Rumusan bebas Jabatan Strategik DPPN
Kedah[2]
1. PAS menjulang Islam
sebagai perjuangan utama
Muqaddimah Tuan Guru mengalukan kemenangan dan mengakui soalan moderator
bahawa kemenangan ini juga memberi limpah kekuatan kepada PAS khususnya. Tuan
Guru menyebut kubu asal PAS sememangnya Kelantan dan Terengganu. Hari ini pemilih memilih dalam
keadaan demografi kerusi PH tidak selaras/seimbang kerana 60% daripada pengundi adalah umat
Islam. PH menang tetapi mereka perlu perhatikan beberapa perkara utama selain
merebut kemenangan iaitu Perlembagaan yang menetapkan Islam agama rasmi, dan
kelebihan bumiputera dalam majoriti . Tuan guru mengaris hasrat PH satu, iaitu
hanya menjatuhkan Barisan Nasional (hal ini jelas berbeza dengan PAS yang
berhasrat berpilihanraya mengubah sistem mungkar kepada Islam dalam keadaan
Islam diutamakan). Kerusi kemenangan perlu diperhatikan dari aspek Melayu
bumiputera yang sememangnya majoriti serta kedudukan agama Islam. Inilah pasak
utama pemerhatian PAS dalam Gagasan Sejahtera dan inilah justifikasi PAS
bersendirian bersama Gagasan Sejahtera sahaja. Tuan guru juga menyebut kelainan
ideologi yang ada dalam komponen PH dan ini pada penulis seolah signal jelas
mengapa ketidaklancaran pentadbiran PH seawal hari kemenangan berlaku.
2. King Maker politik demi
Islam
King Maker adalah penentu bagi sesuatu keputusan dalam sesebuah organisasi
dan ia bermisi. Misi PAS jikapun tidak menguasai Putrajaya PAS masih mampu
menjadi kuasa pemutus, pendesak bagi iau-isu melibatkan Islam khususnya. PAS
bertanding 158 Parlimen dan mensasarkan sekitar 40 kerusi Parlimen. (Invoke
badan kajian tidak saintifik sehingga menyasarkan PAS kalah kesemuanya) Bila
diaju soalan adakah PAS berpuashati dengan kemenangan hanya 18 kerusi Parlimen,
Tuan guru mengubah persepsi penonton kepada melihat ketidakjayaan KPI mendapat
40 kerusi kepada fakta lain kekuatan PAS iaitu PAS bersendirian (hanya dengan
parti kecil) berjaya memperolehi undi 2 juta berbanding parti lain yang
bergabung. Tuan guru mengakui walaupun hanya 12 kerusi Bersatu, kuasa King
Maker kini di tangan Tun Mahathir walaupun di Pahang, Perak dan Kedah PAS jadi King Maker. Tuan Guru mengariskan
bahawa ‘suara PAS’ wujud dibanyak negeri kerana menang walaupun satu kerusi DUN
dalam beberapa negeri. Inilah semangat dakwah sebenar Harakah Islamiyyah yang
menekankan jurubicara ummah (suarakan isu Islam, dakwah) dan Islam selain
bercita-cita merangkul kekuasaan.
3. Menguasai undi umat
Islam - aim utama PAS
Apabila diaju soalan berkenaan PAS seolah meninggalkan kejayaan bersama
PR dahulu, Tuan Guru menegaskan satu aim yang tidak diminati politikus mutakhir
ini iaitu isu penguasaan undi Melayu dan undi orang Islam. Tuan Guru mengakui
kekuatan UMNO dahulu adalah penguasaan ini. Manakala bagi Tuan Guru Pakatan Harapan masih belum dapat
"trust" pengundi umat Islam melihat kerusi bukan Islam yang dimenangi lebih ramai daripada
kerusi Islam. Pada penulis, bagi politik Machievilli PH sememangnya tidak khuatir
ketidakseimbangan demografi wakil rakyatnya serta tidak memasukkan agenda
perlunya undi Melayu Islam sebagai teras utama pentadbiran kerana ideologi
sekular liberal yang wujud sesama komponen PH. Tuan Guru mengakui politik
membujur lalu melontang patah bukan pilihan PAS. Senario sebenar rakyat,
politik yang mempengaruhi mereka ialah
3M iaitu Money, Media dan Machinery/Management. Sedari 1960an Prof
Zulkifli Mohamad telah buka non muslim untuk bersama PAS namun tertangguh
akibat ketidakterimaan kaum melayu dan agenda ini diterus di Kelantan pada era
1990an.
Konsep federalisme perlu diperkukuh dan tiada budaya membuli negeri yang
bukan sebulu politik perlu berlaku seperti diera Perdana Menteri keempat daulu.
Tuan Guru menyatakan sekiranya
konsep federalisme dipegang kuat maka tidak ada masalah yang terlalu besar akan
timbul. Lantaran itu PAS sambut janji royalti dikembalikan ke
Kelantan dan Terengganu dan inilah yang sewajarnya kerana ia adalah hak
dua negeri berkenaan. Penyokong PH yang muda tidak hidup zaman 1990an, atau
yang dewasa tetapi terasuk ideologi PH akan menafikan hak royalti dua negeri
ini yang bukan isu politik kepartian tetapi hak rakyat negeri berkenaan
berdasarkan undang-undang.
