Ringkasan
Fakta - JAWAPAN TERHADAP HUJAH INGKAR HADIS
Muhammad Nuruddin Bashah
AJK Lajnah Dakwah PAS Pusat
Sekitar meninjau latar belakang pemikiran Kassim.
- Kassim jahil terminologi hadis jahil mustalah hadis dan tidak tahu membezakan hadis dan sunnah.
- Kassi jahil bahasa arab dan tidak tahu ayat mutasyabihah dan muhkamah. Perlu diberi contoh ayat-ayat ini dan minta Kassim huraikan. Misalnya perkataan Al-Kitab yang dimaksudkan oleh mereka dalam ayat 38 surah al-An ‘am itu sebenarnya membawa maksud Loh Mahfudz dan bukannya Al-Quran.
- Kasim adalah golongan yang ingin insaf daripada fahaman sosialis tetapi disebabkan jahil bahasa arab dan tiada asas didikan agama, melainkan banyak membaca buku dalam bahasa inggeris (memang amalan penggerak gerakan sosialis) menyebabkan Kassim terbawa-bawa bahan bacaan Rashad Khaifa sehingga beloau taksub dan taqlid membabi buta. Fahaman Rashad Khalifa.
- Kassim yang gemar membaca buku berbaur orientalis dan tulisan golongan pemikir agama, bukan pengamal agama- menyebabkan beliau terjerat dengan fahaman skeptis agamawan. Beliau menyamakan ulama’ Islam dengan keadaan zaman gelab Gereja kerana bahan bacaan barat menguasai otaknya. Bagi beliau banyak versi Bible menunjukkan perpecahan mazhab kristian dan beliau menyamakan dengan kondisi mazhab fiqh ilam. Beliau mensasarkan hadis sebagai mangsa. Hadith/Sunnah adalah ajaran palsu dan punca kelemahan serta perpecahan umat Islam.
- Kassim juga menggangap bahwa hadis telah mengandungi kepalsuan disandarkan kepada Rasulullah kerana proses penulisannya yang memakan waktu 200 tahun lebih setelah nabi wafat
- Menganggap sesiapa yang berhujah dengan nama Imam Syafie misalnya sebagai taksub dan mengagungkan Imam Syafie melebihi ketaatan kepada Allah. Hukumnya syirik- (sedangkan beliau amat taksub dengan Rasyad Khalifa dan Shad Faruqi)
- Golongan seperti Kassim sama seperti Irsyad Manji- ada traumatik/skeptis kepada Islam atas pengalaman sendiri, tidak memahami Islam secara holistik, pandangan juziyyah dan atas nama kebebasan berfikir beliau menjadikan Al Quran dan Hadis sebagai bahan wacana bebas walaupun tanpa keilmuan.
- Bagi Kassim sesiapa sahaja boleh berbicara agama, hurai Al Quran dan hadis. Soalnya mengapa pula Kassim tidak perjuang agar istilah undang-undang ditafsir mengikut otak semua rakyat, mengapa pelru ditafsir oleh peguam, hakim dan merujuk Common Law? Mengapa ilmu perubatan tidak dibiar berbicara oleh bukan ahlinya? Mengapa hanya ilmu agama Islam sahaja yang kononnya dikongkong ulama?
- Bagi Kassim juga Al Quran adalah hukum tertinggi. Mengapa pula tolak hudud? Pandai pula Kassim takwil istilah hudud hanya sebagai sempadan bukan bentuk hukuman. Mahathir yang dokong Kassim juga penolak hukum Islam paling tegar di Malaysia. Adakah Kassim munafik?
- Berhujah dengan Kassim jangan digunakan Hadis kerana beliau seperti kaum Kafir tidak percayakan tafsiran ulama’ terhadap Hadis. Berhujah dengan kafir memerlukan ilmu mantik dan diperlemahkan kelemahannya. Hujah dengan meneliti aspek lemah dan minta beliau hurai semula kelemahannya itu untuk ditampilkan kebodohan beliau.
- Kassim terjemah ayat-ayat al- Qur’anul Karim berdasarkan terjemahan sahaja tanpa disertakan teks Arab yang asal. Kita pelru semak terjemahan Kassim bila berhujah kerana beliau hurai dalam terjemahan Melayu atau Bahasa Inggeris.
