PENJANA
LANGKAH ATASI KEMELUT EKONOMI DAN PENGANGGURAN
Muhammad Nuruddin
Bashah
Pengarah Strategik
DPPN Kedah
Muqaddimah
Penguncupan ekonomi dan
peningkatan kadar pengangguran dua
perkara yang saling berkaitan dan semestinta pengangguran adalah kesan sebab
musabab daripada penguncupan ekonomi negara.
Justeru ramai cendiakawan, ahli
akademik, ahli politik dan rakyat yang menyambut baik pakej ransangan PENJANA
yang boleh dianggap satu pakej ‘wow’ yang tidak disangka rakyat.
Melalui PENJANA yang bertemakan
“Bersama Menjana Ekonomi” ini kerajaan
sekarang telah mengenalpasti 3 teras
utama iaitu:
Pertama: Memperkasakan Rakyat
(Empower People);
Kedua: Melonjakkan Perniagaan
(Propel businesses); dan
Ketiga: Merangsang Ekonomi
(Stimulate the economy)
Hal ini jelas tertib teras ini
mengutamakan rakyat dan akhirnya menuju kepada negara. Kerajaan ingin memberi
perhatian serentak kepada kondisi penguncupan ekonomi negara akibat wabak
covid-19 dalam masa yang sama juga ingin memberi tumpuan menyelesai masalah
ekonomi isi rumah iaitu pengangguran yang boleh menghasilkan satu lagi masalah
kepada negara iaitu masalah sosial, jenayah dan gangguan emosi rakyat.
Secara keseluruhan, terdapat 40
inisiatif bernilai RM35 bilion di bawah pakej PENJANA atau nama penuhnya PELAN
JANA SEMULA EKONOMI NEGARA ini. Daripada jumlah ini, sebanyak RM10 bilion
merupakan suntikan fiskal langsung daripada Kerajaan.
Sebelum PENJANA diumum, pada 5 Jun Menteri Kewangan telah
membentangkan Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek kepada kabinet dan pelan
jangka pendek merupakan lonjakan untuk perkembangan ekonomi jangka panjang.
Ada yang berkomentar di media sosial kononnya kerajaan PN
hanya tahu rancang jangka pendek. Jangka
pendek bukannya menunjukkan kerajaan PN ini kerajaan membuat keputusan
semberono, gopoh dan hanya cantik di media sebelum kerajaan sebelum ini, sebaliknya ia digarap dengan mengambil kira
pandangan cerdik pandai dan pihak swasta untuk memastikan pelan jangka pendek
ini tidak perlu bersifat ‘try and error’[1]. Aspek meningkatkan
kebolehan (kemahiran serta ilmu) dan menjana pekerjaan, menggalakkan
perbelanjaan di kalangan pengguna, sokongan pemulihan perniagaan PKS dan mikro[2],membina ketahanan dan
pembangunan syarikat-syarikat serta meningkatkan keyakinan pelabur dan mengenal
pasti peluang pembangunan jangka masa pendek adalah langkah awal yang perlu dan
ia dijelmakan melalui PENJANA.
Pelaksanaan Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek itu
signifikan kepada usaha merangka pelan jangka panjang pemulihan ekonomi pasca
COVID-19 seperti Rancangan Malaysia. R-M-Ke-12 misalnya dijangka bermula selepas pelan pemulihan jangka pendek
dan sederhana, selesai dilaksanakan[3]. Sebenarnya RM Ke-12
sedang dirangka dan telah berada di peringkat terakhir. Impak akibat covis-19, Unit
Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri sedang dan akan menyusun semula
ekonomi di bawah RMKe-12.
Hal ini kerana perancangan sebelum ini (RM ke- 12) dibuat sebelum penularan COVID-19 dan anggaran
harga minyak dalam lingkungan AS$55 sehingga AS$60 setong[4]. Namun mutakhir ini Dalam
sehari dua ini, harga setong minyak sekitar AS$39.55 setong[5]. Landskap ekonomi juga
berubah akibat covid, yang membawa perubahan
banyak sektor termasuk pelancongan, perusahaan kecil dan sederhana
(PKS), pertanian dan ekonomi digital. Jadi bukan PN tiada idea rancangan jangka
panjang, pertamanya perlu tahu dahulu apa itu rancangan pelan jangka panjang
dan ketahui juga realiti negara sekarang sedang menghadapi musibah apa.
