Sunday, August 21, 2011

Siasatan SH melambangkan kelemahan SPR

Siasatan SH melambangkan kelemahan SPR

Pujian dan pengiktirafan Perdana Menteri kita terhadap usaha Sinar Harian ( SH 20 Ogos 2011) yang berjaya menyiasat isu nama berganda dalam senarai pemilih bukan suatu kejayaan yang boleh dibanggakan sebaliknya perlu dinilai sebagai kegagalan SPR mempertahankan nama serta fungsi sebagai sebuah suruhanjaya.

Maruah SPR kian tercalar sehingga isu pengundi hantu, senarai nama yang meragukan hanya mampu diselesaikan oleh sebuah akhbar harian. Kegagalan SPR ini jelas menampilkan bahawa badan ini tidak layak diadili oleh jawatankuasa (JK) parlimen khas untuk reformasi pilihanraya yang telah diadakan.

Jawapan SPR cukup menghampakan rakyat apabila senarai no IC yang telah meninggal dunia didedahkan masih berada dalam pangkalan data SPR dengan alasan tiada makluman waris si mati. SPR telah meletakkan obligasi da tanggungjawab melicinkan daftar pemilih, pemutihan senarai pemilih kepada rakyat serta waris si mati.

Adakah ini sikap sebuah Suruhanjaya?

Bagaimana sebuah Negara yang berbangga dengan IT, Multimedia Coridor dan sebagainya tidak berjaya menghubungkan talian antara pangkalan data JPN dengan SPR? Adakah perkara ini tidak memalukan Negara?

Sinar Harian boleh dikatakan berjaya kerana inisiatif mereka menyiasat kebenaraan wujudnya dua individu berbeza bagi 3 nama yang disangsikan oleh Dewan Pemuda PAS Malaysia. Namun mengapa siasatan ini, tindak balas ini, respon sebegini tidak dihasilkan oleh SPR yang makan gajian sekian banyak daripada kerajaan Malaysia berbanding syarikat swasta seperti Sinar Harian?

Jawapan SPR bahawa persoalan pengundi hantu hanya layak dijawab oleh kerani SPR juga cukup mengecewakan rakyat serta cukup melambangkan bahawa tahap KPI SPR mencecah nilai negatif di bawah paras laut!

Muhammad Nuruddin Bashah

Ketua Penerangan DPPK Gopeng

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)