KERTAS DATA DAN FAKTA - MANIPULASI ISU HUTANG NEGARA YANG
PENUH PERSEPSI
Susunan fakta dari pelbagai sumber
oleh Jabatan Strategik DPPN Kedah[1]
Tujuan : Untuk kegunaan Pemuda PAS dalam menjawab tomahan
dan persediaan ilmu asas ekonomi yang menjadi keperluan ahli siasah
kontemporari.
Latar belakang
Rentetan kenyataan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan secara
melulu menyatakan, hutang Kerajaan Persekutuan kini telah melebihi angka RM1
trilion, jauh lebih tinggi daripada angka 51% berbanding KDNK yang dilaporkan
oleh kerajaan sebelum ini menyebabkan keresahan rakyat, keraguan pelabur luar
dan pelbagai reaksi negatif di kalangan rakyat.
Data yang dibentang pihak kerajaan PH sebelum menarik
kembali kenyataan adalah:
Keseluruhan hutang dan liabiliti kerajaan Persekutuan
mencecah RM1.08 trilion atau 80.3% berbanding KDNK setakat 31 Disember 2017,
melibatkan tiga komponen berikut:
Perkara 1 : Hutang Kerajaan Persekutuan berjumlah RM686.8
bilion (50.8% KDNK);
Perkara 2 : Hutang
Jaminan Kerajaan berjumlah RM199.1 bilion (14.6% KDNK); dan
Perkara 3 : Hutang pajakan dan caj berkaitan projek
Kerjasama Awam Swasta berjumlah RM201.4 bilion (14.9% KDNK).
Fakta ini meresahkan kerana?
Dalam Akta Pinjaman (Tempatan) 1959 dan Akta Pembiayaan
Kerajaan 1983 = menetapkan ‘had siling pinjaman berkanun’ Kerajaan Persekutuan
berbanding KDNK adalah 55 % inikan pula 80.3% bukankah ia
meresahkan. Adakah Malaysia bakal menjadi Greece dan sebagainya. Persepsi salah
faham ini dipermain untuk miledge
politik PH semata-mata.
Mari fahami apa itu hutang kerajaan:
Fahami hutang Perkara 1- Hutang Bon
l Sekitar
97% dari hutang kerajaan (Perkara 1) Hutang kerajaan persekutuan adalah
dari sumber dalam negara, iaitu dari KWSP, KWAP dll badan berkanun serta
bank-bank domestik yang membeli bon kerajaan Malaysia.
l Bakinya 3% adalah dari sumber luar negara.
(pelabur asing datang beli bon bukannya berhutang dengan IMF )
l Hakikatnya,
semua pelabur institus KWSP,KWAP dll
hampir pasti tidak akan mengalami kerugian teruk sehingga mereka
terpaksa menebus kertas bon itu (iaitu meminta kerajaan Malaysia membayar
semula hutang mereka secara sekaligus).
l Tiada
tekanan kepada kerajaan selama ia
berhutang dengan badan berkanun ini.
l Bagi
kerajaan, bon itu hutang.
l Bagi
pembeli bon, ia menjadi aset. Kerajaan akan membayar interest pada pemegang
bon, maka interest itu menjadi pendapatan kepada pembeli bon tadi[2].
l Kadar
hutang perkara 1 ke KDNK hanyalah 50.8% sahaja, (masih lagi dalam kadar
selamat)[3].
Jika Hutang luar, maka perlu segera dibayar kerana…..
l Korea
Selatan pernah membuat kutipan dana awam
(emas) untuk melangsaikan hutangnya kerana pada
krisis 1998 Korea Selatan telah meminjam sebanyak USD21 billion bailout
package dari IMF (total pinjaman IMF+negara luar ialah USD58 billion).
l Kegagalan
membayar hutang IMF ini akan menyebabkan boleh hilang kedaulatannya apabila ia
akan dikawalselia oleh IMF. (ini perancangan Yahudi)
l Korea
akhirnya berjaya melunaskan hutang IMF pada tahun 2000 dan pulih segera dari kesan krisis 1998,
l Malaysia
tidak berhutang dengan IMF. (ini kehebatan Tun Mahathir yang tidak dapat
dinafikan)
l Indonesia
dan Thailand turut berhutang dengan IMF dalam menguruskan negara mereka pasca
krisis 1998, namun mereka mengambil masa yang lebih lama untuk pulih. Maknanya
hutang dengan agensi/negara/pelabur luar bahaya.
