Bukan anggota PERKASA

Bukan anggota PERKASA

Monday, June 30, 2008

Terkejut beruk ?


Bagi yang berbangsa Cina, berita kenyataan Presiden MCA untuk tidak merebut jawatan dalam pemilihan MCA dianggap sebagai suatu ‘SHOCK’ atau terkejut beruk. Bagi yang berbangsa Melayu penyokong UMNO, ia dianggap seperti menyimbah darah babi ke muka! (pinjam cara Azizi haji Abdullah menulis)

Beliau berkata “ It has been my political approach that a leader should not hold on to one’s position for too long”

Ini sindiran secara tidak langsung agar Pak Lah dan Najib bertanggungjawab dengan kekabutan suasana politik negara pada musim kedua pemerintahan regim Pak Lah.

Bagi MCA, pemimpinnya bertanggungjawab dengan kekalahan dan berhasrat memberi kepada generasi lain untuk menerajui parti mereka.

“ It is important that MCA leaders should not cling on to power. The party belongs to the members. Certainly, it does not belong to any individual” katanya lagi kepada yang faham bahasa Inggeris.

UMNO? Dilancarnya pula buku kecil peraturan UMNO setebal 23 muka untuk menghim[it demokrasi dalam parti di saat parti usang itu memerlukan suntikan baru. Janganlah UMNO mengubati luka parti dengan membantai lagi parti pembangkang yang kini telah separuh berkauasa di bumi Malaysia. Jika yang taat pun, mungkin menunggu masa mengikuti sunnah SAPP pula !! Jangan bagi rakyat buat sesuatu yang lebih dahsyat dalam PR ke 13 nanti…..

Pendita Bitara.

Wednesday, June 25, 2008

Guan Eng Jangan Kurang Sopan Dengan Dasar Islam PAS

Guan Eng Jangan Kurang Sopan dengan Dasar Islam PAS

Merujuk kepada kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang berkaitan isu hasrat PAS untuk melaksanakan hukum Islam dalam The Sun 16 Jun 2008, Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang merasakan beliau perlu lebih teliti dan berhati-hati mengeluarkan kenyataan akhbar dan pendapat. Sekiranya benar beliau berhasrat untuk mengukuhkan hubungan dan kerjasama antara parti dalam Pakatan Rakyat seperti yang dinyatakan beliau juga dalam kenyataan yang sama, beliau perlu menilai dan bersikap beradab dengan Parti Islam Semalaysia PAS terutama dalam membicarakan soal perinsip.

Ramai yang berkata PAS hanya berani bercakap soal hukum dan dasar pemerintahan Islamnya hanya selepas kemenangan Pakatan Rakyat sedangkan semasa berkempen berselindung di balik manifesto negara berkebajikan. Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang ingin mengingatkan kepada beliau bahawa dasar dan asas PAS dalam berpolitik adalah jelas dan tuntas tanpa berubah sedikitpun. Adapun diisytihar atau tidak hasrat PAS untuk menghapuskan kemungkaran dan membina masyarakat yang adil harmoni adalah matlamat PAS berasaskan Al quran dan Sunnah.

Beliau secara bersahaja berkata,
“ We have already made it clear that we are going to be fair to everyone regardless of race, gender, religion or political background”. “As far as we know Penang PAS has not made any request on this matter. It was never raised, never discussed, so it does not arise”

Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang menganggap kenyataan ini sebagai kurang sopan kerana pihak kami telah mengemukakan hasrat untuk mengunjungi Ketua Menteri seawal bulan Mac lagi untuk berbincang berkaitan isu polisi dan dasar PAS bagi mengukuhkan hubungan antara parti, tetapi dukacitanya sehingga kini pihak pejabat Ketua Menteri gagal memberi tarikh untuk kami berjumpa. Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang telah mengutus surat kepada Pejabat Guan Eng bertarikh 28 Mac 2008 dan menerima maklumbalas dari Pejabat Ketua Menteri itu bertarikh 17 April 2008 yang mengaku untuk menetapkan tarikh pertemuan, namun Guan Eng gagal memberi tarikh untuk kami bersemuka. Perjumpaan yang diingini adalah perjumpaan antara parti dan bukannya rakyat bertemu Ketua Menteri.

Malah Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang turut terkejut apabila beliau menyatakan bahawa PAS Pulau Pinang tidak pernah membangkitkan isu pengharaman arak, judi dan sebagainya terhadap orang Islam.

“ PAS Penang has not even raised that issue. Even talk about wanting to ban the 4D outlets- it is not going to happen. You want me to reduce the number of draws maybe because you may find that there are too many draws but close down? No Way ! These are just voices on the margin. I think we should ignore them” ( The star 18 jun 2008 )
Kalau nak berjumpa pun beliau tidak mahu bagaimana kami boleh membangkitkan hasrat ini.

Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang menyelar tindakan Ketua Menteri ini sebagai sikap yang tidak sensitif dengan dasar dan perjuangan anggota Pakatan Rakyat yang berjuang untuk kemenangan bersama pada PRU yang lepas. Guan Eng mengaku hendak berlaku adil kepada semua agama tetapi selalunya orang seperti Guan Eng ini, tidak akan mempedulikan Islam serta menghina dasar Islam PAS.

Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang juga memberi peringatan kepada Guan Eng agar jangan membidas usaha penegakkan Negara Islam kerana ini hanya akan memburukan hubungan antara PAS dan DAP di negeri ini. Guan Eng juga di ingatkan agar jangan memaksa umat Islam untuk mengikut apa yang beliau percaya iaitu semua agama adalah sama dan Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang menentang sebarang usaha beliau untuk mempropagandakan fahaman beliau, malah kami juga menentang penubuhan Inter Relegious Goodwill Council (IRGC) kalau bermatlamatkan fahaman Ketua Menteri itu yang bercanggah dengan kesucian Islam. Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang hairan kenapa Guan Eng suka sangat menyentuh sensitiviti umat Islam serta menasihatkan Guan Eng agar jangan menyentuhnya lagi, malah dengan besar hati menyeru Guan Eng untuk kembali kepada Islam.

