Monday, March 09, 2009

Sehari belajar meneliti dan menilai media

Sehari belajar meneliti dan menilai media

Kelmarin ( 7 Mac 2009) saya mnghadiri sambutan Maulidur Rasul di Sek Men Al Itqan Teluk Kumbar. Walaupun terlewat hadir, Alhamdulillah masih berkesempatan berjumpa sahabat lama serta beberapa penggerak JIM P.Pinang. Saya berjumpa dengan Haji Rashid dan beliau meminta saya menggantikan beberapa ahli JIM yang tidak dapat hadir ke Media Awareness Workshop di Hotel Sunway George Town.

Saya sememangnya tidak bersedia dari segi minda dan keperluan untuk ke bengkel berkenaan. Dengan hanya berbaju melayu saya terus menuju ke lokasi bengkel untuk mendapat beberapa ilmu baru yang berguna untuk aplikasi jamaah dan Ngo Islam umumnya. Saya sememangnya telah bergiat dalam bidang media. Tetapi media peribadi adalah media yang kurang dari segi pertanggungjawabannya terutama melibatkan implikasi terhadap masyarakat. Berbanding jika menguruskan media milik gerakan Islam, milik sesuatu organisasi, ia adalah suatu yang perlu dititkberatkan pertanggungjawaban maklumat dan implikasinya.

Di sana rupanya tiada sahabat ahli JIM lain, dan saya bersendirian mungkin disebabkan imej atau perwakilan dari kelompok Islam sendiri. Saya tergelak apabila ada yang bertanya dua kali adakah JIM itu GYM atau samada saya ini mewakili kelompok sukan.

Tidak lama kemudian ramai yang menghulur tangan mahu berbincang banyak perkara dengan saya. Sambutan hangat mungkin disebabkan hanya kita dari kelompok yang membawa nama platform muslim. Kebanyakkan adalah mahasiswa media dari IPT swasta dan awam, aktivis dan blogger human right serta blogger-blogger politik. Terdapat juga pelajar undang-undang dan kelompok profesional.

Saya terlepas 2 tajuk ceramah penting seperti Democracy, Freedom, and respensibility serta tajuk Why media awareness is important: whose media, whose view?

Saya cuma sempat tajuk kemuncak iaitu Reading Media. Apa yang saya faham melalui bengkel ini, ia bukan suatu bengkel praktikal dan tektikal membina suatu ‘team’ atau kelompok media bagi sesuatu organisasi. Ia lebih kepada suatu proses pembelajaran cara mengenali media, mengetahui hegemoni dan ‘hidden agenda’ dalam setiap media perdana negara, memupuk cakna dan peka terhadap permainan media iaitu; media sebagai suatu proses pengkodan semula norma dan persepsi dalam sesuatu masyarakat.

Saya menerima tempiasan ilmu baru. Sebagaimana saya di kilang yang saban minggu menerokai ilmu-ilmu tuhan yang baru melalui dunia logam dan bijihnya, kini dalam hal analisa media dan pembacaan media ia memiliki teori yang luas dan amat praktikal dalam usaha gerakan Islam membina mesyarakat yang berilmu serta ‘tabyyun’ dalam menerima sesuatu khabar dan berita. Saya akan mendalami cabang ilmu analisa media dan pembacaan media ini untuk dikongsi kelak sesama ahli jamaah dan gerakan Islam umumnya kerana apa yang di dapati dalam bengkel lebih kepada asas dan pentas awal bagi saya.

Semestinya ALIRAN sebagai NGO yang berjuang isu hak asasi juga meletakkan batu asas liberalisasi agama dalam isi bengkel mereka. Isu nama Allah, solat dan rasul juga dibincang pada sesi awal dalam konteks domokrasi dan kebebasan media. Saya teringat semasa bersama kelompok Free Media di KL dahulu, mereka juga berjuang hak untuk mengartikulasi idea melalui komik menghina Nabi atas wazan seni dan kebebasan media. Jika saya sempat sesi ini saya bersedia juga bercakap dalam bengkel tersebut.

Dalam ramai-ramai peserta ada seorang anak muda sikh yang berminat bercakap banyak dengan saya. Dalminder Singh berusia 19 tahun, matang dan petah bercakap. Dia rupanya adalah anak saudara Karpal Singh ! Beliau bersetuju dengan saya bahawa perjuangan kini adalah menentang rasuah, penyelewengan harta, kezaliman ISA dan beberapa isu yang disepakati. Saya menyatakan kepada beliau paranoid melayu adalah istilah derhaka, ketuanan melayu, sultan dan sebagainya sehingga istilah ini diisolisasikan dan diasiosikan dengan melayu sahaja sedangkan bangsa lain juga berhak dilibatkan dengan istilah Sultan dan derhaka. Beliau berkata, Sultan juga adalah sultan mereka yang bukan berbangsa Melayu, dan pengistilahan derhaka hanya bermain dimulut pemimpin politik UMNO bukannya datang dari lisan Sultan sendiri. Adakah ada pihak lain memanipulasikan Sultan? Ini persoalannya kepada saya.