Bermakna hutang perkara 1 adalah tidak berbahaya kerana
ia juga suatu yang perlu.
l Jadi
bila setiap tahun kerajaan bayar interest daripada bon tersebut, duit tu pergi
ke KWSP, Bank, syarikat insurans dll dan
jadi untung kepada pihak ini semua.
l Untung
KWSP pergi ke dividen KWSP kita.
l Untung
untuk bank ke interest savings account kita, sebahagian pergi ke shareholder
bank, yang mana banyaknya juga dipegang kerajaan melalui Khazanah dan rakyat
melalui pelaburan KWSP, ASB, Tabung Haji, unit amanah dan Saham.
l Untung
untuk syarikat insurans pergi untuk pelan insurans kita, sebahagiannya pula
pergi ke shareholder, yang sama juga seperti bank.
l Untung
KWAP untuk bayar pencen pesara kerajaan.
l Jadi
bila kerajaan bayar hutang / bayar interest / profit rate untuk bayaran hutang,
kerajaan bayar kepada rakyat Malaysia sendiri sebenarnya.
]
Fahami Perkara 2 Hutang jaminan
l Jaminan kerajaan itu diberikan kepada empat badan
berkanun dan 26 anak syarikat Menteri Kewangan Diperbadankan (MKD).
l Bertujuan melaksanakan projek strategik negara yang
berimpak tinggi dan memberi manfaat kepada rakyat secara keseluruhan.
l Ia terbahagi kepada sektor pendidikan, perkhidmatan,
infrastruktur, kewangan, pegangan pelaburan dan utiliti,
Fahami Perkara 3 Hutang bayar sewa
l Hutang Perkara
ketiga adalah bayaran sewa (lease) kepada syarikat-syarikat tertentu pemegang
konsesi di bawah projek Public Private Partnership (PPP).
l Kerajaan ada
membelanjakan sejumlah wang setiap tahun untuk projek pembangunan di luar
daripada bajet tahunan sama seperti pembangunan Putrajaya sebagai pusat
pentadbiran kerajaan yang dibina oleh Putrajaya Holdings Berhad (PJH) misalnya kerajaan membayar sewa lebih RM1 bilion
setahun kepada PJH sehingga sekarang di bawah perjanjian sewa selama 25 tahun.
l Jika Perkara 3
iaitu pembayaran sewa ini dikira sebagai hutang negara, sebahagian daripada
yang menyumbang kepada kenaikan hutang negara adalah Tun M yang merupakan "arkitek"
kepada pembangunan projek mega luar daripada bajet kerajaan seperti Putrajaya.
(PAS pernah menentang banyak projek mega membazir kerajaan Mahathir dulu)[4]
Kenapa PM umum 1 Trillion?
l Perdana Menteri dan
Menteri Kewangan campur Perkara 1 + Perkara 2 dan Perkara 3 sekaligus
menampilkan betapa teruknya negara[5].
Perkara 1 : Hutang Kerajaan Persekutuan berjumlah RM686.8
bilion (50.8% KDNK);
Perkara 2 : Hutang
Jaminan Kerajaan berjumlah RM199.1 bilion (14.6% KDNK); dan
Perkara 3 : Hutang pajakan dan caj berkaitan projek
Kerjasama Awam Swasta berjumlah RM201.4 bilion (14.9% KDNK)[6].
l Adakah kerana
sengaja gambarkan Malaysia bangkrap? Perang persepsi?
l Akhirnya
Kementerian Kewangan mengesahkan hutang
kerajaan dalam bentuk sekuriti iaitu bon berjumlah RM686.8 bilion (setakat 31
Disember 2017) yang merupakan jumlah hutang rasmi mengikut standard laporan
hutang kerajaan yang diamalkan di seluruh dunia. ( melegakan pelabur dan
rakyat)
l Tidak ada negara
lain dalam dunia yang mengira hutang yang dijamin (Perkara 2) sebagai
hutang negara. (adakah Menteri Kewangan jahil asas ekonomi)
l Hutang
kerajaan diterbitkan setiap tahun untuk
tatapan umum melalui Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan yang diterbitkan Jabatan Akauntan Negara
Malaysia (JANM malah rating agencies seperti Moody's, S&P dan Fitch juga
tahu butiran dan jumlah hutang yang dijamin kerajaan ini. (adakah Menteri PH
kangkung hingga tidak mampu akses maklumat ini)
Beza hutang dengan Defisit
l Defisit itu bukan hutang.
l Defisit adalah kekurangan dana atau terlebih
belanja didalam belanjawan tahunan.
l Defisit ini yang menyebabkan kerajaan terpaksa
berhutang untuk menampung perbelanjaan yang lebih daripada hasil yang dikutip
kerajaan.
l Hutang negara dikira dalam jumlah berapa Ringgit
Malaysia dan juga dikira berbanding jumlah Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK)
atau Gross Domestic Product (GDP). [KDNK secara ringkasnya bermaksud saiz
ekonomi negara].
