Mengintai Ekonomi
Malaysia Pasca PKP-PKPB
Muhammad Nuruddin
Bashah
Jabatan Strategik
DPPNK
Status ekonomi
sepanjang PKP-PKPB akibat Covid-19[1]
Situasi ekonomi rakyat
Malaysia sepanjang PKP memang terjejas. Bukan sahaja rakyat terjejas malah
ekonomi negara juga menerima impak yang
teruk. Pada 1 Mei, Tan Sri Muhyiddin
umum Malaysia kerugian kira-kira RM2.4
bilion sehari akibat PKP dengan jumlah
kerugian sekitar RM63 bilion[2].
Akibatnya PKPB diumumkan pula untuk memberi ruang sektor ekonomi penting berjalan
agar negara tidak merudum teruk pertumbuhan ekonominya. Antara senario umum yang
berlaku:
- Para pelancong membatalkan tempahan perlancongan, penginapan dan
sebagainya.
- Majikan mengarahkan pekerja bercuti
- Eksport boleh dikatakan gencat.
- kerajaan menghadkan pergerakan.
- PKS tidak boleh berniaga jika bukan keperluan utama.
PKP mengakibatkan kerencatan aktiviti ekonomi (disruption) dalam aspek
permintaan, pengeluaran, pelaburan dan pendapatan.
Kumpulan paling terkesan: Golongan rentan (vulnerables) dalam kalangan B40 dan
M40 yang berdepan risiko kehilangan pendapatan, pemberhentian kerja, serta
ketidakcukupan rawatan dan makanan, menjejaskan kehidupan seharian, seterusnya
terdorong untuk terjebak dengan hutang.
Dari asek ekonomi negara, 5 kesan rantaian ekonomi yang terjejas dengan
penularan wabak Covid-19 di seluruh dunia dan Malaysia amnya.
- Sektor pengilangan yang terjejas dengan penutupan operasi, menyumbang
kepada pemberhentian pekerja dan penawaran barangan yang terhad di
pasaran.
- Sektor pelancongan dan pengangkutan yang terjejas dengan pembatalan
tempahan, menyumbang kepada kerencatan ekonomi dalam sektor perkhidmatan.
- Sektor komoditi yang berdepan dengan kejatuhan harga akibat kejatuhan
permintaan di peringkat dunia, khususnya minyak mentah, sawit dan getah.
- Sektor pekerja dan pengguna yang diarahkan bercuti atau berdepan
dengan sekatan pergerakan (movement control), menyumbang kepada kelemahan
permintaan dan perbelanjaan.
- Pasaran kewangan dan matawang yang berdepan dengan ketidaktentuan
global serta pemindahan modal daripada pasaran yang berisiko tinggi.
Ekonomi pasca wabak perlu
kita bahagikan kepada dua iaitu ekonomi pasca PKPB (jangka pendek) dan pasca
covid selesai (jangka panjang). Kita bertuah kerana seolah tidak dijangka kita
bermenterikan menteri kewangan yang kompeten, berpengalaman serta mengutamakan
isu ekonomi melebihi politik.
Pada 9 Mei 2020 telah
berlangsung perbincangan Pelan Pemulihan
Ekonomi Pasca Civid 19 (jangka pendek) kerajaan Malaysia.[3] Kelihatan Menteri kewangan kita akan terus
mengadakan sesi libat urus bersama pihak
berkepentingan bagi memastikan pelan yang bakal dihasilkan adalah menyeluruh
dan membolehkan ekonomi berkembang semula demi kesejahteraan Rakyat dan negara.
YB Senator Tengku Dato' Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz, Menteri Kewangan telah
mengadakan perbincangan berkenaan Pelan Pemulihan Ekonomi Pasca COVID-19
(Jangka Pendek) bersama Pengurusan Tertinggi Kementerian Kewangan Malaysia.
Menariknya perkongsian berkenaan perkembangan terkini, cabaran yang di kenal
pasti serta maklumbalas yang diperolehi daripada pihak berkepentingan (awam dan
swasta) telah diadakan pada sesi tersebut. Pelan tersebut akan merentasi 6
tumpuan iaitu:
- pengoperasian untuk menjamin kesihatan
- meningkatkan kebolehan (kemahiran serta ilmu) dan menjana pekerjaan,
- menggalakkan perbelanjaan di kalangan pengguna
- sokongan pemulihan perniagaan PKS dan Mikro
- Membina ketahanan dan pembangunan syarikat-syarikat
- Meningkatkan keyakinan pelabur dan mengenal pasti peluang pembangunan
jangka masa pendek.
