KERTAS HUJAH MEMBUDAYA POLITIK
MATANG
Muhammad Nuruddin Bashah
Jabatan Strategik DPPN Kedah
2017-2019
Sub
topik dalam kertas ini adalah berdasarkan kreteria tulisan YB Ustaz Nasruddin
Tantawi
POLITIK
BERTAMADUN TINGGI
1.
PAS
sedang giat memanifestasikan Politik Matang yang digagaskannya dan ia bukan
omongan kosong lagi. Dalam Ucapan Dasar Datuk Seri Tuan Guru Presiden di
Muktamar Tahunan PAS ke-62 telah membentangkan kepada khalayak muktamar dan
dunia bagaimana PAS komited dalam menterjemahkan budaya politik matang dan
sejahtera ke alam realiti. Datuk Seri Tuan Guru Presiden telah menggariskan
secara tegas dan berhemah bagaimana Islam mampu menjadi tunjang kepada budaya
politik baru ini. Antara elemen penting politik matang yang bertamadun ini
adalah[1]:
a)
Politik
matang dan sejahtera didasarkan kepada asas politik Islam yang berkait dengan
penerimaan balasan di akhirat serta di dalamnya ada perkiraan dosa dan pahala.
b)
Politik
Islam bukanlah kesempatan untuk mengaut peluang dan kekayaan.
c)
Sekularisme-
Pemisahan politik dari Islam adalah punca wujudnya pemimpin dan rakyat tidak
beramanah di posisi masing-masing sehingga menjadikan amanah barang mainan yang
diabaikan. Negara Malaysia adalah sebuah negara umat Islam yang sembahyangnya
berkiblat ke arah Baitullah tetapi anehnya dalam politik dan ekonomi reda
berkiblatkan ke arah Rumah Putih.
d)
PAS
menolak politik sekular yang menatijahkan negara rosak seperti Amerika
Syarikat. Kita bangga berkiblatkan ke arah barat sedangkan tahap kemajuan
tamadun barat sekarang sedang memusnahkan diri mereka sendiri kerana tamadun
yang dibina tidak mencapai tahap fitrah manusia.
e)
Islam
mensyaratkan politik dengan jati diri insan yang beriman dan berilmu. Keyakinan
PAS dengan politik Islam adalah berpijak dengan dasar kesempurnaan Islam dari
Allah.
f)
Islam
yang dimulakan dari Bumi Mekah yang tandus dan kering kontang tanpa tamadun.
Penduduknya yang dibina dan ditarbiyah dengan acuan fitrah dan rabbani akhirnya
dapat mengalahkan musuh di sekeliling mereka sehingga akhirnya dapat
mengalahkan kuasa besar Rom dan Parsi yang lebih bertamadun.
g)
PAS
ingin membawa Islam yang menjadi rahmatan lil 'alamin. Islam yang tulen dan
bukannya pak turut dalam negara Malaysia.
h)
PAS
adalah kerajaan menunggu yang perlu tampil dengan pendekatan berbeza. Jauhi
retorik kosong yang tak berpijak di bumi nyata. Laungan kasar tanpa fakta yang
bertentangan dengan hati budi masyarakat hendaklah dihindari.
i)
Politik
matang dan sejahtera yang ingin diterjemahkan PAS ialah politik yang
berdasarkan fakta yang benar untuk melahirkan tindakan yang tepat. Politik yang
benar bukannya persepsi.
j)
Bukan
zamanya lagi untuk PAS berpolitik secara primitif. Politiking yang kasar dan
melampau akan menyebabkan rakyat awam tersepit sehingga tidak lagi mempercayai
janji politik dari kerajaan atau pembangkang.
k)
Penampilan
kepimpinan dan pendekatan mereka tentunya perlu fleksibel dan anjal sesuai
dengan suasana. PAS perlu tegas untuk menyatakan yang benar itu benar dan yang
salah itu salah.
2.
Apabila
akhlak diutamakan dalam berpolitik jelas musuh PAS sendiri menghormati dan
menyegani kewibawaan pimpinan PAS dalam memacu politik. Misalnya dalam isu
bantah Bajet 2017 yang lalu. Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Mahdzir
Khalid, berkata pembangkang selalu mendakwa mereka golongan terpelajar dan
bertamadun tetapi tingkah laku yang ditunjukkan adalah sebaliknya. Kata beliau
PAS lebih bertamadun berbanding pembangkang lain yang lebih cenderung membuat
bising sejak mula Perdana Menteri membentangkan bajet dan berkata pembangkang
lain perlu belajar daripada PAS cara
menjadi orang yang bertamadun yang mana jika ingin membantah, mempertikai,
berhujah mereka i akan menggunakan peluang yang diberi kelak untuk membahaskan
isu yang berbangkit dalam Dewan Rakyat[2].