- Apabila teks Arab al-Qur’an diterjemahkan, ia kehilangan segala nilai-nilai ketepatan bahasa dan nahu (grammar) yang membuatkannya tidak lagi tepat sebagai sumber rujukan. Dengan ini mudahlah bagi Golongan Anti Hadis menarik dan memaksa terjemahan ayat-ayat tersebut supaya selari dan secocok dengan fahaman mereka.
- Kassim berhujah secara selektif. Golongan Anti Hadis adalah menghujahkan sebahagian ayat dan mendiamkan sebahagian lain. Ayat yang secocok dengan fahaman mereka dijadikan hujah manakala ayat yang tidak secocok dan bertentangan didiamkan. Terdapat banyak bukti dan contoh sepertimana yang telah dibahas dalam menjawab hujah-hujah mereka sebelum ini. Tindakan Golongan Anti Hadis ini adalah mirip kepada tindakan kaum Yahudi.
- Kassim jahil bahasa arab dan cuba seleweng istilah-cipta istilah ahli Al Quran iaitu kononnya golongan yang tegar pertahan Al Quran berlawanan ahli Hadis yang menolak Al Quran kononnya. Sedangkan istilah ahli al quran adalah hafiz. Bolehkah Kassim terima jika ulama’ pula mencipta mengada-ngada istilah perubatan dan istilah kehakiman sivil? Tenu pelik malah dianggap bodoh.
- Kassim hanya kenal Imam Syafie itupun ilmu dan kepakaran Imam Syafie tidak pula dibaca. Bagi Kassim yang hanya kenal Imam syafiie, ilmu hadis dan fiqh hanya muncul ketika Imam Syafie sahaja sedangkan belau nyanyuk atau jahil bahawa Mazhab Hanafi dan Maliki lebih awal bertapak.
- Jika Kassim guna logik- kita juga guna logik. Hujahnya menutup aurat kepala aliran udara tidak kena kepala dan tidak baik untuk kesihatan. Rambut busuk dan tidak suci. Kita jawab kalau begitu jangan pakai seluar kerana udara tidak masuk alat kelain dan alat kelamin berbau lebih busuk daripada rambu, maka silalah telanjang.
Perhatikan contok dielektika penting di bawah:
Jawapan
Imam Syafi’e
Catatan pertama tentang
penolakan al-Sunnah pernah dituliskan oleh Imam Syafi’e (150H-204H)
di dalam bukunya al-Umm.
Menurut catatan tersebut, beliau telah berdebat dengan seorang
anti-hadith. Tetapi tidak pula disebutkan siapa orang itu. Beliau
hanya menyebutkan orang itu sebagai musuh (al-Khasm).
Kata al-Syafi’e:
“Seorang
daripada intelektual telah berkata kepadaku: Anda ialah seorang Arab.
Al-Qur’ān diturunkan menurut bahasa anda. Tentulah anda lebih
memahaminya. Di dalamnya terdapat hukum-hukum yang berupa fardhu.
Sekiranya seseorang merasa syak di dalam satu huruf di dalam
al-Qur’ān, dia diminta bertaubat. Sekiranya dia tidak bertaubat,
anda membunuhnya sedangkan Allah berfirman yang bermaksud:
“…dan
Kami turunkan kepadamu al-Kitāb menjelaskan tiap-tiap sesuatu…”
[QS al-Nahl 16:89]
Jadi
bagaimanakah anda dapat menentukan di mana tempat am dan ada kalanya
pula anda mengatakan fardhu itu sebagai khas? Bagaimana anda dapat
membezakan pula yang mana satu perintah yang wajib dan ada ketika
yang lain pula anda mengatakan sebagai sunat atau harus. Pemisahan
ini anda lakukan bedasarkan pula kepada satu riwayat, dua riwayat
sehinggalah sampai kepada Rasulullah s.a.w. dan tidak aku dapati ada
di kalangan mereka yang tersilap dan lupa pula di dalam riwayatnya.
Bahkan aku mendapati anda juga pernah berkata kepada beberapa perawi:
Si fulan ini telah tersilap di dalam hadith sekian. Dan aku mendapati
juga bahawa anda pernah berkata, sekiranya seorang lelaki
meriwayatkan hadith yang mengharamkan dan menghalalkan untuk kamu,
anda mebuat kesimpulan bahawa hadith itu mengkhaskan umum “…dan
Kami turunkan kepadamu al-Qur’ān menjelaskan tiap-tiap sesuatu…,”
sedangkan Rasulullah s.a.w. tidak pernah berkata demikian. Jadi anda
telah tersilap besar. Anda meletakkan perkataan-perkataan dusta
daripada perawi-perawi ini sama martabatnya dengan al-Qur’ān?”