Imbas KDNK negara
Bank
Dunia meramalkan Malaysia berdepan kemelesetan ekonomi bagi tahun 2020, dengan
pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) dianggarkan pada kadar negatif
(-) 0.1 peratus[4].
Namun
sebaliknya ekonomi Malaysia telah mencatat
pertumbuhan perlahan 0.7 peratus pada suku pertama 2020, mengatasi jangkaan umum sebahagian besar
penganalisis yang mengunjurkan penguncupan antara -0.2 peratus hingga -4.2
peratus atau -0.1 mengikut ramalan Bank Dunia.
Pertumbuhan
perlahan adalah akibat PKP yang
dilaksana pada pertengahan Mac memperlihatkan sektor perkhidmatan dan
perkilangan sederhana sementara sektor lain mencatatkan penguncupan. Permintaan
luaran dan pelaburan merosot, sementara penggunaan swasta mencatatkan
pertumbuhan sederhana[5]. Langkah kawalan pergerakan termasuk perjalanan
luar negara dan domestik, had kerja dan tempoh operasi serta jarak sosial telah
menjejaskan aktiviti ekonomi secara ketara. Namun ekonomi domestik rancak
melalui suntikan ransangan ekonomi BPN dan akibat kuasa wang yang masih ada
pada rakyat yang bergaji menjadikan pertumbuhan masih positif walaupun merosot.
Insya Allah berdasar banyak pandangana
ahli akademik, suku ketiga 2020 ekonomi Malaysia akan rancak semula.
Malah
menurut ramalan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) mereka mengunjurkan
pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) berkembang pada 9 peratus pada 2021[6]. Unjuran IMF 2021 untuk Malaysia lebih tinggi
daripada jangkaan pertumbuhan oleh Fitch Ratings sebanyak 5.8 peratus.
Pengekalan pelaburan, penyediaan pekerjaan cabaran utama Malaysia - Bank
Dunia[7]
Perlaburan
adalah antara petunjuk ekonomi yang penting dalam negara dan ia adalah antara
yang kerajaan PN sekarang sedang usahakan. Langkah meningkatkan keyakinan
pelabur sedia ada untuk kekal, menyediakan peluang pekerjaan serta memantapkan
semula rantaian bekalan adalah faktor utama yang perlu diberi perhatian oleh
kerajaan Malaysia dalam memulihkan ekonomi kita. Menurut Ahli Ekonomi Kanan Ahli Ekonomi
Kanan, Hab Penyelidikan dan Pengetahuan Globalnya di Malaysia, Smita Kuriakose
beliau berpendapat agar negara kita membuka semula ekonominya
dengan segera sebaik sahaja penularan virus berkenaan dapat dibendung, sekali
gus merangsangkan semula pertumbuhan melalui perhatian khusus untuk firma sektor elektrik dan elektronik (E&E)
yang terdedah kepada kejutan permintaan dan kekangan bekalan diberi sokongan.
Hal ini adalah untuk pengekalan perlaburan dan mengelar pembuangan pekerja
besar-besaran bagi sektor berkenaan.
Antara
cadangan beliau yang wajar diambil perhatian kerajaan :
- Kerajaan boleh menstruktur semula sistem insentif
pelaburan dan rangka kerja penggalakkan pelaburan.
- Senarai sektor yang layak untuk insentif boleh
disemak semula supaya ia sejajar dengan aspirasi pelaburan kebangsaan.
- Insentif boleh dilakukan secara automatik bagi
meningkatkan kecekapan dan ketelusan.
- Objektif dasar perlu beralih untuk membantu firma
kembali semula kepada pengeluaran dan paras pekerjaan ketika pra-krisis
secepat mungkin dengan menyediakan asas pertumbuhan yang dipacu
produktiviti jangka panjang, kukuh dan berdaya saing.
- Reformasi struktur untuk membantu memendekkan
waktu untuk pemulihan, meningkatkan kemampuan syarikat untuk mengguna
pakai teknologi baharu dan berinovasi, meningkatkan kemahiran pekerja,
memperdalamkan hubungan perdagangan dan meningkatkan iklim pelaburan.