3.
Menghormati
arahan pihak berkuasa dalam hal maslahah umum adalah perlambangan sebuah
politik yang matang dan sejahtera. Misalnya dalam Perhimpunan RUU355 Februari
lalu, PAS digambarkan sebagai lebih bertamadun dari pembangkang lain. PAS akur
dengan arahan untuk mengadakan perhimpunan RUU 355 di Padang Merbok. Berbeza
dengan Pakatan Harapan yang diketuai DAP, mereka bertindak biadap, kurang ajar
dan tidak bertamadun dengan melanggar arahan pihak berkuasa. Pakatan Harapan
dengan angkuh dan sombong mengadakan perhimpunan Bersih di tempat yang dilarang tanpa mempedulikan
kesusahan yang terpaksa ditanggung oleh majoriti rakyat Malaysia atas tindakan
mereka yang tidak bertanggungjawab tersebut[3].
MEMBINA
PERPADUAN DAN KEKUATAN UMMAH
4.
PAS
kini mengorak langkah untuk mengutamakan perpaduan dan teras utama pembentukan
negara. Lantaran itu memperkasakan agama, bumiputera dan budaya Malaysia adalah
teras kepada kekuataan negara. Ramai ahli politik pada hari ini gagal memahami
akan asas pembentukan negara sendiri. Kegagalan ini menyebabkan wujudnya
beberapa propaganda yang berbentuk menghancurkan asas yang dibina sejak 60
tahun lalu. Asas ini jugalah yang menjadi kunci kepada kehidupan harmoni dan
penyatuan dalam diam. Konsep “quotequ pro” ataupun kontrak sosial yang membawa
kepada kemerdekaan negara ini kelihatan dipandang sinis oleh generasi selepas
merdeka. Jangan ada antara kita yang lupa akan perkara ini dan dengan mudah
merobohkan tunjang ini. Punahnya asas ini, punah jugalah negara. Jangan lupa
pada sejarah, dan lihat apa yang sudah terjadi di Iraq, Syria, Yemen dan juga
Libya apabila ingin merubah asas pembinaan negara sendiri yang membawa kepada
kehancuran[4].
BENTENG
NEGARA DARI PORAK PERANDA DAN PERMUSUHAN AGAMA DAN BANGSA
5.
Revolusi
senyap lebih berkesan daripada himpunaan pulihan ribu rakyat untuk menjatuhkan
atau menukar kerajaan secara selamat aman dan berkesan. Hal ini diakui oleh
Aktivis pembangkang Kee Thuan Bhye “After drumming up such frenzy with these
rallies, Pakatan doesn’t have anything to prove. Are these rallies just Anwar’s
way of trying to drum up a show of strength to boost his cause? Ultimately he
must know rallying the people and riling them up will not be enough…by now many
people including Pakatan supporters had begun wondering where all this rallying
would lead up to because so far, it had not seemed to ruffle the BN -led
goverment. Some people have also become tired of protesting. It looked like the
enthusiasm for the rallies would eventully fizzle out (The election bullshit
SIRD Petaling Jaya 2013 hlaman 202)[5]
6.
Tokoh
Sains politik Erica Chenoweth berkata sekurangnya 3.5% penduduk sesebuah negara
perlu keluar demostrasi jika ingin melakukan perubahan kerajaan. Jika di
Malayia perlukan sekitar sejuta orang dalam satu himpunan[6].
Adakah itu satu satunya framework sebuah parti Islam dalam mengislahkan
negaranya.
7.
PAS
juga memacu kearah menggalakkan pernyatuan ummah dalam isu ummah dan maslahah
rakyat. Jika di negara Timur Tengah punca perpecahan biasanya disebabkan
perbezaan pegangan aliran kepercayaan misalnya Sunni dan Syiah. Tetapi di negara
kita sejak merdeka, kerenggangan antara sesama Islam lebih disebabkan oleh
perbezaan pegangan politik kepartian. Perpaduan ummah amat ditekankan dalam
Islam kerana dengan semangat ini, umat Islam akan lebih dihormati dan tidak
mudah diperlekehkan kerana berselisih faham sesama sendiri. Allah SWT
berfirman, ‘Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama
Islam) dan janganlah kamu bercerai berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu
ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), maka Allah menyatukan di
antara hati kamu (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka
menjadikan kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara. Dan kamu
dahulu telah berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa
jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu (disebabkan nikmat Islam
juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keterangan-Nya,
supaya kamu mendapat petunjuk hidayah-Nya’ (Al-Imran: 103)[7].