Di dalam perdebatan tersebut, mereka memperkatakan tentang firman
Allah s.w.t. yang bermaksud:
“…Kami
mengutuskan kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu (iaitu
Muhammad), yang membacakan ayat-ayat Kami kepada kamu, dan
membersihkan kamu (dari amalan syirik dan maksiat), dan yang
mengajarkan kamu kandungan al-Kitāb (al- Qur’ān) serta al-Hikmah
(al-Sunnah), dan mengajarkan kamu apa yang belum kamu ketahui.”
[QS al-Baqarah 2:151]
Kata musuh itu:
“Aku
tahu bahawa al-Kitāb itu ialah al-Qur’ān. Apa pula al-Hikmah?”
Imam Syafi’e berkata:
“Sunnah
Rasulullah s.a.w.”
Kata musuh itu:
“Mungkin
al-Hikmah itu al-Qur’ān. Jadi ayat itu bermaksud: Dia mengajar
al-Kitāb secara amnya dan mengajar hukum-hukum secara khasnya pula.”
Jawab Imam Syafi’e:
“Sekiranya
engkau berkata begitu, jadi ayat ini bermaksud: Dia mengajar
hukum-hukum al-Qur’ān yang disebut secara am seperti solat, zakat,
haji dan lain-lain. Ini bermaksud Allah menentukan sesuatu hukum di
dalam kitab-Nya. Kemudian Dia menerangkan hukum-hukum ini menerusi
lidah Rasul-Nya.”
Kata musuh itu:
“Boleh
jadi juga.”
Kata Imam al-Syafi’e:
“Sekiranya
anda berpegang dengan pendapat yang kedua (al-Hikmah bererti
perincian terhadap makna al-Qur’ān), kamu tidak akan menjumpai
hukum-hukum ini melainkan dengan hadith Rasulullah s.a.w.”
Kata musuh itu:
“Kalau
sekiranya aku berkata pula, al-Kitāb dan al-Hikmah ini termasuk di
dalam jenis pengulangan perkataan?”
Jawab Imam Syafi’e:
“Yang
manakah lebih baik? Membawa satu makna di dalam dua perkataan ataupun
masing-masing mempunyai pengertian yang berbeza?”
Kata musuh itu:
“Barangkali
juga seperti apa yang kau katakan. Al-Kitāb ialah al-Qur’ān dan
al-Hikmah pula ialah al-Sunnah. Dan keberangkalian lain juga akan
berlaku: al-Kitāb ialah al-Hikmah itu sendiri.”
Imam Syafi’e berkata:
“Tetapi
yang paling jelas maknanya ialah yang pertama. Hal ini demikian
kerana ada bukti-bukti yang membenarkannya daripada al-Qur’ān.”
Kata musuh itu:
“Di
mana?”
Kata Imam al-Syafi’e:
“Firman
Allah yang bermaksud:
“Dan
ingatlah (serta amalkanlah) apa yang dibaca di rumah kamu dari
ayat-ayat Allah (al-Qur’ān) dan al-Hikmah pengetahuan
(hadith-hadith Rasulullah). Sesungguhnya Allah Maha Halus Tadbir-Nya,
lagi Maha Mendalam Pengetahuan-Nya.”
[QS al-Ahzāb 33:34]
Di dalam
ayat ini Allah s.w.t. memberitahu bahawa terdapat dua jenis bacaan
yang terdapat di rumah.”
Musuh itu berkata:
“Al-Qur’ān
memang boleh dibaca. Tetapi bagaimana pula untuk membaca al-Hikmah?”
Imam Syafi’e berkata:
“Jadi
makna ‘membaca’ ialah membaca sunnah seperti membaca al-Qur’ān.”
Jawab musuh itu pula:
“Oleh
itu, maksud al-Hikmah lebih mirip kepada apa yang kamu maksudkan.”
- Al-Qur’an adalah lengkap, terperinci lagi sempurna, tidak perlu rujuk Hadis.
مَا
فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ.
Tiada Kami
tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab (Al-Quran) ini. [al-An’aam
6
:38]
أَفَغَیْرَ
اللَّھِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَھُوَ الَّذِي
أَنزَلَ إِلَیْكُمْ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا.