Kesan pengangguran pada
negara dan petunjuk ekonomi
Pengangguran ialah seseorang yang
mahu bekerja tetapi tidak dapat mendapat pekerjaan. Mereka ini digolongkan
sebagai tenaga buruh sesebuah negara, iaitu mereka yang berumur 15 ke 64 tahun
yang sanggup bekerja[6]. Menurut pakar ekonomi
Keynes, sesebuah negara yang mempunyai kadar pengangguran 4% atau kurang
menunjukkan negara tersebut telah mencapai guna tenaga penuh.
Trend Kadar pengangguran di
Malaysia akibat covid-19 adalah seperti berikut:
Menurut Ketua Perangkawan
Malaysia, Datuk Seri Dr. Mohd Uzir Mahidin, bilangan penganggur di negara ini
meningkat 17.1 peratus iaitu daripada 521,300 orang pada Mac tahun 2019 kepada
610,500 orang pada Mac 2020 (Kenaikan tahunan)[7]
Kadar pengangguran pada Mac 2020 adalah 3.9 peratus. Agi suku pertama 2020 ianya kadar
3.5 peratus.
Kadar pengangguran dijangka
mencecah 4 peratus pada keseluruhan
2020 berbanding 3.2 peratus semasa krisis kewangan Asia pada 1997.
Bilangan tenaga buruh pada bulan
Mac 2020 menurun 0.2 peratus kepada 15.84 juta orang berbanding Februari 2020.
Apa ramalan pasaran buruh negara
kita?
- Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) kadar pengangguran di Malaysia pada tahun ini dijangka mencecah sehingga 5.5 peratus (pada bulan tertentu) kerana walaupun ada perubahan norma dan trend kerja menghasilkan banyak ruang kerja baharu, namun syarikat yang terkesan akibat PKP dominonya masih kekal berlaku hingga beberapa bulan lagi dan bantuan ransangan tidak akan membantu serta merta mereka untuk mengekalkan pekerja mereka[8].
- Menurut Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) pula telah mengunjurkan kemungkinan kadar pengangguran sebanyak 9.2 peratus tahun ini[9].
Kadar pengangguran tertinggi yang
pernah direkodkan Malaysia ialah pada tahun 1986 iaitu 7.4 peratus.
Menurut laporan bertajuk
‘Employment Outlook, the 1st Quarter of 2020, Volume 4/2020, The Impact of
COVID-19 on Loss of Employment (LOE)’, SIP, individu kehilangan pekerjaan di
negara ini meningkat sebanyak 42 peratus untuk suku pertama tahun ini (Q1
2020), menurut Sistem Insurans Pekerjaan (SIP) Pertubuhan Keselamatan Sosial
(Perkeso)[10].
Kemelesetan ekonomi atau
penuncupan ekonomi yang panjang boleh membawa tahap pengangguran kitaran (cyclical
unemployment ) kesan akibat lock down atau PKP di Malaysia[11].
Coronavirus adalah malapetaka
ekonomi global (economic catastrophe)
dan menurut Mark Zandi, ketua ekonomi di Moody’s Analytics tragedi
ekonomi akaibat covid ini adalah tsunami ekonomi[12].
Keberhasilan PERIHATIN
Pakej PERIHATIN yang telah dan
sedang dibelanja RM 260 bilion dijangka akan menyumbang kepada pertumbuhan KDNK
negara sebanyak 2.8%. Sekarang ekonomi Malaysia telah mencatat pertumbuhan perlahan 0.7 peratus
pada suku pertama 2020.
Perdana Menteri kerana telah
memperuntukkan sejumlah RM260 bilion dalam Pakej Rangsangan Prihatin Rakyat. Daripada
jumlah itu, sebanyak RM128 bilion atau 51.2 peratus disalurkan untuk melindungi
kebajikan rakyat[13].
4 Mei yang lepas Kerajaan telah
membenarkan pembukaan beberapa sektor dan tindakan ini dilakukan dengan berhati
hati, SOP yang ketat dengan bantuan anggota keselamatan negara. Tujuannya agar
ekonomi tidak terus kaku.
Sehingga 2 Jun 2020, Jabatan
Perangkaan mendapati bahawa lebih kurang 12.7 juta atau 83.5 peratus pekerja
telah mula bekerja berbanding 10.2 juta atau 67.2 peratus pada 17 Mei 2020.
Dalam PERIHATIN juga telah dilaksana
Program Pengekalan Pekerja atau Employment Retention Programme (ERP) yang
mana satu kerjasama yang dilakukan oleh kerajaan bersama Pertubuhan Keselematan
Sosial (PERKESO)[14].
Program ini bertujuan untuk membantu majikan yang terjejas akibat Covid-19 yang
terpaksa mengambil langkah mengurangkan kos operasi dengan pendekatan
mengeluarkan notis cuti tanpa gaji (CTG) berkuatkuasa Program mulai 1 Mac 2020[15].