MOHAMED HAFIZ BIN MOHAMED NORDIN
KETUA DEWAN PEMUDA PAS NEGERI PULAU PINANG

Teruskan perjuangan menentang ISA


"Sekurang-kurangnya dia masih hidup"
Norlaila Othman Tue Jun 17, 08 10:06:57 am MYT
Tak tahu macam mana nak mulakan bicara, setiap kali jari mula mengetuk 'keyboard', mata mula berkaca. -->
'Let's put it this way'..."tiada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; Dan barang siapa beriman kepada Allah,niscaya dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu."(maksud AtTaghaabun: 11).
Sebaik saja berita lanjutan 2 tahun itu keluar dalam Harakahdaily petang tadi, saya rasa seolah-olah ramai sangat yang turut "berkabung' dan menangisi keputusan yang tidak berperikemanusiaan itu.
Tak daya saya nak melayan SMS dan panggilan telefon dari mereka yang ingin menyatakan kesedihan, di samping meminta saya terus tabah menghadapi keputusan yang zalim itu.
Sekadar mengimbas kembali, 10 dan 11 Jun, "hari-hari terakhir 6 tahun" saya rasakan hidup bagai di atas bara api. Setiap kali tengok kalendar, fikiran jadi amat tertekan. Kepala jadi sakit yang amat sangat dan ubat paling baik ialah ... tidor. Tapi tak boleh dilayan sangat.
Saya pergi GIANT membeli jus Peel Fresh Orange dan snack kegemaran saya - Vochele roasted almond .... tapi bila tiba dirumah, tak ada mood pula untuk menjamahnya.
Saya sibukkan diri dengan kerja-kerja kempen dan kebajikan keluarga tahanan yang masih bertimbun. Fikiran difokuskan terhadap program terdekat. Malu rasanya untuk menghadiri sidang media, dengan mata yang bengkak kesan tangisan yang berpanjangan.
Lega sedikit, ada cermin mata untuk menutup kekurangan itu.
Saya amat bersyukur pada Allah SWT, Tuhan yang memberi nyawa, yang masih mengizinkan nadi saya berdenyut, yang membolehkan saya menghirup udara pagi ketika terjaga dari tidur.
Di sebalik tekanan perasaan yang tinggi, saya berjaya mengharungi saat-saat sukar, sebelum menerima berita/keputusan yang amat berat itu... Alhamdulillah.
"Sekurang-kurangnya dia masih hidup dan boleh dilihat walaupun di sebalik kaca ...."
Ya .... itulah realitinya.
Saya reda dengan semua ketentuan-Nya. Sekurang-kurangnya, saya telah cuba melakukan yang terbaik untuk melihat dia bebas.
Bila-bila masa, sekiranya saya dipanggil Ilahi, saya tidak akan merasa terkilan/bersalah, kerana saya telah berusaha dengan pelbagai tindakan yang sewajarnya, untuk membantu mengembalikan nama baik dan hak peribadinya yang sedang dicabuli oleh mereka yang amat ego dan "sedang diberi kuasa oleh Allah" ketika ini.
Kemungkaran ISA terlalu besar dan terlalu zalim untuk dibiarkan begitu saja. Saya tidak kesal dengan keputusan ini (menangis tu biasalah bagi orang perempuan).. malahan semangat juang tetap membara di sanubari saya ....
Semoga Allah permudahkan semua perkara dan memang Allahlah penentu segalanya. - detikdaily.net _
Kepada Kak Laila, kami Pulau Pinang tetap merasai penderitaan dan keperitan anggota keluarga mangsa akta jahanam ISA. Saya dan rakan-rakan yang masih mentah ini akan terus berkempen dan bercakap akan kecelakaan akta ini. Teruskan usaha kak dan minta suami kak bersabar dan ingatkan kepadanya...di dalam tahanan setiap saat baginya adalah pahala berbanding kita. Kita terpaksa banyak beribadat dan berjuang/berdakwah untuk setara pahala yang diperolehi oleh beliau. Beliau dipilih Allah untuk membeli syurga abadi dengan ditarik kebebasan asasi. Kita? Belum tentu mencium syurga jika tidak berjuang! Hapuskan ISA
Pendita Bitara
Penang

Monday, June 23, 2008

Rasulullah dah kata, harga Barang akan naik...

Rasulullah sudah ramalkan, Harga Barang Akan Naik.

Sedar atau tidak, kita umat Islam berbangsa melayu ini amat jarang mungkin meneliti amaran, saranan dan ramalan Rasulullah berkaitan keadaan dan kondisi umat pada akhir zaman.

Ramalan Al Quran berkaitan pembakaran minyak di Hijaz, ramalan Rasulullah berkenaan keadaan pengepungan bumi Iraq (economic sanction), gencatan senjata umat Islam dengan bangsa eropah-Amerika, perkembangan system IT dan komunikasi awam dan sebagainya jarang sekali dikupas di masjid-masjid. Hebatnya Rasulullah iaitu insan wahyu terulung ini. Saya berminat mengambil potongan hadis sahih seperti yang dibawah untuk kita teliti.

Bersabda Rasulullah SAW daripada Auf Bin Malik,

“ Aku menghitung ada enam perkara yang akan terjadi menjelang hari kiamat iaitu; ……kemudian melimpahnya wang (harta) sehingga apabila seseorang diberi gaji seratus dinar maka ia tetap tidak puas….”