Peluang yang wujud dalam bencana
Peningkatan jualan online dan sektor tertentu sepanjang PKP-PKPB
Semua
memaklumi pihak yang menerima faedah
PKP/lockdown adalah portal pembelian dalam talian (e-dagang) seperti Lazada dan Shopee. Akibat PKP dan penjarakan sosial
mengakibatkan peluang besar kepada pihak penghantaran makanan seperti Foodpanda, GrabFood, rangkaian makanan segera
dan PKS yang turut mengiklan penghantaran makanan ke rumah-rumah.
Misalnya
kini sepanjang PKP dan PKPB dan lockdown serata dunia, ada satu budaya escapism
untuk keluarkan emosi dan mental dari tekanan akibat pengurungan diri iaitu
melalui membaca dengan aktif.
Menurut
laporan BBC di UK, penjualan fiksyen meningkat dan tajuk pendidikan anak-anak
naik 234% ke tahap ketiga tertinggi yang dicatat pada minggu terakhir bulan
Mac. Begitu juga di AS, terdapat peningkatan sebanyak 66% dalam penjualan buku
bukan fiksyen kanak-kanak pada minggu yang berakhir pada 21 Mac, menurut
Kumpulan NPD. (sumber weforum.org)
Lock
Down dan pengasingan diri (uzlah moden akibat wabak) di seluruh dunia telah mengakibat
kenaikan trend membaca dan pembelian buku digital mahupun cetak. ( astro awani)
Menurut
kata Hugo Setzer, presiden Persatuan Penerbit Antarabangsa (IPA) peningkatan
dalam membaca,dan pembelian buku adalah cara yang ideal untuk melarikan diri
dari empat tembok kita,malah juga untuk memahami apa yang berlaku di sekitar
kita, bagaimana mengatasinya dan bagaimana menjadikan kehidupan kita lebih baik
di masa depan.
Akibat
sekolah ditutup di banyak tempat di dunia, ibu bapa beralih ke sumber dalam
talian dan buku teks tradisional. Data Kumpulan NPD menunjukkan peningkatan
buku kanak-kanak di AS didorong oleh penjualan buku aktiviti umum, telah
meningkat 128%, alat bantu belajar yang meningkat 235% (tablet, pc dan
sebsagainya), dan tajuk sekolah dan pendidikan yang meningkat 143%.
Penulis
sendiri membeli banyak buku yang dijual murah melalui shopee dan rakan-rakan
jual online yang menawar harga bagus sepanjang PKP ini. Saya sasarkan dalam
tempoh PKP untuk dalami balaghah, mantiq, nahu, buku ekonomi dunia, sejarah
melayu dan info militari.
Poslaju
misalnya telah mengiklan jawatan kosong ‘runner’ untuk memenuhi keperluan penghantaran pos
yang berlipat kali ganda sepanjang PKP.
Norma Baru
Norma Baru dan budaya kerja –talian satu cabaran masa depa yang wajib
diharungi.
Menurut
Kamus Pelajar Edisi Kedua, ‘norma’ adalah sukatan yg standard untuk menentukan sesuatu; ukuran; kaedah. Ia juga
bereerti kriteria, gren, tingkat, garis
panduan, model, keunggulan, pola, contoh, sampel, spesifikasi. Norma baharu
yang disaran kerajaan adalah bermaksud model, pola dan kaedah hidup baharu
berdasarkan kekangan keadaan akibat wabak pendamik.
Norma
baharu kini membuktikan bahawa masyarakat dunia khususnya Malaysia mampu bekerja
secara fleksi atau anjal[8]. Menurut
Dr Rabeatul Husna Abdull Rahman, Pensyarah kanan di Sekolah Pembangunan Sumber
Manusia dan Psikologi, UTM, sejak PKP berlangsung, bekerja di rumah telah men jadi norma baharu dan ia boleh
dikatakan buadaya kerja fleksi.
PKP
menghasilkan majikan yang kreatif dan berinovasi untuk memikirkan apakah tugasan pekerjaan yang
boleh pekerja mereka lakukan dari rumah.
Pihak majikan yang rata-rata bukan sahaj memandang keuntungan syarikat
sebaliknya turut rasa bertanggungjawab mengawal wabak covid kelihatan bersedia
menjadikan pekerjaan dari rumah dan pelaksanaan bekerja secara fleksi sebagai
salah satu norma baharu bagi sektor tertentu.
Antara
inovasi budaya kerja yang perlu majikan fikirkan :
- Pengaturan kerja fleksi
- perkongsian kerja
- penggiliran kerja
- pemampatan minggu kerja
- kerja hujung minggu
- pertukaran syif kerja
- tugasan kerja berasaskan projek.
