Tuesday, March 18, 2008

Siapa melacur demokrasi?

Sudah nyata BN tidak belajar untuk kalah. Antara elemen penting DEMOKRASI ialah flaktualiti (naik atau turun) sesuatu kerajaan atau parti adalah perkara biasa. Di Jepun, USA, Britain dan lain-lain negara maju, perubahan kabinet, pemimpin, parti dan kerajaan adalah perkara biasa dan menjadi amalan demokrasi yang tulen. BN telah lama mendoktrin masyarakat Malaysia agar jangan berubah, takut berubah, taksud dan obses hanya pada satu parti. BN dan regimnya adalah diktator, monolitik, uni-power dalam pemerintahan. Pembangkang dianggap menganggu demokrasi. Pembangkang dianggap jijik dan dipinggir terus dari sistem demokrasi. Lantaran itu mereka takut kalah.

Laporan akhbar arus perdana semalam menyebut Parti Gerakan Perak mencadangkan Barisan Nasional (BN) membubarkan kesemua 14 parti komponennya supaya BN boleh menjadi satu parti untuk semua kaum dan terus relevan untuk masa depan.
Pengerusinya, Datuk Chang Ko Youn berkata, perubahan drastik itu penting memandangkan keputusan pada pilihan raya umum lalu menunjukkan politik berasaskan pecahan kaum yang diamalkan sejak sedekad lalu tidak dapat menjamin kelangsungan parti komponen BN.

Jelasnya sekali jika mereka kalah, mereka sendiri akan melatah hingga menggadai prinsip yang mereka cipta sendiri.

Politik perkauman adalah senjata lapuk penjajah yang diberi versi baru saban Pilihanraya. Menakutkan rakyat, desperado, mengungkit-ungkit, merosakkan nama peribadi adalah pencak silat mereka. Ayuh rakyat Pulau Pinang tidak akan terpengaruh lagi dengan politik perkauman. Prinsip keagamaan dijaga, keharmonian antara kaum adalah juga saranan Al Quran...bergerak bersama..ke arah Malaysia yang Adil dan Sejahtera.

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)