( Riwayat al-Bukhari)

Menurut Amin Muhammad Jamaluddin( 2004) , pada zaman Rasulullah satu dinar dapat membeli seekor kambing. Pada hari ini pendapatan 500 dinar tetap tidak mencukupi. Selain nafsu serakah, ia dipengaruhi oleh harga barang dunia yang semakin meningkat akibat salah tadbir ekonomi dan politik, penghakisan dan penyerapan bahan mentah secara wewenang serta sikap monopoli dan eksploitasi mata wang dunia demi kepentingan peribadi (perangai Yahudi). Jadi Rasulullah sudah nampak akan terjadinya senario hari ini di mana permintaan (demand) melebihi pengeluaran (surplus), inflasi meningkat serta sikap gaya mewah dan berlumba-lumba ke arah kemewahan berlaku. Mari kita letili sedikit fakta di bawah.

Harga kertas dan alatan tulis akan meningkat hingga hujung tahun ini iaitu sehingga 50% ! ( Kata Alexander Lee jurucakap bagi penjual buku Selangor, Pertubuhan Percetakan akhbar wilayah Cina Pusat dan Selangor dalam The Star 22 Jun 2008). Akibatnya, pendidikan akan menjadi perniagaan. Buku ilmiah akan dikurangkan sebaliknya lambakan bahan picisan dan lucah memenuhi pasaran kerana hanya bahan sebegitu akan menjadi perhatian ramai di dalam suasana bahan pencetakan mahal. Jadi ia boleh mempengaruhi moral sesebuah negara juga.

Kenaikan harga petrol adalah sebayak 41% dan diesel 63%. Akibatnya tarif elektrik naik. Harga barang naik. Gejala sosial dan jenayah akan menigkat. Lihat sahaja pada zaman Jepun sebaik sahaja Jepun memperkenal sistem matawang yang tiada nilai. Inflasi meningkat lebih 100% ! Jenayah meningkat. Jepun ambil tindakan mudah dengan membunuh sahaja pencuri atau dikerah ke Siam dan Burma membuat jalankeretapi maut.

Kenaikan CPI ( Indeks Harga Pengguna) adalah disebabkan;
kenaikan harga minyak
dan krisis kekurangan makanan global.

The Star juga melaporkan 22 Jun 2008 (mukasurat 22) mengenai kegelisahan dan bahana yang menimpa kini terhadap peniaga kecil mahupun peniaga sederhana modal. Akibat kenaikan harga kos (raw material), menyebabkan produk atau perkhidmatan terpaksa naik. Tetapi peniaga kecil dilarang menaikkan harga. Gaji pekerja kerajaan (awam) tidak segera dinaikan. Gaji pekerja swasta pula mestilah berdasarkan kenaikan gaji pekerja kerajaan kerana kos sara diri di tetapkan oleh kerajaan.

Bayangkan kini kenaikan bahan asas untuk bahan pembinaan adalah sebanyak 15% hingga 20% secara umum. Untuk terperinci sebagai contoh kenaikan harga simen( 21%), pasir ( 14%), steel bar ( 60%) dan lain-lain lagi ( rujukan Master Bulders Assosiation Of Malaysia). Akibatnya tempat tinggal tiada jaminan. Sedangkan kehendak asasi manusia ialah tempat berlindung, udara, makanan dan pakaian. Ini hak setiap manusia dalam sesebuah negara. Rasuah dan salah moral di kalangan jurutera serta kontraktor akan berlaku. Bahan murah dan banyak akan digunakan. Akibatnya kes-kes seperti MRR2, Highland Tower dan sebagainya boleh berlaku. Banyak kehilangan nyawa dan kerugian berlaku hanya akibat kenaikan harga melampaui kemampuan individu. Lihat kenaikan harga makanan asasi negara ini di bawah.

Indeks Harga Pengguna Sehingga Disember 2007
Sayur sayuran 6.4 %, Makanan diproses 3.8 %, Makanan laut 3.0 %, Daging 3.0 %, Nasi, Roti & Bijirin 2.1 %, Minyak and Lelemak 1.2 %, Gula, Jam, Manisan, Coklat,Biskut1.0 %, Buah-buahan 0.7 %

Senarai Barang Yang Mengalami Kenaikan Ketara
Cili Merah (+) 20.8 %, Tembikai (+) 15.3 %, Tembikai Susu (+) 9.2 %, Kajang Panjang (+) 8.7 %, Bawah Kecil (+) 6.9 %, Tomato (+) 6.3 %, Ikan Indian mackerel (+) 6.2 %, Ikan Hardtail scad (+) 4.9 %, Ikan Round scad (+) 4.7 %, Kailan (+) 4.5 %, Pizza (+) 4.3 %
Tepung Gandum 107%, Tepung Beras 110%, Susu Pekat 75%, Telur 35%, Marjerin 64%
Sumber: Jabatan Perangkaan Malaysia
Mengapa Kenaikan Harga Barang Melampau ( Oleh Dr Shafie Abu Bakar )
Disebabkan oleh faktor-faktor yang dapat kita sebutkan sebagai faktor dalaman dan luaran.
a) Faktor Dalaman
Sebahagian dari faktor dalaman yang penting yang kenaikannya ketara memberi kesan kepada peningkatan harga barangan dan perkhidmatan ialah:
Pengkoporatan, Penswastaan dan Perjanjian Berat Sebelah
Dapat dikatakan kerajaan mengambil langkah silap dengan pengkorporatan dan penswastaan projek-projek lebuhraya secara berterusan, terbuka dan berat sebelah kerana ia lebih mengutamakan syarikat konsesi daripaa kepentingan rakyat.Tinggi pendapatan ialah PLUS sebanyak RM15.91 bilion dikuti Jambatan Pulau Pinang RM1.7 bilion dan Elite RM1.05 bilion. Selain daripadanya keuntungan antara RM990 juta ke RM 300 juta.

