Wednesday, March 12, 2008

Tiada rusuhan apabila Barisan Alternatif menang besar

Tiada rusuhan apabila Barisan Alternatif menang besar

Penerapan ‘culture of fear’ kepada rakyat memang menjadi lumrah dalam kempen BN dan koponennya. Jentera KEMAS, Putri dan sebaginya digunakan untuk menakutkan rakyat dan cetuskan suasana kebimbangan yang melampau dikalangan rakyat. Kami PAS Balik Pulau tidak bersetuju langsung dengan selogan ‘ aman, makmur dan selamat’ yang digunapakai dalam manifesto BN baru-baru ini. Merekalah punca rasa gelisah dan pecah belah di kalangan masyarakat antara kaum.

Dahulu mereka menakutkan rakyat Cina dengan katanya jika Pas memrintah Kelantan, kemaluan lelaki cina akan dipotong. Cina akan dihalang makan babi dan meminum arak. Ironinya tiada pun perkara begitu berlaku.

Dalam kempen BTN dan PLKN, sering kedengaran penceramah ‘penghasut’ BN yang dijemput khas untuk membedah statistik kerusi pilihanraya tahun 1969 yang membawa kepada peristiwa 13 Mei. Mereka mengungkit sikap DAP yang berarak di seluruh negara terutama di KL sehingga mencetuskan rusuhan kaum.


Hari ini tanggal tarikh 9 hb Mac 2008 hingga hari tulisan ini ditulis 12 Mac, adakah terdengar sebarang huru-hara? Sebarang pembunuhan? Sebarang rusuhan yang dilakukan oleh pengikut BA?

Perlu diingat, rusuhan antar kaum yang ebrlaku pada 13 Mei 1969 dahulu adaah akibat ketidakseimbangan ekonomi dan taraf hidup antara kaum. Dendam dan kesumat antara kaum teserlah walaupun tersorok sebelumnya. Tetapi hari ini tiada perbezaan besar antara taraf sosial interkaum kerana tekanan ekonomi akibat minyak dan barang naik dirasai oleh semua kaum !!

Tiada istilah jika DAP pegang Pulau Pinang akan berlaku rusuhan dan ‘abolish’ kaum. Selagi pemimpin BA berpegang dengan janji dan dasar perjuangan untuk membina negara yang adil, segala malapetaka itu dapat dihindarkan walaupun para pemimpin BA pernah menerima segala siksaan dan ketidakadilan yang begitu lama sebelum dan selepas merdeka.

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)