Kajian
di Finland, United Kingdom, Amerika Syarikat dan China menunjukkan pekerja di
negara-negara tersebut menjadi lebih produktif apabila mereka dapat mengimbangi
antara tuntutan kerja dengan keluarga dengan lebih berkesan, malah dilaporkan
kurang mengambil cuti sakit.
Jika
budaya ini kekal berlangsung iaitu budaya kerja fleksi (dari rumah atau
penggiliran yang efisyen), kadar buruk wanita boleh meningkat. Hal ini kerana berdasarkan
statistik Jabatan Perangkaan Malaysia (2019), kadar penyertaan tenaga buruh
wanita hanya mewakili sebanyak 39.2%
daripada penyertaan tenaga buruh keseluruhan. Hal ini merupakan satu angka yang
agak rugi memandangkan Indeks Jurang Gender Malaysia (2019) yang dikeluarkan
oleh Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan golongan wanita mempunyai tahap
pendidikan yang lebih tinggi di semua peringkat pengajian, dan jangka hayat
yang lebih lama berbanding lelaki.
Evolusi
sosioekonomi Malaysia pasca COVID-19 telah mengalami perubahan yang ketara.[9]
Antara
evolusi sosioekonomi yang sedang dan akan berlaku:
- Rakyat Malaysia cenderung melakukan aktiviti jual
beli dalam talian. Peningkatan aktiviti e-dagang atau perniagaan digital dilihat berterusan biarpun selepas
COVID-19 berakhir.
- Perkembangan jualan dalam talian juga sejajar keperluan pemerkasaan sektor
logistik, pengangkutan dan penghantaran. Melihat keadaan semasa, aktiviti
e-dagang mengambil masa agak lama sebelum sesuatu barang sampai ke tangan
pembeli disebabkan penggunaan khidmat yang meningkat.
- Pembabitan perusahaan kecil dan sederhana (PKS)
dalam jualan dalam talian yang kian bercambah. Produk kampung kini bukan
mustahil dimiliki oleh orang bandar. Penulis sendiri pernah melihat
penjual daun sireh dan bidara melalui kaedah talian dan shopee. Dijangka
semakin banyak peniaga baharu muncul dengan memanfaatkan platform dalam
talian sebagai medan jual beli.
- Kini kelihatan ketara peningkatan penggunaan
pembayaran tanpa tunai. Malah, pembayaran zakat fitrah turut
dilaksanakan secara dalam talian.
- Akibat COVID-19 juga dijangka meningkatkan
kesedaran masyarakat Malaysia, terutama dalam pemilikan takaful berkaitan
kesihatan. Masyarakat lebih cakna dan menghargai pentingnya skim ini dalam
memberikan perlindungan kesihatan pada masa hadapan.
Norma baru dan peluang kerja pasca PKPB/covid
Seperti
yang dibincang sebelum ini peluang
pekerjaan rakyat Malaysia pasca COVID-19 tetap akan wujud[10].
Menurut Profesor Madya Dr Anuar Shah
Bali Mahomed Pensyarah di Universiti Putra Malaysia, hanya dengan cara rakyat
Malaysia memperolehi pekerjaan dan mempunyai pendapatan sahaja yang akan dapat
membantu untuk mengangkat semula ekonomi negara pasca COVID-19. Ini realiti ekonomi.
Data
menunjukkan:
Berdasarkan
data tenaga buruh di Malaysia oleh Jabatan Perangkaan Malaysia sehingga Mei
2019 menunjukkan bahawa seramai 15.12 juta rakyat Malaysia yang dikategorikan
sebagai bekerja iaitu peningkatan 1.8% jika dibandingkan dengan tahun
2018.
Manakala
berdasarkan data bilangan pekerja asing yang bekerja secara sah di Malaysia
juga menunjukkan peningkatan iaitu daripada 1.57 juta pekerja asing pada tahun
2011 meningkat kepada melebihi 2 juta pada tahun 2019 (sehingga Jun 2019).
Unjuran
yang diperolehi daripada Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) pada
ketika ini menunjukkan 2.4 juta rakyat
Malaysia berkemungkinan kehilangan pekerjaan pasca COVID-19 disebabkan oleh
penutupan atau pengurangan pengoperasian industri termasuk sebahagiannya daripada
Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) serta pengucupan ekonomi Malaysia dan
dunia.