Harta Negara/Rakyat Menjadi Milik Syarikat
Petronas melonjak dengan keuntungan. Contoh bagi kunci kewangan berakhir 31 Mac 2007 Petronas mendapat untung sebanyak RM46.4 bilion mengatasi keuntungan Mac 2006 sebanyak RM 43.1 bilion (NST March 28, 2007: 4). Bagi tahun Mac 2005 keuntungan sebanyak 35.56 bilion (tertinggi sejak 30 tahun operasi sebelumnya) dan bagi Mac 2004 RM23.66 bilion (UM 1 Julai 2005: 21). Dengan keuntungan tahunan semakin meningkat sejak berpuluh tahun yang lepas (sejak 1970an), Petronas mengungkit ianya telah memberi subsidi kepada rakyat sejak sepuluh tahun lepas berjumlah lebih RM50 bilion (The Star, 28 October 2007: F25).

Jana Kuasa dan Sumber Air
Api dan air adalah keperluan asasi bagi rakyat. Kedua-dua sumber ini perlu dikawal oleh negara untuk mengelak dari eksploitasi dan monopoli pihak swasta. Misalnya TNB turut berhasrat menaikkan tarifnya pada awal 2008 kerana minyak dan gas akan naik (UM, 20 Okt. 2007: 1), padahal bagi kunci kira-kira berakhir pada 31 Ogos 2007 TNB mendapat untung tertinggi 88% berjumlah RM4.06 bilion berbanding tahun sebelumnya hanya sebanyak RM2.16 bilion(The Star Biz, 26 Oct. 2007: 1).

b) Faktor Luaran
Memanglah diakui faktor luaran – dimaksudkan luar negara memberi kesan pada kenaikan harga barang dan perkhidmatan seperti kenaikan harga minyak yang kesannya bersifat global, kurangnya pengeluaran seperti gandum disebabkan kemarau dan bertambahnya populasi dunia. Misalnya walaupun pengeluaran makanan dunia tahun ini terbanyak iaitu 1.66 bilion ton melebihi 89 milion tan dari tahun lepas dan bertambah makmurnya penduduk seperti di Cina dan India yang mampu membayar lebih makanan (The Economist December 8, 2007: 81), dari satu pihak pula terdapat 36 negara dengan jumlah penduduk seramai 854 milion yang kekurangan makanan menyebabkan keperluan makanan masih tidak kecukupan (The Star October 21, 2007: N42). Bahan makanan yang sepatutnya untuk dimakan, tetapi bertukar fungsi kepada biofuel dan ethanol untuk bahan tenaga alternatif seperti hasil kelapa sawit, soya, jagung dan tebu. Ini menyebabkan harga makanan sedemikian meningkat tinggi. Termasuk inflasi akibat dari turunnya nilai dolar khususnya bagi negeri-negeri yang bergantung nilaian pada mata wang tersebut.

Kenaikan harga barang dunia adalah disebabkan sikap manusia dan akan mempengaruhi sikap manusia juga. Manusia membina dunia menjurus kearah kebejatan, anak cucu manusia juga akan meneruskan nilai kebejatan malah lebih buruk lagi. Yang penting pemimpin yang mengurus ekonomi da politik perlu dididik bukan sekadar menjaga indeks, pengeluaran dan pencairan wang semata-mata.

Pendita Bitara
SMI Al Itqan Pulau Pinang.

Sunday, June 22, 2008

Sang Gedembai memimpin negara

Pemimpin Malaysia ibarat Sang Gedembai…

Kerajaan akan bantu petani yang susah untuk menghadapi krisis kenaikan harga minyak, Kementerian Kesihatan menjamin bahawa kualiti perkhidmatan dan ubat tidak terjejas hanya kerana kenaikan harga minyak, Kementerian Pendidikan berkata pihak mereka tidak akan meminggirkan agenda pendidikan hanya kerana minyak. Perdana Menteri beri rebat RM 150 untuk motosikal dan RM 625 untuk pemilik kereta persendirian (lumayan kan?), Malaysia akan menggunakan tenaga nuklear sekiranya krisis minyak tidak dapat diatasi, pendidikan sains dan matematik dalam bahasa Inggeris akan ditukar kembali ke bahasa asal berdasarkan indikator keputusan UPSR tahun ini, pelabur asing masih tidak lari dari Malaysia kerana hubungan majikan dan pekerja di Malaysia baik walaupun IKLIM POLITIK TERJEJAS, dan macam-macam lagi statement yang kita boleh dapati daripada pemimpin Malaysia dimana kenyataan dan ungkapan di atas kadangkala tanpa piawaian dan rujukan daripada cerdik pandai, tenaga akademik mahupun rakyat jelata.

Masih ingatkah kita dengan lagenda Sang Gedembai? Sang Gedembai boleh menghasilkan sesuatu hanya dengan kata-katanya dan ungkapan serta mertanya sahaja. Tanpa kajian. Tanpa berfikir terlebih dahulu.

Malaysia dipimpin oleh Sang Gedembai baru? Bolehlah dikatakan demikian. Jika tidak ada perangai itu dalam minda Melayu takkan orang tua kita dahulu boleh mencipta epik-metos berkenaan.

Tenaga akademik hanya dipanggil untuk diperkudakan idea mereka. Bukan untuk ditimbangtara dan diperhalusi. Jika tidak takkanlah tergadai Pulau Batu Putih hanya kerana persediaan wakil Malaysia yang tidak cukup dari segi fakta, gambar, sejarah dan sebagainya. Mungkin Perdana Menteri kita kini agak bijak melindungi pekung ini dengan meminta rakyat dan pekerja awam memberi cadangan dan idea cara untuk kerajaan berjimat dalam bil elektrik dan air dalam sektor awam. Kelihatan seperti pentadbiran yang telus serta mengamalkan pandangan terbuka sebelum membuat keputusan. Hairan juga tidak pula disentuhnya cara pak-pak Menteri kita semua berjimat cermat!