Namun begitu bergerak ke arah penyatuan ummah tidak bermakna Melayu tidak boleh
memiliki kelainan fikrah dan berlainan aliran politik kerana ia adalah bebas
berdasarkan kecenderungan seteiap warganegara.
8.
Prof
Dr Yusuf al-Qaradawi menjelaskan umat Islam menjadi lemah sehingga tidak mampu
mempertahankan maruah diri, bangsa, agama, tanah air dan harta benda akibat
perpecahan dalaman. "Umat Islam
kini seperti buih, tetapi tidak mempunyai sebarang kekuatan, sehingga apabila
ada negara Islam diganggu oleh musuh Islam, umat Islam yang lain hanya mengeluh
tanpa berbuat apa-apa," katanya dalam bukunya Fi Fiqhil al-Awwaliiyat[8].
BERKATA
BENAR TANPA MENGIRA PIHAK
9.
DAP
hairan bagaimana PAS boleh bertaawun dengan UMNO dalam pelbagai isu melibat
agama, bangsa dan masa depan negara sedangkan mereka sendiri tergamak menjulang
Tun Mahathir yang amat dibenci sebelum ini aas alasan menumbang Najib sedangkan
stand Mahathir jelas mempergunakan blok pembangkang. PAS sanggup berkata benar
di hadapan UMNO walaupun bekerjsama dalam pelbagai isu melibat agama. Lim Guan
Eng mengatakan Pas kini dikatakan telah
sesat hala tuju politiknya selepas menjadikan musuh politik mereka sebelum ini
sebagai rakan dan menganggap DAP pula sebagai musuh. Ketua Menteri Pulau
Pinang, Lim Guan Eng berkata, wujud kekeliruan dalam perjuangan Pas apabila
mereka sebelum ini menentang cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang
dilaksanakan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) namum tidak mahu memusuhi
parti berkenaan[9].
"Perjuangan mereka tidak konsisten, walaupun mereka tidak bersetuju dengan
perlaksanaan GST tetapi mengapa mereka masih bersama Umno. Ayat bersama UMNO
adalah bohong PH kepada PAS agar dijadikan doktrin kepada rakyat walaupun
istilah bersama adalah istilah menyokong dan mendokong yang tidak pernah PAS
lakukan terhadap BN-UMNO.
10.
Lihat
sahaja dalam isu mempertahan Bahasa Melayu PAS komited dan konsisten dengan
dasar anti PPSMI dan peka dengan keperluan memperkasa bahasa kebangsaan dan
bahasa yang menjulang agama Islam di Malaysia iaitu Bahasa Melayu. Dalam hal
ini PAS menkritik keras kerajaan BN yang pragmatik dalam isu mempertahan bahasa
kebangsaan. Terkini keputusan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) melonggarkan
syarat kelayakan Bahasa Melayu (BM) peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)
bagi lantikan ke jawatan Pegawai Perubatan Gred UD41, PAS menggesa kerajaan
supaya membatalkan keputusan berkenaan. PAS tidak sesekali nafikan wajar
memastikan keseimbangan "demand-supply" serta para graduan tersebut
perlu diberi tempat bagi menjalani latihan siswazah sebagai langkah awal
profesion kedoktoran di negara ini. Namun, kelonggaran syarat kelayakan BM
tidak seharusnya dijadikan "korban" oleh pihak kementerian[10].
Inilah bukti PAS tegas berkata benar dan tidak pragmatik membabi buta dalam
berpolitik.
MEMIMPIN
PERUBAHAN BUKAN MENGIKUT ARUS SECARA PRAGMATIK
11.
Pragmatiknya
PAN apabila membisu tatkala Dr M kutuk Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz dalam
isu tuhan mencarut. Walaupun isu ini sudah dijelaskan oleh almarhum sewaktu
beliau hidup. Persoalannya ke mana hulubalang PAN
menyepi. Apakah tidak ada perasaan langsung untuk membantah Tun Mahathir
mengutuk Almarhum di hadapan mereka? Apakah mereka sudah hilang deria rasa
apabila Tun membelasah almarhum. Sedangkan mereka mendakwa, Almarhum Tuan Guru
Nik Abdul Aziz ikon perjuangan mereka. Inilah hipokrasi berpolitik yang
ditentang PAS[11].
