Monday, January 04, 2010

Rokok dengan gula mana sama!!!

Sebentar tadi Najib mengeluar kenyataan, rasionalnya kerajaan menaikkan harga gula. Pada pandangan beliau, gula perlu dinaikkan harga berikutan indeks kencing manis di kalangan rakyat semakin serius. rakyat Malaysia adalah antara teramai mengidap penyakit ini.

Najib berkata ' saya sendiri juga mengawal gula semasa mengambil makanan dan minuman saya'( saya dengan di radio pagi tadi semasa pergi ke pasar).

Menaikkan harga gula di Malaysia diqiaskan dari isu rokok.

Rokok digesa oleh semua pihak untuk dinaikan harga adalah untuk menyusahkan perokok mendapatkan bekalan rokok. Walaupun begitu mereka bebas memilih sebegitu banyak rokok 'haram' yang diimport yang semestinya jauh lebih murah.

Najib lupa gula bukan haram hukumnya dalam Islam. Gula adalah makanan harian manusia dan ia hanya perlu dinasihati sahaja bukannya dinaikkan harga dengan harapan penggunaannya akan kurang.

Najib juga tidak sedar makanan di warung dan kedai makan pastinya akan dinaikkan dan ia menyusahkan rakyat yang makan di tepi jalan dan bergaji rendah...

Mudharat rokok jauh lebih dahsyat dan tidak berfaedah berbanding gula yang menyumbang karbohidrat dan kalori kepada badan manusia secara umumnya...

Kenyataan ini menunjukkan kerajaan ingin mengurangkan defesit belanjawan negara melalui pengorbanan yang rakyat perlu lakukan. jelas kempen Najib selasa Pilihanraya Mac 2008 lalu, Rakyat perlu ubah cara hidup!!!!

Muhammah Nuruddin Bashah

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)