Tun Mahathir dahulu pun bersikap Gedembai juga. Lihat sahaja cara beliau mengisytiharkan Malaysia sebagai negara Islam. Beberapa bulan sebelum itu dimintanya raja-raja Melayu hapuskan perkataan Islam dalam mana-mana pertubuhan Malaysia. Hairan… Bila diungkap Malaysia negara Islam, semua menteri dan sektor kerajaan perlu menjelas kepada rakyat bahawa Malaysia negara Islam. Marahlah para sekularis dalam UMNO dan BN lainnya.

Pak Lah pula semasa mengisytiharkan kalimah Islam Hadhari tidak pernah berfikir panjang. Sebagai graduan Islamic study beliau semestinya tidak akan salah konsep dalam bahasa arab sehingga keliru antara kalimah Tamadun Islam dengan Islam Tamadun! Selepas diisytiharkan kalimah pincang tersebut, diminta pula jabatan-jabatan agama dan dakwah menjustifikasikan kalimah itu. Diambilnya buku Dr Ramadhan Al Buti bertajuk Hadharah Islamiyyah ditukar ke terjemahannya sebagai Islam Hadhari ! Memalukan sahaja.

Dahulu BTN diguna sebagai mesin doktrin untuk rakyat taksub dengan BN. Dicercanya PAS dan parti politik lain. Bila Najib menjadi TPM, PLKN pula dibina. Kerana apa? Kerana BTN dilaksanakan oleh Anwar Ibrahim. Pelik. Hingga perkataan baku pun takut digunakan kerana dipopularkan oleh Anwar. Kementerian Pendidikan ditukar kembali nama kepada Kementerian Pelajaran, sedangkan kalimah pendidikan lebih holistik daripada pelajaran. ‘Retro pun retro lah janji tak da kaitan dengan musuh politik kami’, begitulah sikap Gedembai.

Jika isu pelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris dibincang di sini alamatnya 10 muka surat pun tak cukup. Dasar-dasar yang diutarakan, debat antara menteri lama dan baru hanya berbaur individualistik dan keegoan dasar masing-masing. Mereka memegang tampuk pemerintahan 5 tahun. Belum tentu nasib mereka panjang untuk 5 tahun selepas itu. Jadi jaranglah dalam jiwa mereka ingin berbincang masa depan negara yang meliputi hayat perkembangan tamadun Malaysia. Tidak mahu bincang halatuju jati rakyat dalam mendokong aspirasi bahasa utama negara ini. Yang penting dasar mereka cukup untuk tempoh terdekat ( 5 atau 4 tahun). Masa depan tamadun? Orang Penang kata ‘lantak pi kat hampa lah yang pegang lepas kami’.

Rakyat takut dan semakin risau. Ahli politik Malaysia hanya bercakap untuk masa depan politik mereka sahaja. Dasar negara boleh berubah dalam masa yang terlalu singkat apabila dirasakan dasar itu sukar atau mustahil dilaksanakan. Rebat wang minyak; rakyat tunggu adakah berpanjangan sikap kerajaan untuk menyalurkan wang itu? Atau hanya tahun ini. Tahun depan strategi lain pula?

Rakyat tidak mahu Sang Gedembai berpakaian kemas berjalan berceretek terkedek-kedek ke Parlimen dan DUN. Rakyat inginkan kesepaduan idea antara pemimpin dan ilmuwan. Antara Umara’ da Ulama’. Bersama berfikir atasi masalah rakyat. Lantaran itu mahasiswa menjadi lesu kerana pelajaran di kampus hanya idealisme yang tak realiti. Realiti di tanahair ini ialah yang berkuasa berhak berkata apa sahaja dan kata-kata itu adalah hukum!


Pendeta Bitara

Bestari Tuition Centre

Wednesday, June 18, 2008

Polis dan ISA; benarlah ramalan Rasulullah



Polis digunakan secara semberono dan berleluasa oleh pemerintah yang zalim sejak zaman berzaman. Walaupun atas istilah yang berbeza seperti Biduanda, Pengawal Istana, Hulubalang, Masketeer dan sebagainya, mereka adalah polis yang menurut arahan pemerintah. Jika zalim si raja, maka zalimlah polis yang menjadi perkakas mereka.

Asasnya polis bertugas menjaga keamanan dan kesejahteraan awam sedari askar menjaga keamanan di sempadan negara.

Akhir zaman menyaksikan bagaimana polis diguna juga sebagai alat melindungi kezaliman dan penyelewengan pemerintah.
Bersabda Nabi SAW;
“Bersegeralah kamu untuk melakukan amal soleh sebelum datang enam perkara; pemerintahan orang-orang jahil, bertambahnya jumlah polis….”
( Hadis Riwayat Imam Ahmad dan turut dimasukkan oleh Albani dalam kitabnya as Sahihah)

Kata ‘as Syurt’ dalam matan hadis di atas bermaksud polis. Syurtah pada asal makna adalah tanda atau isyarat. Di sebabkan polis memakai tanda (pakaian seragam) maka digelar as Syurtah.

Pemerintah yang ‘menggigit’ ini juga telah lama diramalkan oleh Rasulullah dalam beberapa hadis yang lain. Antaranya adalah;
“ Ada dua jenis ahli neraka yang belum aku jumpai iaitu satu kaum yang membawa cemati seperti ekor sapi untuk memukul manusia dan wanita-wanita yang memakai pakaian akan tetapi sebenarnya tidak berpakaian…”.
( Sahih Muslim)

Imam Nawawi yang mensyarahkan hadis ini menyatakan bahawa yang memegang cemati itu adalah polis-polis yang mana pada zaman Nabi, Nabi sendiri tidak menyaksikan kelompok polis yang zalim itu.