12.
DAP
konsisten menyerang PAS dan cuba mengaitkan PAS dengan korupsi pula. Dalam masa
yang sama menjulang tinggi Dr M yang dulunya serata negara tahu akan
korupsinya. Inilah sikap pragmatik ang merugikan negara tetapi menjadi amalan
para politikus sekular baik kerajaan mahupun pembangkang. Hari ini tindakan Penasihat DAP, Lim Kit Siang memperjuangkan
isu kleptokrasi perlu diinterpretasikan juga olehnya terhadap dakwaan rasuah
sebanyak USD5 juta yang dilakukan Pengerusi BERSATU, Tun Dr Mahathir Mohamad
dan Tun Daim Zainuddin kepada Clinton Foundation untuk campur tangan dalam isu
1MDB. Ia sebagaimana rahsia yang ‘dibocorkan’ Ketua Armada BERSATU, Syed Saddiq
Syed Abdul Rahman. Namun kerana ingin kuasa dan pengaruh DAP diamkan korupsi pemimpin
UMNO terdahulu.
13.
PAS
kini sudah tidak berminat menjadi gerabak belakang dalam pacuan perjuangan
politik negara. PAS sebagai parti berprinsip memiliki khazanah falsafah, polisi
dan ilmu yang sarat padat serta tepat berdasarkan kehendak pencipta bumi tidak
seharusnya selamanya bermain agenda pragmatik dalam mengikuti rentak biasa
politik pembangkang. Penulis berikan contoh misalan bagaimana PAS bertindak
dalam menangani sesebuah isu terkini:
a)
Kongres
Rakyat Terengganu 2016[12]
1.
Menubuhkan pasukan petugas khas bagi setiap sektor isu rakyat untuk diambil
langkah susulan.
2.
Menghasilkan sebuah Memorandum Rakyat Terengganu untuk dipanjangkan kepada
peringkat tertinggi pemerintahan dan kerajaan negeri serta kerajaan pusat
dengan tujuan untuk melaksanakan semua usul yang dinyatakan dalam Kongres
Rakyat Terengganu.
3.
Mengadakan dialog dengan jabatan-jabatan dan agensi-agensi kerajaan serta
swasta yang berkaitan berdasarkan isu-isu rakyat bertujuan mewujudkan solusi
bersama.
4. Menganjur
perhimpunan rakyat berdasarkan isu utama yang dibangkit bagi memperteguhkan
dukungan rakyat terhadap semua isu yang diperjuangkan.
5.
Menubuhkan Sekretariat Tetap Kongres Rakyat Terengganu bagi mengambil langkah
susulan dan menjadi pusat mobalisasi rakyat melalui jaringan-kebersamaan NGOs,
jabatan dan agensi kerajaan serta swasta.
POLITIK PARA
NABI NABI SEBELUM INI
14.
Politik
Nabi terdahulu adalah membawa keadilan kepada yang berhak .Firman Allah:
“Sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti
yang nyata, dan telah Kami turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca
(keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan” (Al Hadid: 25).
15.
Rasulullah
meninggalkan SOP penting bagis garis panduan berpolitik dan memerintah,
misalnya dalam hadis ke-28 dari kitab 40 hadis Imam Nawawi. Ia berkenaan wasiat
taqwa dan taat menghadapi zaman akhir sekarang[13].
Lafaznya berbunyi:
عن أبي نجيح العرباض
بن سارية رضي الله تعالى عنه قال: وعظنا رسول الله صلى الله عليه وسلم موعظة وجلت منها
القلوب وذرفت منها العيون. فقلنا يا رسول الله كأنها موعظة مودع فأوصنا، قال: { أوصيكم
بتقوى الله عز وجل، والسمع والطاعة وإن تأمّر عليكم عبد، فإنه من يعش منكم فسيرى إختلافاً
كثيراً، فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين عضّوا عليها بالنواجذ وإياكم
ومحدثات الأمور فإن كل بدعة ضلالة
“Dari Abi Nujaih
Al-Irbadh bin Sariyah RA berkata: Rasullah telah menyampaikan suatu pesanan
yang menggetar jiwa dan menggugurkan air mata. Lalu kami berkata, Wahai
Rasulullah, pesananmu seolah-olah pesan terakhir seorang yang mahu mengucap
selamat tinggal. Maka tinggalkanlah wasiat pada kami.