(Katakanlah) :
Patutkah aku hendak mencari hakim selain dari Allah, padahal
Dia
lah yang menurunkan kepada kamu kitab Al-Quran yang jelas nyata
kandungannya
satu persatu ? [al-An’aam 6 :114]
Jawapan:
- Tafsiran
umum/zahir Al Quran. Kassim tidak faham maksud Al Quran.
- Maksud segalanya
tercangkup dalam Al Quran bukan maksud perincian sebaliknya dibahas
secara umum tetapi meluas. Perkara terperinci Al Quran sendiri minta
rujuk cerdik pandai dalam bidang tertentu termasuk dalam ibadat-rujuk
Rasulullah.
- Tugas Rasulullah hanyalah sebagai seorang posmen :
مَا
عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ.
Tidak ada kewajipan
yang ditugaskan kepada Rasulullah selain daripada
menyampaikan
sahaja. [al-Maidah 5:99]
Jawapan :
-Kassim hanya ambil
ayat itu untuk deskripsi tugasan nabi. Bagaimana pula dengan ayat
Rsulullah sebagai pembaca, Rasulullah sebagai pengajar, Rasulullah
sebagai penerang dan pencerah masalah manusia,
-Adakah Kassim ingin
mengatakan Rasulullah hanya guru, perunding atau consultan dengan
hanya meneliti sesuatu aya secara terpisah-pisah?
- Wahyu
boleh dibahagikan kepada dua bahagian iaitu matlu ( متلو
) dan ghayru matlu ( غير
متلو ). Matlu
secara mutlaq adalah Al-Qur’an, kerana ia dibaca di dalam salat dan
membacanya adalah `ibadah. Ghayru matlu
pula adalah bentuk lain wahyu iaitu
diturunkan maknanya sahaja tetapi lafaznya
datang dari Nabi Muhammad. Termasuk
dalam hal ini ialah Hadis Qudsiy secara
khusus, dan Hadis secara umum.
- Dan
apabila Nabi itu merahsiakan kepada beberapa isteri-isterinya satu
peristiwa, maka apabila
dia memberitakan dengannya, dan Allah menzahirkannya ke atasnya, dia
memberitahukan sebahagiannya dan dia
menyembunyikan daripada sebahagian. Maka
apabila dia memberitakannya dengannya, dia
berkata: Siapakah yang memberitakan
kamu hal ini? Dia berkata: «Telah
memberitakan saya oleh yang maha Mengetahuï, yang
maha Mengenali [At-Tahrim: 3]
- Satu
konsep wahyu yang menarik dalam ayat ini, ialah pengakuan Nabi bahawa
Allah telah
memberitakan peristiwa itu kepadanya. Sungguhpun demikian, tidak ada
dalam Al- Qur’an
satu ayat pun yang menyebutkan apakah yang Tuhan beritahukan itu,
sedangkan Nabi
bersifat tabligh iaitu menyampaikan.
- Nabi mengajar Al Hikmah dan Hikmah itu adalah Al Quran sahaja.
Jawapan :
-al-Hikmah
bukanlah bererti al-Kitab tetapi ia adalah segala sumber syari’at,
ilmu, dan
perincian
agama yang tidak terkandung dalam kitab suci. Segala apa yang
disampaikan
oleh
para Rasul tentang al-Hikmah, baik ia dalam bentuk lisan, praktikal
atau
pengiktirafan,
itulah yang dikenali sebagai as-Sunnah.
- contoh Surah An
Nisa’ ayat 54.
Atau patutkah mereka
dengki kepada manusia (Nabi Muhammad dan umatnya) disebabkan nikmat
(pangkat Nabi dan agama Islam) yang telah diberikan oleh Allah kepada
mereka dari limpah kurniaNya? Kerana sesungguhnya Kami telahpun
memberi kepada keluarga Ibrahim: Kitab (agama) dan hikmat (pangkat
Nabi), dan kami telah memberi kepada mereka kerajaan yang besar.
- Tidak boleh mentaati sesuatu hukum syari’at kecuali yang berasal dari Allah sahaja (Al Quran)
أَفَغَیْرَ
اللَّھِ أَبْتَغِي حَكَمًا.
Patutkah aku hendak
mencari hakim selain dari Allah ? [al-An’aam 6:114]
Jawapan :
- Kassim tidak
percayakan asbabun nuzul kerana bukan sahaja hadis beliau tolak
mentah-mentah, riwayat sahabat/tafsiran sahabat juga beliau tolak.