Sebanyak 184 ribu pekerja telah diluluskan
permohonan bersamaan dengan RM110 juta sebulan. Ia berjaya menyelamatkan lebih
2.4 juta pekerjaan. Dengan menyokong 2.4 juta gaji pekerja di Malaysia,
kerajaan akan memastikan bahawa sumber mata pencarian pekerja dapat dilindungi,
dan sektor perniagaan dapat mengekalkan pekerjanya. Ia juga telah memberi
sokongan kepada lebih 300 ribu syarikat. Pemberian BPN misalnya telah mencapai
jumlah kumulatif sebanyak 96.5%. Dengan pemberian BPN ini, kerajaan berharap
agar dapat meningkatkan aliran tunai dan kuasa beli rakyat.
Kepentingan pakej ransangan
ekonomi sesebuah negara
Antara petunjuk awal yang
digunakan di Amerika Syarikat untuk mengukur prestasi ekonomi adalah melalui
statistik tuntutan bantuan pengangguran.
Sebelum bulan April, rekod paling
tinggi dicatat pada 2 Okt 1982 dengan 695,000 tuntutan.
Menjelang April 2020,
seramai 6.7 juta warga Amerika yang
hilang kerja telah membuat tuntutan[16].
International Labor Organization
(ILO) telah meramalkan 1.25 bilion pekerja di seluruh dunia akan kehilangan
pekerjaan mereka akibat masalah COVID-19. Ini merupakan 38 peratus dari tenaga
kerja di seluruh dunia. Di Amerika
Syarikat ada laporan mengatakan semenjak
bermula wabak ini sehingga kini, 33 juta rakyat telah kehilangan pekerjaan. Di
negara China, laporan dari CNN mengatakan setakat ini 80 juta rakyatnya telah
kehilangan pekerjaan pada akhir bulan Mac[17].
Namun ini status di Amerika yang
jauh dahsyat daripada kita di Malaysia. Suntikan fiskal dan campurtangan
kerajaan serta suntikan ransangan ekonomi adalah kaedah yang wajar di
alu-alukan oleh rakyat apabila diumum oleh kerajaan. Duit mesti cair dan
mengalir dalam negara untuk memastikan ekonomi negara tidak lumpuh.
Semasa kemuncak The Great
Depression 1930an di Amerika (1929 hingga 1938) yang menyaksikan pengangguran
pada kadar 25%, kapitalisme yang berakar di Amerikakaku dan masih mengutanaan
sikap biarkan masa yang memulihkan kerana mereka bebas dan tidak mahu campur
tangan kerajaan. Namun idea bernas John
Maynard Keynes telah membantu ekonomi Amerika ketika itu. Revolusi
Keynesianisme antaranya:
- Menghapuskan dominasi faham laissez-faire
- Mengkritik, sikap austerity (jimat dan kedekut kerajaan) hingga mengabaikan pelaburan dan membiarkan pengangguran jangka yang lama.
- Menggalak suntikan fiskal dan cash di tangan rakyat demi tujuan menggalakkan penggunaan dan merangsang permintaan. Permintaan yang tinggi akan mendorong pihak pengusaha untuk meningkatkan pengeluaran.
- Menyeru kerajaan gandakan projek-projek awam semasa ekonomi merosot. Berdasarkan konsep yang digelar the multiplier effect (kesan pengganda), setiap perlaburan satu dolar oleh kerajaan ke dalam ekonomi akan menghasilkan pertumbuhan yang lebih besar daripada satu dolar.
- Mendidik kerajaan untuk mengambil langkah yang lebih berprihatin terhadap kelas pekerja dalam kemelesetan ekonomi.
Hal ini dilaksana juga di
Malaysia hari ini dan keberhasilan suntikan ransangan adalah memastikan wang
sampai kepada rakyat secara menyeluruh dan kerajaan perlu membuat penyelidikan
kelompok insan yang terbabas daripada menerima rasangan ekonomi ini.