Kemudian
Rasulullah SAW bersabda: Aku wasiatkan pada kamu supaya bertaqwa kepada Allah,
dan dengar taat kepada pemimpinmu sekalipun doa seorang hamba sahaya.
Sesungguhnya barangsiapa yang sempat hidup (pada akhir zaman) pasti akan
melihat perselisihan yang banyak. Maka wajiblah kamu berpegang dengan sunnahku
dan sunnah para khalifahku yang diberi petunjuk selepasku. Peganglah ia dengan
gerahammu. Dan hindarilah perkara-perkara baharu. Sesungguhnya setiap bidaah
adalah sesat." [HR Abu Daud dan Tirmizi]
Hadis ini
sangat padat dengan makna dan pengajaran. Ia umpama pesanan terakhir Nabi.
Secara kasar kita boleh senaraikan kepada beberapa poin:
1. Taqwa
pada Allah
Justeru Nabi
berpesan, supaya terus teguh dengan jalan yang benar, dengan cara bertaqwa pada
Allah yang pertama. Bina makrifah Allah pada hati dan akal. Kenal Allah
sedalamnya. Takut Allah segerunnya. Cinta Allah sepenuhnya. Taat perintah-Nya
dan hindar larangan-Nya. Bertawakallah hanya pada-Nya. Ini yang utama.
Mencari redha
Allah sudah semestinya. Segala matlamat lain perlu dikesampingkan sekiranya
bertembung dengan kehendak Ilahi. Yang dikejar semua adalah kemenangan akhirat,
kemenangan dunia hanyalah bonus terpilih, bukan buat kepada semua pejuang.
2. Dengar
dan taat pada Allah
Kedua, taat
pada pemimpin dalam erti kata sebenar. Nabi menggambarkan taat yang tidak
berbelah bahagi, sehingga dia menyebut walaupun pemimpin itu seorang hamba.
Jangan berkhilaf tindakan dengan arahan pemimpin. Hendak berkhilaf pendapat pun
bukan di tempat terbuka sebagaimana sirah. Mengangkat suara kepada pemimpin
atau mendahului mereka pun tidak dibenarkan, sebagaimana permulaan surah
al-Hujurat.
Mempertahankan
kepimpinan adalah suatu kemestian dalam menghadapi kecelaruan saf Islam hari
ini. Lebih-lebih lagi apabila pemimpin diserang pihak luar. Renung bagaimana
sahabat menadah tubuh mempertahankan jasad Nabi dari dijamah senjata musuh
dalam peristiwa Uhud.
Punca
perpecahan kita dapat kesan berlaku kerana tiada AsSam'u wal Taatu dalam diri
anggota Islam. Dalam riwayat lain Nabi menambah sifat pemimpin selain hamba
dengan habsyi dan rambut kerinting umpama pokok anggur. Ketiga sifat ini perlu
dikaji teliti untuk diqiyaskan dengan fenomena dewasa ini.
3. Ikut
sunnah Rasul dan khulafa'
Ketiga pula,
mengikut sunnah Nabi dan khulafa'nya. Ini amat perlu dititik beratkan terutama
dalam lapangan jemaah Islam. Setiap tindakan harus mencontohi sunnah supaya
tidak tersasar lalu menyemarakkan lagi perpecahan tak berkesudahan. Hanya
Al-Quran dan Sunnah jalan yang satu. FirmanNya:
وَأَنَّ هَٰذَا
صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ
عَنْ سَبِيلِه
Dan bahawa
sesungguhnya inilah jalanKu yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya;
dan janganlah kamu menurut jalan-jalan lain, kerana ia mencerai-beraikan kamu
dari jalan Allah. [Al-Anaam:153]
Soal memilih
kepimpinan, soal perlaksanaan syariah, soal fundamental pandangan Islam, dan
berani berhadapan kuffar, haruslah menepati sunnah-sunnah manusia-manusia ulung
yang baginda sebutkan. Apa yang mereka buat, itulah yang kita buat. Apa yang
mereka tidak buat, jauhkanlah.
4. Hindari
bidaah.
Keempat dan
terakhir adalah tegahan keras terhadap pengamal bidaah. Ramai memahami bidaah
dari sudut syariah, tetapi bidaah terbesar adalah dari sudut akidah.
Berideologi songsang seperti liberalisme, pluralisme, sosialisme dan zionisme
adalah bidaah yang berleluasa hari ini.
