Thursday, February 05, 2009

Ngo Islam mohon pembubaran DUN

Kenyataan media ini disiarkan dalam Harakah 13-15 Februari 2009
Mesyuarat Jamaiy (Himpunan NGO-NGO Islam Perak) sebulat suara bersetuju untuk berusaha berkempen agar dikembalikan kuasa rakyat melalui pilihanraya seluruh negeri. Jamaiy sebagai sebuah badan dakwah yang menjalankan kerja amal Islami melalui mobilasi masyarakat dan platform-platform agama yang lain merasakan betapa perlunya kestabilan politik dan ruang terhadap agama Islam diberikan. Konflik dan fenomena rampasan kuasa terancang yang terjadi di Perak hari ini menjadikan NGO-NGO Islam berada di dalam suasana dilema dan tekanan.

NGO Islam bukan parti politik. Mereka tidak berjuang untuk nama parti. Tetapi NGO Islam optimis dengan siasah dan politik Islam kerana ia adalah khazanah jumhur ulama’ Islam muktabar. Islam tertegak dengan kuasa, pengaruh dan pengurusan yang cekap. Islam bukan anarki atau teoretikal indah di buku kitab semata-mata.

Walaupun tomahan luar menyelar Menteri Besar sebagai boneka DAP atau hamba cina, sebaliknya ruang akibat Pakatan Rakyat memerintah tidak disedari oleh mana-mana insan yang hanya bercakap soal teori atau isu perkauman semata-mata. Dewan-dewan, masjid serta stadium bebas digunakan oleh sesiapa sahaja termasuk untuk berdakwah dan mengadakan program agama. Ruang untuk kelulusan program agama juga menjadi lebar. Usia 11 bulan memerintah untuk dijadikan alasan oleh sesetengah pihak sebagai pemerintahan anti melayu atau menggadai hak melayu adalah silap untuk ditelaah. Apa guna jika ramai melayu memerintah jika agenda bangsa sempit yang diperjuang hingga ruang dakwah menjadi kecil.

Semua NGO Islam Perak akan bekerjasama mengumpul tandatangan untuk membantah perlantikan MB baru bukan atas dasar ingin menderhaka keputusan Raja. Tetapi ingin menjadikan kes penggulingan kuasa ini sebagai rujukan kes kelak. Bayangkan jika dengan hanya 3 orang calon melompat parti menjadi bebas secara spontan tanpa panjang bicara terus dilantik MB baru. Jika minggu hadapan 5 orang YB BN lompat ke dalam PAS atau PKR adakah ingin dilantik MB baru sekali lagi? Di mana kredibiliti pentadbiran di Perak. Ia akan menjadi isu berpanjangan malah kontroversi laporan isteri Nasiruddin bahawa suaminya diculik tanpa berita kononnya diminta mengadap raja Muda juga belum diselesaikan malah didiamkan. Rakyat mula protes di Perak. Siri kempen melalui banner, risalah, ceramah, blogger, kenyataan media, serta permohonan mengadap Tuanku akan diadakan kelak.

Muhammad Nuruddin Bashah
AJK Jamaiy Perak

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)