Sebenarnya Malaysia memiliki satu
lagi kekuatan yang istimewa. Walaupun
ada kelompok atau segmen masyarakat yang tidak menerima (tercicir, terbabas
daripada menerima) manfaat Perihatin
atau Penjana dan ia semestinya akan memberi impak negatif kepada objektif pakej
ransangan yang dilancarkan. Kekuatan istimewa itu adalah budaya bantuan dan
agihan bahan makanan yang dilakukan oleh NGO, kariah kampung, perumahan,
individu berpengaruh tertentu dan ia satu budaya yang telah lama diamal di
Malaysia menyebabkan kesan pengangguran menjadi minima dan tidak mencetus
masalah sosial yang melampau. Kerja kerja amal yang dipapar dalam media sosial
kelihatannya rentas kaum, rentas agama dan inilah sebenarnya corak sosial di
Malaysia yang rukun aman selama ini. Konsep sedekah, infaq, zakat adalah konsep
pengurusan fiskal cara Islam yang diaplikasi melalui Pusat Zakat negeri negeri
seluruh negara. Ini antara resepi kekuatan ekonomi Malaysia yang mungkin tidak digaris di peringkat antarabangsa.
Matlamat PENJANA mengatasi
pengangguran dan jana ekonomi
Ketua Unit Penyelidikan Risiko
Ekonomi & Politik Universiti Utara Malaysia, Prof Madya Dr Irwan Shah
Zainal Abidin berpandangan PENJANA ini berusaha mengangkat isu pengangguran
sebagai agenda utamanya[18]. Hal ini jelas apabila
muqadimah ucapan Perdana Menteri memuatkan isu pengangguran 600 ribu tenaga buruh
dengan data –data tindakan yang ingin dilaksanakan.
Antara isi PENJANA ke arah mengurangkan
pengangguran adalah:
- Menyediakan insentif kepada majikan yang menyediakan peluang perantis kepada lepasan sekolah dan graduan pada kadar RM600 sebulan.
- Memperuntukkan RM2 bilion bagi program peningkatan kemahiran untuk mereka yang sedang menganggur dan juga golongan belia. Ini akan memanfaatkan lebih daripada 200 ribu orang.
- Insentif bagi menggaji penggangur berumur di bawah 40 tahun sebanyak RM800 sebulan bagi setiap pekerja; dan Insentif bagi menggaji penganggur berumur 40 tahun dan ke atas dan golongan OKU sebanyak RM1,000 sebulan.
- Bagi membantu dan menggalakkan penganggur meningkatkan kemahiran, elaun latihan sehingga RM4,000 boleh dituntut daripada PERKESO oleh mereka yang hilang pekerjaan, walaupun mereka bukan pencarum di bawah Skim Insurans Pekerjaan.
NGO belia dan sayap muda parti
politik misalnya dapat memainkan peranan untuk memastikan kejayaan peruntukan PENJANA
ini:
- Mengumpul data pengangguran komuniti di kariah, taman, kawasan tertentu. Menyalur kepada pihak kerajaan (saluran tertentu) untuk memastikan maklumat terkini dan praktikal.
- Menyediakan khidmat bantuan pendaftaran, saringan dan soft reminder untuk memastikan belia dan penganggur tidak terlepas informasi atau terlepas pendaftaran tertentu.
- Terlibat dalam kegiatan peningkatan kemahiran belia.
Selain mengupayakan penganggur,
PENJANA berusaha menaik ekonomi isi rumah dan rakyat melalui peruntukan fiskal
RM10 bilion secara langsung daripada RM35 bilion yang mana suntikan fiskal secara langsung itu dalam
bentuk[19]:
- penerusan subsidi upah,
- insentif pengambilan pekerja,
- e-dompet RM50. Ini untuk menggalak rakyat berbelanja tanpa sentuh selain ia merupakan saluran one off wang kepada tangan rakyat.
- Geran kepada syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS).
- 300,000 orang kurang upaya dan ibu tunggal yang tersenarai dalam Jabatan Kebajikan Malaysia (JKM) layak menerima bayaran 'one off; sebanyak RM300 dan bayaran itu akan diberikan sebelum Aidiladha.
- Pemberian Internet 1GB secara percuma kepada semua pengguna setiap hari sehingga 31 Disember. Ini adalah bentuk modal yang kerajaan berikan di mana internet merupakan aset maya yang amat penting bagi peniaga e dagang yang kini meningkat berlipat kali ganda.
- Pengguna pengangkutan awam akan menikmati pas perjalanan RM30 sebulan tanpa had menerusi program MY30 yang sebenarnya satu bentuk subsidi sementara untuk meringankan beban rakyat yang menggunakan pengangkutan awam. Bantuan ini khas untuk kawasan tumpuan inudstri ekonomi negara iaitu lembah Klang dan pengangkutan seliaan Prasarana di Lembah Klang.