Dari sudut
syariah pula, meninggalkan sunnah berpolitik Nabi SAW dan khulafa lalu meniru
barat juga adalah bidaah. Menyebut negara-negara barat yang maju materialnya
walaupun tidak menjalankan Islam sebagai contoh ikutan, dan menggambarkan
keburukan negara umat Islam yang silap mengaplikasikan undang-undang tuhan,
menjadi trend pemikiran hari ini. Sedang mereka tidak mengambil contoh
negara-negara zaman kegemilangan Islam dahulu, disaat barat masih dibelenggu
cengkaman gereja.
Ramai
berhujah tidak salah mengambil kebaikan barat berdalilkan hadis kebijaksanaan
barang tercicir milik orang Islam. Ya, tidak salah sekiranya tidak bertembung
dengan Islam. Yang salah adalah meninggalkan ajaran sunnah semata-mata untuk
mengikut barat. Inilah maksud BIDAAH!
Sebagai
organanisasi Islam, hanya kembali kepada Islam jalan untuk menangani
perpecahan.
Firman Allah
SWT:
فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ
فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُول
Kemudian
jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah
kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya.
[An-Nisa:59]. -
SENDI
POLITIK AQIDAH, KASIH SAYANG MENOLAK KEBATILAN DAN MENEGAK KEBENARAN
16.
Sebagai
bukti PAS berpegang teguh kepada prinsip Islam dan tidak mahu ada pihak
superior lain mendonimasi keputusan dan polisi Islam PAS maka PAS berpuluh kali
mengulangi pendirian tidak bersama bergabung politik dengan UMNO. Naib presiden
PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, PAS hanya akan bekerjasama dengan
Umno BN dalam isu melibatkan kepentingan agama, negara dan masyarakat.
Dalam hal berkaitan kepentingan negara,
Islam dan semua rakyat, memang akan bekerjasama tetapi ia hanya antara
kerajaan, tiada kerjasama politik. Naib Presiden umumkan PAS akan lawan Umno
dalam Pilihan Raya Umum ke-14[14].
17.
Imam
Syafi’i memberi definisi bahwa politik adalah hal-hal yang bersesuaian dengan
syara’. Pengertian ini dijelaskan oleh Ibnu Aqil bahwa politik adalah hal-hal
praktis yang lebih mendekati kemaslahatan bagi manusia dan lebih menjauhkan
dari kerusakan meskipun tidak digariskan oleh Rasulullah saw atau dibawa oleh
wahyu Allah Ta’ala.
MENOLAK
FITNAH DAN MANIPULASI ISU
18.
Pembangkang
yang tidak sebulu dengan PAS kini menggunakan modus operandi pragmatik
machievelli mereka terkini dengan menfitnah PAS terlibat dalam isu dana RM 90
juta. Menurut Dr Azman Ibrahim sekiranya PAS sebulu dan seia sekata dengan
sekuar pasti PAS idak meneriman ancaman fitnah ini. Terkini Sarawak Report
berjaya mengum[ul dana RM 160 000 dalam masa 3 hari sahaja untuk menangkis
saman fitnah oleh Presiden PAS sendiri. Sejarah kemenangan kes saman fitnah
Daily Mirror di London tidak memberi kesan menyesal bagi golongan sekular yang
membujur lalu melintang patah ini. Yang pastinya Islam mesti hancur dan parti
islam perlu lumpuh[15].
19.
Kelantan
yang dulunya disanjung tinbggi kini dilanyak oleh bekas pimpinan negeri itu
sendiri hanya kerana kerakusan politik dan pangkat. Setiap hari media sosial
pemimpin pembangkang lain menyindir sekecil-kecil isu di Kelantan termasuk
berhala besar di Kelantan yang sebelum ini tiada pun menjadi isu besar.
[4]Utusan Malaysia 5 Mei 2017 http://www.utusan.com.my/rencana/utama/politik-bertamadun-dan-bermaruah-1.477671
[5]Berita Harian 20 Feb 2016
[6]Ibid
[7]Utusan Malaysia 19 Mei 2015 http://www.utusan.com.my/rencana/amalan-politik-negara-mesti-satukan-islam-dan-ummah-1.93498
[9]Sinar Harian 1 Mei 2017 http://www.sinarharian.com.my/mobile/politik/pas-sesat-hala-tuju-politik-dap-1.668039
[12]Harakah Bil 2175 26-28 Ogos 2016
[14]Malaysia kini 13 Mac 2017 http://www.malaysiakini.com/news/375575
[15]Harakah bil 2260 3-6 Juai 2017