Pelajar
Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta serta lulusan SPM dan STPM yang
ingin terus berkerja bilangannya boleh mencecah antara 3 ke 4 juta rakyat
Malaysia yang perlu mencari pekerjaan pasca COVID-19.
Berlaku
peningkatan dalam kadar pengangguran disebabkan Perintah Kawalan Pergerakkan
(PKP), yang meningkat kepada 3.5 peratus untuk suku pertama 2020 daripada 3.2
peratus suku sebelumnya.
Tetapi jumlah bilangan keseluruhan buruh sebenarnya
telah meningkat kepada 1.6 peratus atau 15.24 juta orang pada suku pertama
2020. Bermakna kata pekerja di negara ini kian bertambah.
Pakej
tambahan bernilai RM10 bilion bagi membantu meringankan beban kewangan PKS
termasuk Program Subsidi Upah, Geran Khas Prihatin, pembiayaan mikro tanpa
faedah dan inisiatif lain yang memberikan impak yang positif untuk merancakkan
perniagaan terutamanya pasca COVID-19 dan dijangka mampu untuk menjamin 2/3
daripada pekerja negara ini terus mendapat pekerjaan dan majikan juga wajib
mengekalkan pekerja mereka sekurang-kurangnya selama 6 bulan melalui Program
Subsidi Upah.
Tindakan
serbuan kerajaa n di sarang sarang niaga haram pendatang tanpa izin dan warga
asing adalah antaranya untuk menghapus dominasi dan monopoli kaum yang diluar
bancian negara ini untuk mengisi ruang ekonomi negara. Misalnya tindakan
kerajaan di pasar borong Kuala Lumpur dan kini dikatakan mulai diisi oleh
anak-anak tempatan. Inilah kejayaan awal PN yang membuka mata rakyat sebenarnya
dan ia perlu diteruskan hingga ekonomi domestik kita boleh dikawal dengan
unjuran yang tepat berdasarkan bancian yang sedia ada. DBKL memiliki senarai 23 jenis aktiviti
perniagaan yang dilarang dikendalikan syarikat dan warga asing dalam usaha
mengurangkan kesan kebanjiran tidak terkawal golongan itu dalam sektor
peruncitan dan perdagangan sekitar ibu negara. Antara yang dilarang meliputi
penjaja / peniaga kecil, pasar raya / pasar mini (kurang 3,000 meter persegi),
kedai runcit, kedai serbaneka 24 jam, stesen minyak (dengan atau tanpa kedai
runcit), pasar basah kekal, kedai kali lima kekal / kiosk, tekstil / pakaian /
kasut (kecuali jenama antarabangsa atau eksklusif), perniagaan beg (kecuali
jenama antarabangsa atau eksklusif)[11]. Peluang
kekosongan ini perlu diisi oleh rakyat tempatan kerana pengguna kekal membeli
dan mengguna serta permintaan masih kekal wujud.
Akibat
wabak, imigresen bertindak sekaligus membuka ruang ekonomi rakyat tempatan.
Pasaran
buruh kini lebih fleksibel. Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) memberi
ruang 'eksperimen' kepada syarikat perniagaan untuk menilai keberkesanan kaedah
bekerja dari rumah. Ini memungkinkan syarikat mengurangkan ruang perniagaan dan
pastinya menjimatkan kos. Lebih ramai 'pekerja bebas' (freelancers) dijangka
akan wujud. Ini juga satu ruang pekerjaan yang mulai wujud.
Perlunya anjakan
kehidupan norma baharu[12]
Datuk Seri M Saravanan Menteri Sumber Manusia menyifatkan pengamalan
norma baharu sebagai alah bisa tegal biasa memandangkan fenomena dan ujian ini
bukan hanya di Malaysia, bahkan seluruh dunia turut menghadapi kemelut sama.
Antara
norma baharu yang perlu sama-sama kita jaga adalah:
- Penjarakan sosial
- Penjagaan kebersihan diri
- Penggunaan pembasmi kuman
- Tidak bersesak dalam sesuatu kompaun.
Antara
norma yang tidak disenarai oleh kerajaan adalah: Jujur jika mengalami simptom
wabak dan tidak menyembunyikan sebarang rahsia interaksi harian jika ingin
membuat rawatan. Pendeknya ialah memupuk norma jujur.
Norma
baharu ini bukan sahaja signifikan dengan isu kesihatan tetapi akan melibatkan
inovasi teknologi baharu, sosial kerja
dan ekonomi pekerjaan.
