Saturday, November 12, 2011

Lakum Deenukum wa li yadeen (isu seks songsang)

Lakum Deenukum wa li yadeen.

Ramai memberi reaksi apabila gerakan hak asasi di Negara ini mulai merentasi adab dan perilaku kemanusiaan apabila membela kelompok seks bebas dan seks songsang.

Lebih menarik apabila golongan secular melayu islam mulai menunjuk taring untuk menjuarai isu ini sedangkan merteka lebih liberal dan sekular dengan menghina hukum hudud, qisas Allah swt serta mengasaskan judi sukan sebelum ini.

Islam menggalakan tahaluf siasiy dan kerjasama politik untuk menuntut kebenaran. Islam menilia kebenaran dan kebebasan berlainan dengan perspektif liberalis dan sekular.

Walaupun gerakan islam dan Parti islam di Malaysia bersekutu dengan kelompok tertentu untuk melawan kezaliman yang lebih besar, tidak semestinya gerakan islam itu mengasimilasi falsafah perjuangan secular pihak yang menjadi kawan politiknya. Ini perlu diperhalusi secara bijak kerana kemanusiaan adalah abstrak.

Golongan secular yang bersama dengan gerakan islam untuk menentang kezaliman akan dilayan dengan baik akan tetapi prinsip mereka tetap berbeza. Inilah konsep ‘lakum deenukum wa li yadeen’ (agama kamu untuk kami dan agama kami untuk kami).

LGBTIQ = akronim bagi lesbians, gays, bisexuals, transgenders, intersex dan queer adalah gerakan yang bercanggah dengan gerakan Islam. Jika ada pengikut gerakan ini bersekutu dalam kerjasama politik menentang kezaliman, ia tetap diteruskan. Tetapi hal menghalalkan yang haram tetap akan disanggah. Jelas prinsip mudah ini.

Saya secara peribadi suka dengan kenyataan mahasiswa di bawah (Muhammad Hilmi Mohd Hamdan, UIA)

Berhati-hati dengan golongan yang mengambil peluang dari barisan perjuangan hak asasi dan demokrasi. Kita dan mereka mempunyai misi yang sama iaitu ingin melihat hak asasi rakyat terjamin, tapi skop penilaian kita dan mereka berbeza pada menilai pengisian kepada hak asasi tersebut. Lantas, mereka menggunakan platform hak asasi untuk memperjuangkan agenda busuk itu. Pejuang hak asasi, tolong waspada dengan mereka. Walaubagaimanapun,sangat tidak bijak apabila ada orang yang mempertikaikan “kesucian” perjuangan hak asasi hanya kerana kewujudan golongan ini. Bagaimana mungkin kita hendak membakar sebuah bas, hanya kerana seorang penumpangnya yang membawa bom?

Renungkanlah…

Muhammad Nuruddin Bashah

Unit Penerangan MTD Sg Rapat

1 comment:

ahlee said...

Please Tuanku N.AJIS dah tok mampo nok handle malunya ambo.....Aktiviti Pelacuran Di Kelantan Terus Rancak
by Sheih on October 29, 2011



Pusat Pelacuran popular di Kelantan, tidak sampai setengah kilometer dari Pejabat Tuan Guru Nik Aziz



Pelacur yang dilanggan dari Lorong Limau Manis dalam operasi Johnson 2.

Pahat dengan pemukul? Atau makan gaji buta? Penguatkuasa di MPKB-BRI tidak perlu beri jawapan tetapi perlu terus bertindak.

KOTA BHARU 14 Feb. – Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, wujudnya kegiatan perjudian dan pelacuran di Kelantan disebabkan kurangnya penguatkuasaan kerajaan tempatan.....

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)