Tida hairan beliau langsung tidak memahami asbabun nuzul.
-
dalam An Nur : Sesungguhnya
perkataan yang diucapkan oleh orang-orang yang beriman ketika
mereka
diajak kepada Allah dan Rasul-Nya, supaya menjadi hakim memutuskan
sesuatu
di antara mereka, hanyalah mereka berkata: “Kami dengar dan kami
taat”;
dan
mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan. [an-Nur 24:51]
-Allah iktiraf pula
Rsulullah sebagai hakim.
-
Kalau Kassim guna hujah ini secara mutlak, adalah Kassim menolak
Common Law atau masih menganggap hukum itu perlu? Mahathir yang
menyokong Kassim juga beriman dengan Common Law malah menentng hudud.
Dalam hal menolak hadis Kassim guna ayat ini untuk tolak hadis tetapi
dalam hal hudud terbukti Kassim juga menolak. Jadi di mana kedudukan
Kassim? (Munafik?)
-
Kassim kata jika taat selain Allah syirik?
وَمَا
أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیُطَاعَ
بِإِذْنِ اللَّھِ.
Dan Kami tidak
mengutus seseorang Rasul pun melainkan supaya ia ditaati
dengan
izin Allah. [an-Nisaa’ 4:64]
مَنْ
یُطِعْ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ
اللَّھَ.
Sesiapa yang taat
kepada Rasul, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah.
[an-Nisaa’
4:80]
- Rasulullah dilarang mengajar selain Al Quran. Hujahnya :
Bahawa sesungguhnya
Al-Quran itu ialah (wahyu dari Kami) yang disampaikan
oleh
Rasul yang mulia. Dan bukanlah Al-Quran itu perkataan seorang penyair
(sebagaimana
yang kamu dakwakan. Tetapi sayang!) amatlah sedikit kamu beriman.Dan
juga bukanlah Al-Quran itu perkataan seorang pawang (sebagaimana yang
kamukatakan. Tetapi sayang!) amatlah sedikit kamu mengambil
peringatan. (Al-Quran itu)
diturunkan
dari Allah Tuhan sekalian alam.
Dan
kalaulah (Nabi Muhammad yang menyampaikan Al-Quran itu) mengatakan
atas
nama Kami secara dusta – sebarang kata-kata rekaan – Sudah tentu
Kami akan menyentapnya,
dengan kekuasaan Kami – Kemudian sudah tentu Kami akan
memutuskan
tali jantungnya (supaya ia mati dengan serta-merta); Maka tidak ada
seorangpun
di antara kamu yang dapat menghalang (tindakan Kami itu) daripada
menimpanya.
[al-Haqqah 69:40-47]
Jawapan :
-Ayat ini sebagai
jaminan bahawa Al Quran itu tulen dan terbukti Rasulullah tidak
disentap Allah kerana tidak meyeleweng isi Al Quran. Jadi apa masalah
Kassim dengan ayat ini?
- Rasulullah konon mengadu umatnya hanya mengutama hadis menolak Al Quran.
Dan berkatalah
Rasul: “Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah
menjadikan
Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai”.
[al-
Furqan
25:30]
Jawapan:
- Nabi guna istilah
kaumku (Quraisy) bukannya umat ku. Kassim bodoh bahasa arab.
-Bagaimana
pula dengan hujah ini : - Dan
(kenangkanlah) ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: “Wahai
kaumku!
Sesungguhnya kamu telah menganiaya diri kamu sendiri dengan sebab
kamu
menyembah
patung anak lembu itu.” [al-Baqarah 2:54]
Bukankah Nabi Musa juga merujuk kaum ku sebagai kaum Bani Israel
(umum) yang menolak ajaran Nabi Musa.
-
juga hadis riwayat Imam Tirmizi dan Ibnu Hibban : Dari
Ibnu Abbas (radiallahu-anhu), beliau berkata, telah bersabda
Rasulullah
sallallahu-alaihi-wasallam
tentang Kota Mekah: “Alangkah baiknya kamu sebagai satu
negeri
dan alangkah kamu aku cintai, seandainya kaumku
tidak mengusirku dari
kamu,
nescaya aku tidak tinggal di tempat selain kamu.