Harapan rakyat melalui
PENJANA
Belia terjejas
Jika menurut The Impact of
COVID-19 on Loss of Employment (LOE), kadar pengangguran belia kekal stabil
pada tahap lapan ke 11 peratus.Namun begitu golongan belia adalah usia yang paling mudah terdedah kepada
pemberhentian pekerja. Data menunjukkan
61 peratus kehilangan pekerjaan adalah dalam kalangan pekerja berusia 40 tahun
dan ke bawah, dengan 31 hingga 40 tahun menyumbang 32 peratus manakala pekerja
di bawah 30 tahun sebanyak 29 peratus. Inilah usia di mana institusi
kekeluargaan baru utuh dan tahap wang simpanan para belia memang merisaukan.
Belia yang merupakan tonggak masa
depan negara adalah segmen masyarakat yang kini turut mendapat perhatian
kerajaan PN.
Kita bersyukur apabila kajian
dalam talian Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IYRES) dari 14
hingga 24 April lalu, menunjukkan hampir keseluruhan atau 97.2 peratus
daripada 2,928 responden turut berpendapat langkah kerajaan dalam pakej
ransangan sebelum ini telah membantu mereka menangani impak ekonomi dan
sosial COVID-19. Belia daripada
golongan berusia 15 hingga 30 tahun turut didapati berpuas dan 89.4 peratus menyatakan setuju mereka[20].
Sesuatu program dipersetujui
keberkesanan jika ia berkesan dan bukan sekadar data statistik yang indah.
Cadangan untuk memaksima
keberkesanan dana PENJANA untuk pengangguran belia:
- Modul latihan mestilah cocok dengan situasi Covid yang masih memerlukan penjarakan sosial dan mengelakkan berhimpun. Jadi program latihan perlu mengaut kesemua belia tanpa ada tercicir hanya kerana mereka tiada eknologi maklumat yang baik.
- Modul latihan perlukan relevan dengan kehendak industri dan keperluan semasa.
- Perlu menyasarkan peratusan peserrta latihan yang berjaya diambil kerja pasca latihan.
- Pihak Kesatuan sekerja dan persatuan persatuan pekerjaan boleh memainkan peranan menjadi suara bagi pihak pekerja adan penganggur agar dana dan segala program telus dilaksana, sampai kepada sasaran dan memberi impak kepada sasaran itu[21]. Inilah pengkritik yang diperlukan untuk mengelokkan negara. Mana-mana program melibatkan majikan dan ada penyelewengan misalnya wang diambil pekerja tetap dibuang atau pekerja latihan tidak diambil perlu diberikan laporan segera.
Jika ditinjau kelompok yang tidak
bersetuju dengan kejayaan pakej ransangan sebelum ini (berdasar apabila kajian
dalam talian Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IYRES)) iaitu
sekitar 2.8 peratus dalam kalangan
responden berpendapat:
- Wujud kelemahan dalam pengendalian bantuan diberi kerajaan.
- Contohnya, 'blind spots' dalam kumpulan sasaran seperti bantuan tidak sampai sepenuhnya kepada yang layak
- Isu komunikasi dengan PKS
- Kelemahan proses atau sistem penyampaian, yang mana proses permohonan dianggap tidak jelas
- Bantuan bersifat jangka pendek
- Batasan infrastruktur seperti kekurangan akses kepada internet di kawasan mereka.
Hal ini kita yakin telah diambil
berat dan maklum oleh Kementerian Kewangan serta pasukan kajian Pelan Pemulihan
Ekonomi Jangka Pendek. Namun para rakyat perlu terus menyuarakan pandangan
melalui media akhbar, surat pembaca, media sosial kerajaan atau melalui badan
badan belia yang mewakili suara mereka.
Menurut Senator Tengku Datuk Seri
Zafrul Tengku Abdul Aziz ialah Menteri Kewangan, bila bercakap tentang
pemulihan semula ekonomi, apa yang diidamkan kita pastinya keluk pertumbuhan
berbentuk 'V' iaitu pemulihan yang mendadak susulan keadaan merudum[22]. Demikian besarnya
harapan kerajaan untuk memulihkan ekonomi negara dan kesejahteraan rakyat. Maka
bersama kita menggunakan segala saluran bantuan ke arah kebaikan.
BPJ Sg Petani 9 Jun 2020 5
petang
[14]
Program Pengekalan Pekerjaan (ERP) ialah bantuan segera (immediate assistance)
sebanyak RM600 sebulan kepada majikan bagi setiap pekerja yang diminta bercuti
tanpa gaji akibat penularan Covid-19.
Jadi majikan tidak perlu membuang pekerja sebaliknya
terus memberi cuti tanpa gaji kepada mereka kerana pendapatan mereka akibat
potongan gaji itu diganti melalui RM 600 ini.