Dia juga menyampaikan persoalan Karpal iaitu mengenai Hudud. Karpal pernah menyatakan bahawa jika 2 orang seorang musim dan seorang bukan muslim sama-sama membunuh adakah seorang itu akan digantung manakala yang muslim hanya di sebat?

Ada masalah maklumat Islam di situ. Pertama saya nyatakan bahawa, Hudud adalah undang-undang jenayah asas bagi muslim. Ianya hanya disabitkan jika ada bukti yang jelas dengan syarat yang amat ketat. Malah jika membunuh, tiada hukum sebat dalam hudud melainkan pancung dan diat (tebus). Bukankah ia lebih adil kerana jika tiada sabit bukti yang kukuh (menurut hudud) ia akan dikembalikan kepada kaedah takzir. Saya tanyakan kepada beliau,do you know what is takzir? Beliau agak kabur. Saya katakan kepadanya, takzir adalah sivil law dalam konteks Malaysia. Jadi sebarang perbicaraan yang gugur sabit melalui hudud adakan ditakzirkan.

Pada saya mereka bukan tiada maklumat tetapi ketiadaan kefahaman. Hudud dan sistem Islam bukan sekadar dimaklumkan. Ianya hidayah. Bahkan ramai muslim sendiri kabur dan tidak percaya dengan sistem Islam inikan pula berbangsa sikh? Saya tidak hairan malah menjadi tanggungjawab kita pula untuk menjelaskan dengan adil. Saya kaitkan pula undang-undang tort yang merupakan kod akhlak dan diterrence bagi terjadi ketidakselesaan di dalam negara. Ia bukan hudud tetapi undang-undang tort. Tort ada dalam Islam. Mengapa ia tidak digembar gemburkan? Kenapa hanya hudud ditakuti bukan Islam? Mengapa bukan tort? Kerana ia telah dipolitikkan melalui media perdana. Hanya hudud yang dipolitikkan. Jika ada pembangkang membangkitkan isu akhlak Islam tidak mustahil ia dipolitikkan oleh pihak tertentu dan akhirnya bukan Islam mulai memusuhi sistem akhlak Islam. Inilah kesnya kata saya. Media membina kesan distorsi (distortion) sehingga menyimpang kepada idea sebenar. Inilah perlunya analisa media agar mereka (bukan Islam) juga faham Islam dengan menyeluruh jika mereka benar-benar mempraktikkan analisa media yang adil dan telus.

Puan Shakila Abd Manan (penceramah) memberi contoh kes Noritta dan hanif yang dikaitkan dalam kes bunuh peragawati terkenal tersebut. Noritta walaupun mangsa bunuh dan rogol, ia tidak dilihat sebagai mangsa sebaliknya Hanif disiarkan sebagai suami bertaubat, penyayang, lemah lembut, wibawa, pandai serta ada peluang membina hidup baru. Manakala Noritta adalah gadis hanyir (kinky girl) dan seductive woman. Walaupun mungkin ada kebenarannya tentang perihal Noritta, namun media berjaya membina imej baik kepada Hanif dan imej buruk kepada Noritta.

Media boleh membina persepsi dan perspektif tertentu, mengawal aliran kefahaman dalam masyarakat sehingga mampu mengubah keputusan juri dan hakim. Inilah kuasa media.

Sebagai penulis bebas saya amat perlukan ilmu sebegini walaupun mungkin counter back issue dan pre emptive issue belum dikuasai dengan baiknya. Ia mungkin lebih selesa berada dalam dunia pengulas politik. Bagi manusia awam, elok benar bagi kita mengetahui aspek asas dalam penilaian media seperti menilai kehendak penulis sesuatu artikel melalui penilaian perbendaharaan katanya, struktur ayatnya, perumpamaan dan pensifatannya serta tema dan klausa penting yang ingin merek sampaikan. Dari sini kita berjaya membina masyarakat yang celik dan tahu membina ragam tersendiri apabila menerima bahan-bahan bacaan dari media tertentu.

Jika ada lagi bengkel sebegini saya berharap JIM P.Pinang dapat senaraikan saya sekali lagi.


Muhammad Nuruddin Bashah
Metallurgist Engineer
Prima Metal Ipoh

Ahli JIM Barat daya P.Pinang







1 comment:

Muhammad said...

kagum dengan usaha hg din!

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)