Monday, November 02, 2009

Perlancaran e-relawan; bentuk baru pemuafakatan aktivis kemasyarakatan.

Perlancaran e-relawan; bentuk baru pemuafakatan aktivis kemasyarakatan.

Gambar kanak-kanak di Padang baru-baru ini...


Jamai’y Perak yang merupakan akronim bagi Jaringan Permuafakatan Pertubuhan Islam Perak telah menubuhkan satu komuniti baru iaitu e-relawan. Kelompok Relawan Jamaiy ini telah julung-julung kalinya mengadakan siri bantuan ke Padang Indonesia pada bencana gempa bumi baru-baru ini. E-relawan bakal menghimpunkan relawan bukan sahaja dari Malaysia malah beberapa Negara jiran juga untuk dilatih sebagai skuad bantuan bencana alam dan kerja kemanusiaan dalam peperangan dan penindasan terhadap umat Islam.

Kelompok relawan ini akan didaftarkan secara online dan merupakan satu rangkaian besar yang kini juga telah menghimpunkan belia sedar di serata nusantara seperti Acheh, Brunei, Padang, Patani dan Solo. Malah e-relawan juga sedang berusaha mengumpul keahlian dari Negara-negara timur tengah.

Jamai’y Perak akan melancarkan satu gerakan e-relawan pada 7 Nov 2009 (sabtu). Program akan Bermula pada jam 8 malam.

Mustapa Mansor Pengarah e-relawan Jama'iy Perak amat berharap agar program ini juga disertai oleh semua belia-belia di Perak memandangkan ia akan berpusat di Perak. Kehadiran Unit Amal di majlis perlancaran tersebut amatlah diharapkan memandang pengalaman dan kapabiliti Unit Amal yang telah teruji dalam pelbagai bentuk bantuan bencana alam boleh dimanfaatkan kepada relawan-relawan baru yang ingin bersama dalam agenda kemasyarakatan ini.

Program akan bertempat di Pusat Motivasi Jamaiy Perak, No 33 a, Jalan Ampang Baru 6a, Ipoh Perak (bersebelahan Universiti Kuala Lumpur cawangan Perak). Sila hubungi Mustafa 012 3333825 (pengerusi)

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)