Malaysia tidak ketinggalan dalam memperguna polis sebagai alat kezaliman pemerintah. Akta ISA adalah antara cara mudah untuk mengekalkan kuasa agar rakyat membisu.

Sekitar tahun 1948 semasa Ordinan Darurat diwar-warkan, British menggunakan ordinan ini untuk menangkap tali barut komunis yang dikatakan mengganas. Undang-undang ini berlarutan sehingga 12 tahun iaitu tamat pada tahun 1960. Semasa Tunku Abdul Rahman mengambil alih memerintah negara ini pada 1957, beliau mula berpuas hati dengan prestasi tentera Malaya menentang komunis dan ingin menamatkan Ordinan itu. Akan tetapi malang telah berlaku Tunku mencadangkan agar diadakan Rang undang-undang ISA yang membenarkan penangkapan tanpa bicara.

Polis mula bermaharajalela menggunakan akta rakus ini untuk menakutkan rakyat. Tangkapan ala desperado, subversif dan senyap menyebabkan kadangkala keluarga magsa tidak mengetahui kemana perginya jasad mangsa. Tangkapan yang tidak akan dibicarakan dan tidak tahu tarikh pembebasannya.

Prof Zulkiflee Mohammad berkata, PAS hanya boleh menerima rang undang-undang ini (terpaksa menerima kerana masih perlu memerangi golongan subversif komunis yang mengganas) sekiranya digunakan hanya untuk komunis dan bukannya untuk tujuan politik. Ironinya, hanya beberapa tahun kemudian, Tunku menggunakannya untuk menangkap Dr Burhanudin al Helmi dan beberapa pemimpin pembangkang. Tertekan dengan Singapura dan Indonesia, Malaysia mengangkap rakyat sendiri untuk melepas geram. Sama seperti hari ini apabila Malaysia tertekan dengan White House, rakyat yang tidak bersalah diperosok dalam tahanan dan digelar pengganas!!

Lantaran itu apabila Tun Mahathir menggunakan ISA untuk menangkap Orang UMNO yang tidak nmeyertai UMNO baru, Tunku memberi amaran bahawa akta itu dibuat untuk menyekat Komunis sahaja. Siapa yang ingin melayani kata-kata Tunku itu. Sudahlah hujahnya itu ketika dahulu hanya dalam bentuk Hansard Parlimen, dan tiada mana-mana ayat dalam akta ISA yang menyatakan akta itu hanya untuk komunis, beliau juga adalah antara insan yang menggunakan ISA untuk tujuan politik!

Lihat kini pemimpin yang pernah KEBAL akibat ISA. Tun Mahathir; kecewa dengan UMNO dan terpulau oleh rakyat UMNOnya sendiri. Tunku; meninggal dunia bukan sebagai ahli UMNO. Pak Lah mula hilang populariti sebagai Amirul Mukminin yang adil apabila mula rakus menggunakan ISA dan polis secara berleluasa.

Benarlah ramalan Rasulullah SAW. Golongan yang mencengkam ini pasti muncul dan tidak akan mengecapi erti ‘bahagia’ selama-lamanya.

Pendita Bitara
Jun 2008

Monday, June 16, 2008

Graf keuntungan kerajaan



rujukan:

Rakyat Malaysia perlu cakna isu ISA

Yang Zalim WAJIB di hapuskan. Inilah prinsip kemanusiaan yang tersinar dalam setiap lubuk hati. Tidak mengira agama dan bangsa serta keturunan. Kelmarin Markaz Tarbiyyah PAS Pulau Pinang merakam sebuah program Kempen Bebaskab Tahanan 6 tahun dan semua Tahanan ISA anjuran GARAP (gabungan Rakyat Perihatin). GARAP adalah suatu ad hoc yang bekerjasama dengan Dewan Muslimat Kepala Batas, GMI, SUARAM dan sebagainya. Turut hadir ialah Syed Ibrahim (Pengerusi GMI), Puan Norlaila Othman (AJK GMI), wakil Bar Council, Suaram ( Tetapi saudari Shu Shui tidak dapat hadir kerana ada program di pulau), saudara Jamaludin (YDP JIM P.P), T.S Thanetheran (Koordinator Hindraf Pusat). Turut hadir meraikan perjuangan mulia ini ialah Al Fadhil Utaz Shuib ( Ketua Dewan Ulama’ PAS Pulau Pinang).

BN semakin terhimpin. Hegemoni kuasanya diperkukiuh melalui ISA. Benar seperti ucapan Ustazah Rahmah menyatakan bahawa manifesto BN SELAMAT, AMAN MAKMUR adalah hanya melalui ISA. BN Selamat kerana adanya ISA. Negara Aman kerana ada tangkapan-tangkapan tanpa bicara yang menyebabkan Amerika Syarikat bersangka baik dengan Malaysia. BN Makmur kerana mengaut untung melalui Petronas (belanjawan Petronas masih tidak dibentang kepada rakyat).

Amat tertarik dengan ucapan R.S Thanetheran, beliau mengaku PAS adalah parti yang memperjuang agama tidak akan berlaku zalim terhadap rakyat. Beliau berkata kaum India ramai menyertai Kelab Penyokong PAS dan menyokong PAS menjatuhkan BN. Hindraf hanya menuntut hak India bukan ingin menghapus Islam. Pertelagahan antara kaum direncanakan oleh BN. BN telah lama menghasut India agar takut dengan petugas PAS. Inilah yang didedahkan oleh Koordinator HINDRAF pusat ini.

R.S Thanetheran berkata, beberapa pemimpin HINDRAF ditangkap semasa dalam perjalanan ingin berjumpa dengan Yang Dipertuan Agong di Istana Negara. Sedangkan secara sinis kita melihat bahawa pelawat asing dapat hadir mengungjungi Agong kita sedangkan rakyat dipancut dengan gas pemedih mata.