Kaedah pengiraan hutang sejak 2014
l Turut merangkumi butiran termasuk hutang swasta, hutang
syarikat awam serta hutang individu.
l Malaysia tidak berhutang kepada pihak seperti Tabung
Kewangan Antarabangsa (IMF).
l Hutang 2014 melonjak 700 bilion kerana yang disenaraikan
ini termasuk hutang swasta, hutang syarikat awam, hutang individu bahkan hutang
orang luar yang membeli bon di negara kita turut dimasukkan sekali.
l Singapura misalnya, hutangnya apabila dikira menerusi
kaedah baharu ini adalah sebanyak RM3 trilion.
Rujukan
Penyusun fakta : Muhammad Nuruddin
Bashah (Jabatan Strategik DPPN Kedah)
[1]Penyusun
fakta : Muhammad Nuruddin Bashah (Jabatan Strategik DPPN Kedah)
[2]Pendapatan
itulah yang akan diagih kepada rakyat (pencarum KWSP, pesara, penyimpan di
bank) melalui dividen. Sebagai pelabur, sudah tentu badan berkanun dan bank
tadi mahukan 'stream of income' dari kerajaan ini berterusan wujud. Ini kerana
disebut boan kerajaan adalah 'risk-free investment' disebabkan kerajaan tidak
akan sama sekali bankrap dan gagal membayar interest.
[3]Pada
1997 sebelum krisis, kadar ini berada pada 34%. Selepas krisis, ketika kerajaan
kembali mengalami bajet defisit, keberhutangan kerajaan hanya dalam jajaran
purata 40% sahaja dari 1998-2008. Hanya selepas DS Najib mengambilalih
kerajaan, ia meningkat lebih 50% sehingga sekarang.
[4]Syahir
Sulaiman memberi komentar berkenaan hutang pajakan (Perkara 3 ) ini. Menurutnya
Putrajaya dibina menggunakan duit dari Petronas dan juga hutang yang mana
sampai sekarang masih lagi ditanggung oleh kerajaan. Putrajaya dibina oleh
Putrajaya Holdings Berhad sebuah syarikat yang dimiliki KLCC Holdings Berhad
(anak syarikat milik penuh Petronas), Kumpulan Wang Amanah Negara (sebuah dana
yang disumbangkan oleh Petronas melalui hasil petroleum) dan juga Khazanah
Nasional Berhad. Petronas menyuntik dana berjumlah RM2 billion semasa Putrajaya
Holdings ditubuhkan pada tahun 1995 sebagai modal awalan kemudiannya Putrajaya
Holdings menerbitkan bon atau meminjam untuk menampung kos pembinaan. Kerajaan
kemudian menyewa daripada Putrajaya Holdings dan membayar jumlah sewa yang
mencecah RM1.3 billion setahun untuk tempoh konsesi selama 25 tahun. Dari mana
datangnya RM1.3 billion ini? Daripada duit kerajaan yang dikutip daripada cukai
termasuk GST yang anda semua bayar. RM1.3 billion hasil sewa tersebut digunakan
Putrajaya Holdings untuk membayar hutang ke atas bon yang diterbitkan untuk
membina bangunan-bangunan kerajaan di Putrajaya. Menurut kerajaan, kos sebenar
pembinaan Putrajaya mencecah RM11.8 billion dan jika mengambil kira inflasi kos
sebenar menghampiri RM20 billion. Putrajaya dibina menggunakan duit rakyat
iaitu duit Petronas dan juga duit cukai yang dikutip untuk membayar sewa
tahunan. Putrajaya itu dibina menggunakan duit simpanan keluarga Dr. Mahathir
bin Mohamad. Bina guna duit rakyat, maintain guna duit rakyat, sewa guna duit
rakyat dan bayar hutang pun guna duit rakyat. Bina Putrajaya berbelas billion
Ringgit bangga, bila kerajaan Najib nak bina MRT, ECRL, HSR untuk rakyat bising
membazir?
[5]Sengaja
dibangkitkan untuk dijadikan alasan tidak menunaikan janji-janji pilihanraya
[6]komitmen
bayaran berkala seperti bayaran sewa, penyelenggaraaan untuk projek pembangunan
sekolah, hospital, balai polis di bawah Public Private Partnership (PPP)
berjumlah RM201.4 bilion.