Antara
kesan psikologi rakyat akibat norma baharu dan ekonomi pasca PKPB adalah
berkemungkinan ada yang mengalami :
- Depresi,
- Gelisah
- Stres
Hal
ini boleh memberi kesan langsung kepada
proses berfikir, perasaan, tingkah laku dan boleh mengganggu kehidupan dan
agenda ekonomi pasca PKPB. Hal ini perlu memerlukan peranan agamawan, NGO,
institusi kekeluargaan untuk membantu jika ada simptom emosi pada yang terdekat
dengan kita untuk mengelak kesan kerosakan sosial disebalik kesibukan kita
merancakkan ekonomi.
Norma baru dan ekonomi mendatang negara
Dengan
mengamal budaya atau norma baharu dan dengan strategi ekonomi yang baik,
Malaysia InsyaAllah akan berubah landskap sosio-ekonominya dan peluang dan ruang
baru tetap akan muncul betapa sukar dan sempitnya kita akibat wabak. Hal ini
kerana konsep rezeki dalam Islam yang menjamin ruang ekonomi dan keupayaan
hidup selagi makhluk itu hidup di muka bumi.
Namun
pemulihan ekonomi pasca PKPB atau Covid-19 tetap memakan masa[13]. Jika
berbincang hal makan dan minum rakyat, mungkin boleh dikatakan boleh diselesai
dengan mudah tetapi jika berbahas tentang penjajaran ekonomi Malaysia kepada
orbit asal sememangnya akan memerlukan masa yang panjang.
Menurut
Prof Madya Dr Mohd Yusof Saari Pensyarah
di Sekolah Perniagaan dan Ekonomi, Universiti Putra Malaysia (UPM), pemulihan perniagaan sesebuah syarikat tidak
sama dengan pemulihan ekonomi sebuah negara. Pemulihan ekonomi negara memakan
masa tempoh yang lama bergantung kepada bentuk krisis. Sebagai contoh, krisis kewangan 1997/98 telah mengambil
masa sekitar dua hingga tiga tahun untuk dipulihkan. Jadi
bencana ekonomi akibat Covid-19 dijangka memerlukan masa yang lebih lama
untuk dipulihkan kerana ianya ‘memukul’ keseluruhan sektor-sektor ekonomi
Malaysia dan juga keseluruhan ekonomi dunia. Sebelum ini SARS mengambil masa
sekitar tujuh bulan untuk sektor pelancongan dipulihkan.
Matlamat
dasar Wawasan Kemakmuran Bersama (WKB) 2030 juga akan tersasar jika
langkah-langkah pemulihan ekonomi tidak dibuat secara tepat kerana kesan
ekonomi akibat covid 19 ini akan mempengaruhi perancangan ekonomi dalam tempoh
RMK-19 dan wujudnya perubahan landskap
ekonomi global, perubahan struktur pasaran buruh serta gangguan sektor-sektor utama.
Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) telah dirancang ketika pandemik Covid-19
belum melanda Malaysia sebenarnya.
Peningkatan
penggunaan aplikasi digital bermakna peningkatan penggunaan tenaga elektrik.[14] Penghantaran
barangan kepada pengguna akan meningkatkan penggunaan bahan api dan juga
menyumbang kepada pencemaran karbon. Wujud kemungkinan juga orang ramai akan
kurang bergantung kepada perkhidmatan awam. Ini juga akan menyumbang kepada
peningkatan penggunaan bahan api. Justeru syarikat pembekalan tenaga elektrik
dan bahan api perlu menyokong pertambahan permintaan ini.
Menurut
Prof. Madya. Dr. Mohd Yusof Saari , perubahan hub pengeluaran dunia juga akan
berlaku. Malaysia perlu melihat ini sebagai peluang bagi sektor tertentu. Pada ketika ini terdapat tiga hub pengeluaran
dunia iaitu China di rantau Asia, Jerman di rantau Eropah dan Amerika Syarikat
di benua Amerika. COVID-19 yang melanda China telah menganggu pengeluaran di
negara-negara lain kerana kekurangan bahan mentah yang dibekalkan oleh China. Untuk
mengurangkan risiko rantaian nilai global, wujud kemungkinan negara-negara di
dunia kembali mengamalkan konsep menjaga diri (self sustain) dan cenderung
untuk berpusatkan tempatan (localization) atau industri untuk kegunaan domestik
masing-masing.