Kepada Puan Norlaila Othman….kami penggerak Islam hanya mampu membuat sekadar yang mampu. Puan harus sabar dalam menentang kezaliman BN. Selepas BN menggunakan ISA secara wewenang kini, ramai pihak mula bekerjasama dengan parti politik yang telah lama memperjuang kezaliman ini. JIM, Hindraf, Suaram dan sebagainya kini sebaris dengan PAS. Mungkin ramai muslimat yang sebak tatkala Puan Norlaila menceritakan bagaimana hari suaminya akan dibebaskan pada 11 Jun minggu lepas, mereka menerima pula arahan baru daripada Hamid Albar (KDN) agar menyambung tempoh tahanan kepada 2 tahun lagi. Menjadikan tempoh hingga 8 tahun tahanan!!

Pada saya semua wakil rakyat Pakatan rakyat baik diperingkat kerajaan negeri mahupun kerajaan pusat perlu membawa perjuangan ISA dalam Dewan mahupun di khayalak ramai. Soalan berkaitan SA perlu ditanya dalam Dewan setiap kali persidangan agar menjadi tekanan kepada kerajaan. Berita baik mungkin bagi penyokong GMI. Pihak Human Right Switzeland telah membalas petition daripada Malaysia (6000 tandatangan) dengan memberi soalan berkenaan pancabulan hak asasi ini kepada kerajaan Malaysia. PM wajib menjawab dalam tempoh 90 hari…

Rakyat yang membaca tulisan ini….buatlah sesuatu…..yang muslim….iman anda tersinar hanya melalui anda ada sikap memusuhi akta zalim ini..ISA. Bertindaklah sesuatu.

Pendita Bitara
Jun 2008

Tuesday, June 10, 2008

Ketahui hak anda terhadap Polis

Saya cadangkan anda semua pergi dulu Program ini. Lepas gali semua pengetahuan berkaitan hak kita apabila berhadapan dengan polis, pergi pula ke Markaz PAS Pongsu seribu untuk bersama meraikan perjuangan mansuhkan ISA dan membebaskan saki baki tahanan tanpa bicara. Jadikan 15 Jun 2008 ini sebagai hari juang anda !! Kosongkan hari Ahad ini !! (Pendita Bitara)


Police Power Training

Date: 15 June (Sunday)Venue: 85B - 1 - 18, University Heights, Jalan Sungai 2, 11700 Pulau Pinang

Time: 9am - 1pm
Panel: S. Arul
Language: BM/BI
any inquiry please call Shu Shi 012-8756179

FREE!!!!!!!!!

Suara Rakyat Malaysia (SUARAM )Penang Branch63B-01-07, University Heights,Jalan Sungai Dua,11700 Penang.Tel / Fax: 04-6582285E-mail: suarampg@hotmail.comhttp://suarampg.blogspot.com/

Monday, June 09, 2008

Pilihanraya semula; amarah tak terbendung


Buat Pilihanraya semula !! Mungkin itu jalan akhir untuk keluar daripada kemelut kehilangan sokongan rakyat kepada BN. Semua terkejut dan marah rentetan ‘hadiah’ bernilai yang kerajaan BN hadiahkan kepada kita pasca kemenangan tipis mereka. Mandat yang masih ada seolah-olah dibalas secara dendam untuk menyusahkan rakyat.

Di antara negara pengeluar minyak, Malaysialah yang paling tinggi peningkatannya kali ini. Brunei yang dikatakan jiran kita juga tidak dibandingkan oleh kerajaan sebaliknya hanya membandingkan dengan Singapura yang jelas pendapatan perkapita negara yang lebih tinggi berbnading Malaysia. Tidak hairan jika mereka naik sebanyak RM 5 sekalipun. Malah Brunei hanya menaikan hingga RM 1.10 sahaja seliter. Mengapa tidak dibandingkan dengan Brunei?

Rakyat marah. Di Balik Pulau sekalipun (walaupun 3 ADUN masih dikuasai UMNO) telah naik beberapa kain rentang yang bercat spray mempamerkan kata-kata ketidakpercayaan kepada kepimpinan Pak Lah. Bagi kami, ia mungkin tulisan ahli UMNO atau masyarakat setempat bukan Pakatan Rakyat yang turut bosan dengan himpitan demi himpitan yang BN hadiahkan kepada rakyat.

Selepas Malaysia ternyata gagal dalam menjadi negara pengeluar makanan tempatan yang baik, Malaysia menaikkan harga minyak sehingga sebanyak 78 sen kenaikan, kini tarif elektrik pula bakal menyusul tiba. Amaran pemimpin BN? Rakyat perlu berjimat cermat, pegawai kerajaan perlu berjimat dalam penggunaan elektrik dan air. Di mana amaran dan nasihat kepada para bapak-bapak menteri kita? Tiada. Jawapan hanyalah. Tukar Kerajaan !!

Antara tindakan yang bakal Pak Lah ingin buat (jika beliau tidak mengubah dasar pada saat akhir)
Penjimatan kos jabatan dan agensi kerajaan (ada patutnya kerana ada agensi yang hanya mark up duit peruntukan tanpa ada aktiviti manfaat, contohnya PEMADAM dan sebagainya!)
Luaskan jaminan sosial bagi golongan pendapatan rendah. (tidak jelas dasar ini. Mungkin metafora mainan kata-kata)
Tambah senarai bahan kawalan ( kewalan perlu telus, bukan kroni atau syarikat kroni boleh dapat bahan kawalam berlebihan kerana inilah yang berlaku selama ini).
Tingkat jumlah pengangkutan awam ( sepatutnya diberi lesen kekal kepada pembawa teksi. Bukan sewa sehingga akhir hayat).