(Sahih)
- Dalam al-Qur’an tidak ada yang menyebut Sunnah Nabi atau Hadis Nabi. Malah jika dikaji dan diperbanding antara ayat-ayat al-Qur’an, akan di dapati bahawa perkataan Sunnah dan Hadis memiliki definasi dan erti yang berlainan.
Jawapan:
- Istilah hadis dalam Al Quran lebih umum dan
menerangkan ianya suau perkataan baik perkataan baik mahupun
perkataan buruk Ia etimologi umum.
Istilah Hadis : -Allah
telah menurunkan sebaik-baik perkataan (hadis) iaitu Kitab (Al-Quran)
yang bersamaan isi kandungannya antara
satu dengan yang lain (tentang benarnya
dan indahnya), yang berulang-ulang
(keterangannya, dengan pelbagai cara). [az-
Zumar 39:23]
Dan ada di antara manusia: (ada) orang yang membeli
cerita-cerita dan perkara-perkara
(hadis) yang berakibat menyesatkan
(dirinya dan orang ramai) dari agama
Allah dengan tidak berdasarkan sebarang
pengetahuan. [Luqman 31:06]
Istilah sunnah : - (Demikianlah)
peraturan
(sunnah) (Kami
yang tetap mengenai) orang-orang yang telah
Kami utuskan sebelummu dari Rasul-rasul
Kami; dan engkau tidak akan dapati
sebarang perubahan bagi peraturan Kami
yang tetap itu. [al-Israa’ 17:77]
- Golongan
Anti Hadis bahawa di dalam al-Qur’an tidak
ada satu ayat sekalipun yang menyebut dan
menerangkan istilah Sunnah Nabi atau Hadis
Nabi, ia tidaklah menjadi masalah kerana
kitab al-Qur’anul Karim bukanlah sebuah kamus
bahasa Arab.
- Mereka
mencari erti sesuatu perkataan Arab dengan merujuk
kepada beberapa terjemahan al-Qur’an
yang sedia ada; dan mereka juga mencari
kefahaman serta cara-guna sesuatu
perkataan Arab dengan membanding-banding antara
beberapa ayat al-Qur’an yang sedia
memiliki perkataan tersebut. Apa-apa erti atau istilah
yang tidak terdapat di dalam al-Qur’an,
atau maksud pengertiannya adalah berlainan
dengan penerangan al-Qur’an, maka
perkataan atau pengertian tersebut dianggap batil dan
ditolak.
- Kitab al-Qur’anul Karim adalah sebuah kitab yang dipelihara dan dijamin ketulenannya oleh Allah manakala hadis-hadis tidak.
Jawapan:-
- Kalam Allah adaah qadim dan layak dipelihara Allah
hingga kiamat.
- Hadis adalam kalam manusia dan manusia juga yang
mempertahankannya dan ia dilakukan oleh Ulama’ hadis yang cukup
teliti menerima Hadis.
- Jika alasan Kamalm Allah dijaga oleh Alah mengapa
Taurat dan Injil tidak dijamin tiada seleweng sepertimana Al Quran?
Adalah kitab itu bukan Kalam Allah? Hakikatnya kalam yang dilindungi
Allah adalah kehendak dan qudrah Allah tu sendiri bukan atas
alasan-alasan lain.
- Al Quran adalah wahyu Allah sedangkan Hadis tidak.
Jawapan:-
- Dan
tidaklah dia menyebut daripada hawa nafsu. Tidaklah ia melainkan
wahyu yang diwahyukan.
Yang telah mengajarkannya (mala’ikat) yang bersangatan
kuat»[An-Najm:
3-5]
- Katakan:
Jika kamu mencintaï Allah, maka ikutlah saya, Allah akan mencintaï
kamu
dan Dia akan mengampunkan bagi kamu dosa-dosa kamu, dan
Allah adalah Pengampun,
yang penyayang» [Ali `Imran: 31]
- Allah telah beberapa kali memerintahkan umat Islam untuk mengadili sesuatu perkara berdasarkan hukum al-Qur’an sahaja. Barangsiapa yang tidak berhukum dengan al-Qur’an maka mereka adalah fasik, zalim dan kafir.
Jawapan :-
-Kassim hanya merujuk terjemahan Al Quran oleh Rashad
Khalifa.
- Perbandingkan
rangkap ayat al-Qur’an yang diterjemahkan sebagai hujah
oleh Rashad Khalifa dan terjemahannya yang
sebenar. Perhatikan bagaimana beliau
menukar ayat ( بما
أنزل الله ) yang bermaksud dengan
apa yang diturunkan oleh Allah
sebagai Kitab Allah.