4. Islam bukan agama
ritual sahaja
Tuan Guru sepertimana yang ahli PAS hadamkan dalam usrah usrah,
menjelaskan erti Islam yang perlu rakyat Malaysia fahami iaitu bukan sekadar
ritual ibadat tetapi meliputi aspek kehidupan ekonomi, politik dan akhlak yang
luas. Menyokong Islam bukan sesempit menganut Islam sahaja. Islam lebih
sempurna berbanding ideologi anutan rakyat Malaysia. Misalnya Tuan Guru
jelaskan disebalik rakyat yang sibuk berekonomi secara liberal kapitalisme dan
ada yang cenderung sosialisme, di sana ada sistem ekonomi Islam yang berbeza
dengan dua sistem ini dan inilah yang perlu difahamkan kepada rakyat. Bila
ditanya berkaitan kejayaan plan ekonomi PAS, Tuan Guru memfokuskan aspek akhlak
dalam menterjemahkan ekonomi Islam yang ditawar PAS apabila PAS diisytihar
parti zero rasuah dan tiada siasatan rasuah. Ini asas kepada kejayaan
berekonomi kerana asas ekonomi Islam adalah Rabbani, telus, jujur, tiada riba
dan sebagainya dan bukan sekadar simbol simbol ekonomi atau retorika yang
menyedapkan pendengaran pengundi sahaja.
5. Menjawab tuduhan
persepsi PH - isu sumber dana PAS
PAS berpuluh tahun memiliki
ahli komited dengan derma dalam setiap program PAS dan ia kekal hingga kini.
PAS juga memiliki institusi pendidikan yang menyumbang kepada kewangan parti,
ahli yang berharta yang boleh menyumbang total melebihi 90 juta. Isu yang gagal
melalui proses perundangan jelas mudah ditolak tetapi gagal lagi dicungkil dari
minda umat Islam.
6. PAS hanya membawa Islam
undang-undang dan keras dan suka melabel
berbanding membawa nilai Islam?
Tuan Guru jelaskan Islam ini agama dan banyak hukum yang ada
disegerakan, dilakukan secara istiqamah dan ada yang tertangguh tetapi masih
berhukum wajib. Ada konsep rukhsah dan azimah. RUU 355 kan tetap diperjuang
oleh PAS untuk perlaksanaan Kelantan dan Terengganu dan ia tanggungjawab PAS
selaku parti Islam. Tuan Guru jelaskan berbeza pendapat dan idea boleh selagi
mana dalam keadaan yang baik tiada ekstrimisme. Golongan yang keluar dari PAS, isu
Nik Omar terpulau tidak timbul apaila dilihat dari aspek sosial, yang berbeza
memang akan kelihatan terpinggir dalam sesebuah organisasi. (ini rencah gelagat
organisasi dan ia tidak pelik) Tuan Guru juga mengakui akhlak adalah teras
utama dalam politiknya walaupun digambar oleh musuh politik sebagai hanya
membawa agenda undang-undang hudud. Tuan Guru mengakui hilangnya integriti di
kalangan Islam menjadikan agama ini dipandang rendah dan berbeza dengan
integriti di Eropah misalnya. Hal ini menunjukkan lensa PAS memerhatikan nilai
dalam politik, sosial dan ekonomi bukan seksdar label, brand, undang-undang
sebegaiamana yang dituduh. Bukti PAS bukan sekadar perjuang undang-undang
hukuman untuk bawa Islam ialah, PAS mengakui
konsep sumbangan suami 2% dalam KWSP malah Islam meletak tanggungjawab leboh
besar dan tanggungan lebih besar kepada suami. Di lihat disini semua polisi,
kempen, janji, manifesto, PAS melihat dalam kaca mata syariah, akhlak dan aqidah, dan kesemua berlapikkan Islam.
Hal ini cuba diubah persepsi oleh pihak yang tiada ‘competetive advantage’ ini
(iaitu kemampuan bersandar dalil dan Islam) dengan menggelar PAS perguna dalil,
PAS tunggang agama dan sebagainya. Apabila moderator berulang kali cuba
mencungkil wajah PAS dalam menghadapi ketirisan, dengan soalan adakah PAS masih
konsisten menentang penyelwengan 1MDB dan sebagainya jelas usaha PAS melaung
anti korupsi ada yang berjaya ditelenggelam dengan kempen persepsi buruk musuh
PAS yang kononnya PAS tidak memperjuang menentang korupsi yang disepakati
seluruh rakyat. PAS cuba diperlihat menentang arus. Dalam hal ini Tuan Guru
jelaskan prinsip asas Islam memang menentang korupsi walaupun PAS bersifat
positif menerima kebaikan warisan BN dan juga menentang penyelewengan warisan
BN. Malah PAS sejak Suruhanjaya Reid telah lama memperjuang Islam dan nilai
moral dalam pentadbiran.
Tegas berprinsip
Bila ditanya tentang kapasiti Majlis Syura dan ada suara mempertikai
wewenangnya, Tuan Guru jelaskan kepentingan Majlis Syura berkuasa besar kerana
ia menjaga dasar PAS. Jika keputusan semua melalui majorti sekiranya ajk PAS
tidak memahami dalil dan nas bagaimana dengan masa depan prinsip PAS. Inilah
uniknya PAS yang bermajlis syura. Tuan Guru juga jelas berprinsip menyatakan
PAS bertaawun dengan sesiapa sahaja, dengan DSAI, dengan DAP jika salam dihulur
semula semuanya atas prinsip Islam sahaja.
[1]Astro Awani Isnin, 28 Mei 2018, 2
petang.
[2]Penulis adalah Muhammad Nuruddin
Bashah Exco DPPN Kedah. Penulisan ini adalah bersifat khulasoh dan ada
penambahan ulasan penulis untuk kefahaman jelas intipati ucapan Al Fadhil
Presiden PAS.