Friday, August 24, 2012

Kenyataan TERAS - BILA POLIS DIMINTA BERBAIAH DENGAN KERAJAAN


            BILA POLIS DIMINTA BERBAIAH DENGAN KERAJAAN


Kenyataan Media TERAS
8hb Ogos 2012
PM Datuk Seri Najib kelmarin memohon agar PDRM berbaiah dengan kerajaan. Katanya jika PDRM menjaga Kerajaan , Kerajaan akan menjaga PDRM.
Apakah bezanya permintaan ini dengan Aku Janji yang selama ini menjadi dokumen yang mesti ditandatangani oleh semua Penjawat awam belum jelas , tetapi kelihatan seiras.
Namun ketika PM meminta polis berbuat demikian , dan berhampiran dengan waktu pilihanraya , maka seruan ini menjadi jelas maksudnya yang sebenar.
Najib kelihatan mahu membuat sentuhan kepada semua pihak , pemandu teksi , petani , peneroka Felda , belia , pendidik , mahasiswa dan kini polis.
Pada hakikatnya semua perhimpunan yang diadakan sepanjang roadshow beliau , atas konsultasi dengan dan ahli-ahli pemikir strategi yang melengkari beliau , akan dikuti dengan pengumuman berupa pemberian wang dan pelbagai janji yang lain.
Jadi soal baiah bukan sangat isu memastikan PDRM berjanji untuk setia kepada kerajaan tetapi adalah untuk memesan agar semua pegawai tinggi menentukan undi dalam PRU 13 dari kalangan anggota PDRM hendaklah diarah menyokong BN.
Padahal baiah semua anggota kerajaan pada hakikatnya adalah untuk memastikan khidmat terbaik diberi kepada rakyat. Kerajaan hanyalah pemegang amanah kuasa yang diberi oleh rakyat. Kerajaan tidak perlu merayu undi kepada PDRM kerana tumpuannya adalah untuk berkhidmat kepada rakyat.
Inilah yang tercatat dalam Piagam Pelangan PDRM . Ini jugalah yang termaktub dalam Slogan asal polis iaitu Bersedia Berkhidmat yang didendangkan dalam lagu resminya mengundangi bait “Polis sedia Berkhidmat , Kerna Negeri dan Rakyat”
Jauh lebih mendalam , insignia pada logo PDRM terdapat kalimah Allah dan Muhammad. Maka pertanggungjawapan yang tertinggi ialah kepada Alllah dan amanah Rasul , bukan kepada kerajaan semata-mata. Baiah yang hakiki ialah untuk menunaikan perintah Allah dan Rasul.
Lantaran itu bukan suatu yang lazim dibuat oleh seorang Ketua Kerajaan untuk merayu undi secara langsung atau tidak langsung kepada anggota keselamatan agar mengekalkan kuasa kerajaan yang ada , melainkan semada keadaan sangat terdesak kerana ada tanda-tanda anggota PDRM tidak menyokong kerajaan atau kerajaan terpaksa menunjukkan taring dari kuasa esksekutif yang ada.
Teras berpandangan adalah lebih tepat agar proses demokrasi yang sihat digunakan untuk memboleh semua pihak membuat pilihan dengan bebas dan tidak tertekan. Pihak PDRM lebih sepatutnya menumpukan usaha untuk mendapat penghormatan dan kepercayaan dari rakyat , bukan kerana mahu menjaga pangkat yang diberi oleh kerajaan. Akan tetapi adalah untuk memastikan keadilan benar-benar ditegakkan dalam mengekalkan keamanan awam.
Teras juga mengingatkan betapa kerajaan telah melupakan janjinya untuk melaksanakan usaha untuk menambahbaik perkhidmatan PDRM seperti yang dihasilkan oleh Suruhanjaya DiRaja Penambahbaikkan Perjalanan Dan Pengurusan PDRM
Isu yang terpenting kini ialah untuk mengukuhkan intergriti PDRM dikacamata rakyat. Sementara pihak kerajaan telah menambah bilangan anggota polis yang berjumlah lebih dari 100,000 orang , isu utama ialah keyakinan rakyat terhadap polis sebagai pembela keadilan , penegak kebenaran dan penjaga keamanan belum cukup dihormati rakyat lantaran insiden-insiden yang berprofail tinggi yang tercemar oleh pelbagai campur tangan yang dilihat tidak sihat.
Oleh itu Teras berpendirian bila PM tiba-tiba menimbulkan isu baiah polis kepada kerajaan , fokus utama fungsi PDRM kelihatan tersasar.
Mempolitikkan institusi polis adalah kesilapan paling besar dalam memelihara kemurnian demokrasi dalam sesebuah negara. Polis dilihat sebagai penjaga kepentingan parti pemerintah , bukan lagi mengutamakan perkhidmatan “Kerna negeri dan rakyat”
Mohd Azmi Abdul Hamid
Presiden TERAS
pautan media : harakahdaily

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...


(( Take Note )) UMNO BODOH - Kenapa BN Tak Buat HUDUD Sejak 50 Thn dulu?



Tak ada apa yg perlu dijelaskan lg. Tak ada apa yg perlu diterangkan lg. Tak ada apa yg perlu diperincikan lg. Pemuda dan Puteri UMNO sememangnya BODOH.

Bila kaum Cina menolak HUDUD, pandai pulak mereka sibuk2 nak bercakap pasal HUDUD. Yg Barisan Nasional yg dah memerintah lebih 50 tahun tak pernah buat HUDUD , 'Ada ko kisah'? Kepala otak pemuda dan puteri UMNO letak kat mana?

Bodoh sangat kalau ada orang kata mengundi UMNO yg dah memerintah 50 tahun tanpa HUDUD lebih baik berbanding kaum cina yg tak faham HUDUD menolak HUDUD.

Jadi, fikirkan sy ada alasan cukup kuat kenapa menolak BN dan menerima PAKATAN RAKYAT. Sememangnya mereka tak pernah buat HUDUD sejak 50 tahun dulu. Dan pemuda dan puteri UMNO memilih utk jadi BODOH.


(Edit, copy & paste dari 'Page FB Kump. Adik2 Keluar UMNO')

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)