Thursday, June 30, 2011

Ziarah Pejuang PKMM di Gopeng..Imam Majid Salleh

Selepas mesyuarat Dewan Harian Pemuda tadi, kami sepakat nak ziarah Imam Majid Salleh yang banyak menabur jasa kepada anak muda Gopeng.

Selain dari aspek kuliah-kuliah Maghrib beliau yang banyak mendidik, Imam Majid juga mempunyai pengalaman dan lautan ilmu perjuangan gerakan kiri yang pernah beliau pelopori dalam Kesatuan Buruh, PKMM dan PAS.

Jika anda kagum dengan pemikiran Dr Burhanuddin Al Helmi, apa kata anda ziarah beliau dan ajak beliau bercakap. Walaupun sukar sedikit mengamati perkataan beliau yang kian uzur, beliau tetap ingat setiap plot perjuangan sejak sebelum merdeka hingga kini.

Saya ada tanya berkenaan Logo PKMM lima jari yang memberi 5 prinsip perjuangan agama dan tanahair PKMM...beliau tersenyum lantas cuba menjelaskan hal itu. Ingatan beliau lancar sebagaimana lancarnya beliau mencurahkan pengalaman dalam buku Memoir Majid Salleh terbitan UKM suatu ketika dahulu.

Dahulu, saya kagum dengan aspirasi perjuangan kiri melalui bacaan buku pengalaman beliau itu...tanpa disangka, di Gopeng saya berjaya berjumpa secara langsung dengan beliau.

Isteri saya pun teruja sebab banyak saya telah ceritakan perjuangan PKMM dan hal Imam Majid melalui buku yang saya baca..kini beliau juga berjaya menemui insan ini...

Moga Imam terus sihat....kepada anak muda yang bijak, jangan lupa korek pengalaman beliau...

Muhammad Nuruddin Bashah
Ketua Penerangan DPPK Gopeng





No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)