosialisme moden :
    1. Anti feudal
    2. Gerakan emansipasi
    3. Liberal agama tetapi masih tegar sosialisme ekonomi tetapi kadangkala murtad juga dari sosialisme.
Perbandingan Sosialisme dengan Islam – artikel Nuruddin dalam tajuk Unsur Kebajikan dalam Sosialisme
BAB 22: FREEMASON
Sejarah Penubuhan – Artikel Nuruddin
Penubuhannya penuh rahsia. Sesetengah berpendapat Freemason ini ditubuhkan pada zaman raja Herod Agrippa I (10 SM- 44 M) pada tahun 44 Masihi bersama beberapa orang pemerintah Yahudi bagi menentang perkembangan agama Kristian pada masa itu. Seawal zaman Nabi Zakaria.
Penubuhan diterus oleh Askar Templar semasa Perang Salib.
Unsur spiritualisme, sihir Babylon, mistik Bani Israel bergabung dengan cita-cita politik.
Gerakan yang luas dan bukan sekadar melibatkan kaum Yahudi tidak seperti Zionis yang masih terbatas dan dibintangi oleh yahudi Ashkenazi sahaja.
Terlibat dalam Dalam Beberapa Kekacauan Dunia – Artikel Nuruddin
Lions Club
Rotary Club
SEKIAN SELAMAT MENDALAMI ILMU IDEOLOGI


[1] Penulis merupakan penulis sambilan, berlatar belakang Sarjana Muda Kejuruteraan Bahan UM, Diploma Pengajian Islam KPTI Caw Ipoh dan kini sedang menyambung pengajian Sarjana Muda Pengajian Islam di OUM.  Dalam PAS bertindak selaku Pengarah Jabatan Strategik DPPNK 2019-2020.
[2] Al-Qaradawi misalnya menyatakan bahwa menerjemahkan sekularisme sebagai ‘ilmaniyyah tidak saja “satu terjemahan yang tidak teliti (ghayru daqiqah)”, tetapi juga “satu terjemahan yang tidak betul (ghayru sahihah),” karena “perkataan [sekularisme] itu tidak mempunyai kaitan langsung dengan lafaz al-‘ilm (ilmu) dan akar.

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)