Kerajaan kita pernah menghalang rakyat asing membeli petrol di sempadan negara baru-baru ini. Tidak sampai setahun, dasar itu ditarik balik. Alangkah tidak percayanya rakyat kepada BN hari ini. Jawapannya, Tukar kerajaan !!

Pendita Bitara
2008

Saturday, June 07, 2008

FORUM dan Hi-TEA anti ISA


FORUM DAN HI-TEA

KEMPEN BEBASKAN TAHANAN 6 TAHUN & SEMUA TAHANAN ISA

Tarikh: 15 Jun 2008
Masa: 2 petang- 5.30 petang
Tempat: Markaz PAS Pongsu Seribu Kepala Batas

Bersama :
  1. Tuan Syed Ibrahim Shed Noh (Pengerusi GMI)
  2. Pn. Norlaila Othman (AJK GMI)
  3. Wakil Dari Human Right Watch, BAR COUNCIL
Gerakan Mansuhkan ISA
Anjuran bersama: GARAP dan Dewan Muslimat PAS Kepala Batas

Hanya RM 5 untuk sumbangan anda kepada keluarga mangsa dan perjuangan membebaskan mereka

Tuesday, June 03, 2008

Blog dan Perubahan Minda

Semua tersentak, atau buat-buat tersentak apabila sahaja dunia netizen (blogger) mula menunjukkan kuku dan potensi besar. Jika dahulu, revolusi seperti Revolusi Bolshevik dan Revolusi Perancis dianggap sebagai indikator perubahan rakyat sekaligus cuba dikenalpasti sebab musabab perubahan itu, tetapi kini keputusan pilihanraya umum adalah penentu perubahan sikap rakyat.

Sekaligus, semua termasuk kerajaan yang masih memerintah mula mencari punca kemunduran sokongan rakyat kepada mereka.

Malang sekali kerajaan yang ‘cerdik’ ini hanya mengesan wadah atau medium yang menjadi pemangkin dan alat perubahan iaitu melalui dunia cyber (blog, web dan miling groups). Mereka lupa bukanlah blog semata-mata yang mengubah minda dan persepsi rakyat.

Sebagai contoh, saya rasa kelakar apabila Kementerian Penerangan turut menyatakan hasrat untuk mendekati rakyat melalui blog. Tahukah mereka apa itu blog?

Pada umumnya blog adalah diari elektronik. Tulisan di sini adalah bersifat peribadi, individualisme dan lebih kepada intepretasi peribadi dan bukannya melalui tulisan rasmi seperti yang dianggap oleh sesetengah menteri kita. Bila menulis akan ada banyak komen daripada pembaca sekaligus membina hubungan akrab. Di sinilah transaksi idea dan minda berlaku. Para pendakwah, politikus, pengamat senario serta sesiapa sahaja boleh menyatakan pendapatnya dan mestilah menulis secara bebas dan informal jika ingin mendapat lebih banyak hit dan sambutan. (Mungkin saya agak berlainan dalam menggunakan blog, kerana Laman Munawwarah blog saya adalah blog yang lebih bersifat mini web untuk saya mengeluarkan artikel separa ilmiah).

Ada juga yang menggunakan blog untuk memperomosi tempat, badan-badan tertentu, organisasi tempatan, atau program-program tertentu kerana ia percuma, mudah dan senang untuk dihapuskan berbanding dengan membina web. Jadi kadangkala fungsi blog telah berubah.

Rakyat malaysia berubah fikiran dan perasaan terhadap kredibiliti Barisan Nassional bukanlah hanya kerana kerasukan dan gilakan blog! Mereka tertarik dengan isi blog!. Bahkan bukan blog sahaja berperanan mengubah minda rakyat tetapi YouTube (video sharing), e-groups( email berangkai), Yahoo Messanger dan sebagainya. Sebagai contoh ucapan pmimpin parti pembangkang yang dinafikan hak berada dalam media arus perdana boleh didapati dan disebarkan secara mudah melalui YouTube. Pengaruh Anwar Ibrahim juga menacap melalui Youtube yang terlalu ramai penggunanya. Semestinya Pakatan Rakyat terpaksa berterimakasih dengan syarikat Realplayer kerana jika rakyat ingin memuat turun (download) video daripada YouTube, mereka mestilah menggunakan Realplayer.

Apalah gunanya jika KEMENTERIAN gunakan blog sedangkan isi kandungannya tetap sama iaitu hambar dan menceritakan perkara yang sama dengan media perdana seperti RTM dan sebagainya? Apalah gunanya menggunakan blog jika mereka bukannya ikhlas ingin mendekati rakyat menggunakan blog. Bersediakah mereka dikrtitik jika ramai yang ingin memberi komentar melalui ruangan ‘comments’? Bukankah saluran Kementerian rasmi lebih sesuai dilakukan melalui web yang rasmi (berbayar) dan tidak malukah Malaysia jika kementerian malaysia menggunakan blog untuk memaparkan agenda mereka? Apa kata negara luar?

Mereka telah lama rakus memperkudakan NST, Utusan, Berita Harian, RTM dan radio. Mereka telah lama memutar belitkan fakta serta menafikan hak pemimpin parti lawan untuk berkempen di televisyen. Mereka juga menafikan banyak berita di negeri yang dikuasai oleh parti lain. Kini media blog ingin disekat hingga ada ura-ura untuk mengenakan lesen kepada blogger!! Memalukan! Raja Petra yang banyak menghidupkan budaya netizen ditahan. Mungkin membalas dendam kepada beliau kerana MENAMPAR kerajaan melalui temubual beliau di television baru-baru ini.

Rakyat akan semakin marah. Gaya pujukan kerajaan terhadap rakyat kini umpama memujuk anak kecil dengan rotan. Pilihanraya ke-13 akan menyaksikan satu lagi fenomena ajaib di Malaysia.

Pendita Bitara

Balik Pulau

3 jun 2008

PAPAN TANDA

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk
Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)