Sunday, November 01, 2009

Pakatan Rakyat, lambang semangat perkongsian nilai

Pakatan rakyat di Perak julung-julung kalinya berjaya mengadakan Konvensyen Pakatan Rakyat kali Pertama di Hotel Syuen pada 31 Oktober 2009 (kelmarin)

Antara yang membentangkan kertas kerja adalah Menteri Besar Perak yang sah YAB Dato' Seri Ir Nizar, YB Nge Kor Ham, wakil Menteri Besar Selangor, YAB Lim Guan Eng serta diserikan lagi dengan kata-kata nasihat penutup oleh YAB Tuan Guru Nik Abd Aziz.

Tuan Guru hadir atas jemputan dari YB Nge Kor Ham sendiri. Benar karismatik Tuan Guru amat mempengaruhi sanubari ribuan penyokong kaum bukan Melayu Pakatan Rakyat. Sikap Tuan Guru yang optimis dan bertegas dalam soal tahalluf Siasiy mencerminkan sikap sebenar pendakwah yang bervisi luar biasa.

Saya tersenyum kesian dengan sikap sesetengah orang melayu Islam yang mengadu pendakwah, menyerang PAS kerana bersama Cina DAP dan PKR. Saya kasihan kerana mereka tidak sempat mentelaah Sirah Rasulullah hingga khatam di mana Nabi adalah penghubung antara kaum yang paling efektif di zamannya. nabi berdakwah terhadap kaum bukan Islam. Di Malaysia pendakwah segar dan selesa bercakap soal Islam berdegar-degar di kalangan orang Islam sahaja.

Tuan Guru kelmarin secara tenang dan jelas bercerita perihal piawaian hidup manusia yang sebenarnya bertuhan.saya cukup kagum dan bersyukur...kerana PAS berada di dalam PR, Dakwah seperti Tuan Guru sampai kepada kaum bukan Islam. Mereka mendengar penjelasan Tuan Guru berkenaan hakikat Ruh dan jasad manusia, manusia dicipta oleh yang Maha Perkasa, manusia dihitung kerana pahala bukannya wang ringgit yang dibawa ke kubur kelak. Tuan Guru menceritakan sebelum adanya manusia dunia telah ada dicipta Tuhan dan bukannya manusia mengurus dunia. Jika kereta kita ada grant, dunia ini gerannya Tuhan.

Bagaimana penjelasan ilmu Tuan Guru yang menuntut di Mesir dan India ini boleh disiar rayakan kepada kaum bukan Islam jika Tuan guru hanya berpesatuan dan berparti sesama melayu?

Tuan Guru menasihatkan PR agar senantiasa ingat kezaliman dan penyelewengan UMNO adalah matlamat utama untuk ditumabngkan dan bukannya berbahas isu perbezaan.

Jika ada sesetngah pihak menyalahkan PAS bakal melacurkan agama kerana bersama PR, saya yakin dakwaan mereka dakwaan jahil.

Sebelum PAS bersama PR, UMNO telah lama menentang Hudud, menghina Islam dan Mahkamahnya, membenarkan gerakan SIS hidup. SIS bukan hidup di zaman PR memerintah negara! Jika ada kemerosotan beragama selepas PR memerrintah, itu isu akan datang. yang sekarangnya, kezaliman UNO dan BN telah lebih 50 tahun kekal! Maka menumbangkan UMNO adalah matlamat paling utama hari ini dan bukannya menyisihkan diri menjaga kaum sendiri sahaja.

UMNO lah punca agama Islam disalah tanggap oleh kaum bukan Islam. Ahli DAP tidak kenal Islam kerana mengenal PAS dan Islam melalui persepsi UMNO. Wajib bagi PAS menerangkan apa itu Islam dan perjuangan PAS kepada ahli DAP dan PKR....

Saya berasa gembira kerana kouta 3 orang bagi Lajnah Perpaduan nasional Perak diisi juga oleh saya. Jika di kampus tahalluf siasiy diajar dalam tamrin melalui teoretikal yang mungkin tidak difahami, kini bila berada dalam lapangan sebenar, latihan tahalluf siasiy perlu dilath melalui tamrin sebenar seperti Konvensyen sebegini. Konvensyen sebegini perlu direbut oleh mahasisaw Islam yang pernah dididik di kampus kerana inilah kesinambungan tamrin anda.

Konvensyen juga mengupas berkaitan statistik pembaziran UMNO sepanjang 51 tahun mentadbir perak dengan jumlah penjimatan yang berjaya dilakukan oleh PR. Insya Allah akan saya kupas satu persatu kelak statistik berkenaan sebagai bukti perjuangan PAS bersama PR adalah menepati fiqh al awlawiyyat pada saat ini menumbangkan kezaliman yang lebih besar.

Muhammad Nuruddin Bashah
Setiausaha LPN Perak.





No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)