-Terjemahan
Rashad Khalifa: Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan Kitab
Allah maka mereka itulah orang-orang
kafir. [al-Maidah 5:44]
Terjemahan sebenar: Dan sesiapa yang tidak menghukum
dengan apa yang telah
diturunkan oleh Allah maka mereka itulah
orang-orang kafir. [al-Maidah 5:44]
- Sudahlah jahil, taqlid pula, tetapi mengaku kebebasan
berfikir.
- Rasulullah sendiri pernah melakukan kesilapan sehingga ditegur oleh Allah Subhanahu waTa’ala di dalam al-Qur’an. Ini bererti beliau adalah seorang yang tidak maksum dan sering berbuat silap sehingga tidak memungkinkan kita untuk mengikuti dan mentaatinya.
Jawapan :-
-
Ungkapan kisah-kisah “kesilapan”
Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam di dalam
ayat-ayat di atas tidaklah bertujuan
menunjukkan bahawa baginda adalah seorang yang
selalu silap dan tergelincir dalam lembah
kesalahan tetapi adalah bagi menunjukkan
bahawa baginda adalah seorang manusia
pilihan Allah yang sentiasa dipelihara dan
diawasi-Nya dari kesilapan dan kesalahan.
- Kesilapan Nabi idak digelar sebagai dosa. Antara
kesilapan yang Al Quran maktubkan :
- Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam pernah mengasingkan diri daripada bersama para isterinya kerana tidak menyukai tindakan mereka yang berpakat antara satu sama lain membelakangi baginda.
- Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam pernah mengizinkan beberapa orang untuk tidak ikut sama berperang.
- Dalam peristiwa Perang Badar, Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam membuat keputusan untuk membiarkan hidup beberapa tawanan perang.
- Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam pernah mengenepikan pertanyaan
- seorang buta tentang Islam kerana terlalu memberi tumpuan mendakwah beberapa
- pembesar Quraish.
- Hadis dilarang penulisannya sebagai bukti hadis bukan sumber syariat.
Jawapan: -
Janganlah kamu tulis (catat) apa-apa dari aku. Dan
barangsiapa yang telah
menulis (mencatat) dari aku selain
al-Qur’an, hendaklah dia menghapuskannya. Dan
sampaikanlah (hadis) dari aku,
tidak ada kesalahan di dalam melakukan itu. Dan
barangsiapa yang berdusta terhadap
aku dengan sengaja, maka dia akan menemui
tempatnya di dalam api neraka.
-Hadis di
atas tidaklah melarang penulisan hadis secara mutlak tetapi ia
sebenarnya hanyalah
melarangan penulisan hadis di atas kertas atau lembaran yang sama
dengan al- Qur’an.
Sesetengah
sahabat telah
mencatit al-Qur’an dan hadis-hadis Rasulullah di atas lembaran
kertas yang sama, sebelah
menyebelah dan waktu
yang sama mencatit juga keterangan dan kaedah pengamalannya yang
berupa hadis
Rasulullah.
Baginda larang campur aduk tulisan.
Baginda beri kebenaran kepada penulis yang rapi dan
tersusun seperti Abdullah Bin Amru.
Para `ulama’ Islam sepakat bahawa hadis tidak
dibukukan pada zaman Rasulu Llah dan
Khulafa’u r-Rasyidin. Namun, hal ini tidak menafikan
beberapa perkara asas bahawa:
1- Sunnah Nabi telah diamalkan oleh umat Islam sejak
zaman nubuwwah
2- terdapat keharusan daripada Nabi untuk para sahabat
menulis hadis
3- para sahabat menyimpan hadis dengan baik dalam
ingatan mereka
4- terdapat beberapa sahifah yang ditulis oleh para
sahabat yang mencatat hadis
Nabi.
Para `ulama’, antaranya Khitabiy, Al-Khatib
Al-Baghdadiy, Al-Qadhi `Iyadh, Al-
Harawiy, Ar-Ramahurmuzi, As-Sayutiy, Ibnu
Salah dan lain-lain telah menghuraikan
dengan teliti dalam kitab-kitab mereka
berkenaan pertikaian tentang larangan dan
keharusan menulis hadis.
Beberapa sahifah yang wujud dan ditulis pada zaman Nabi
membuktikan bahawa hadis
telah wujud pada zaman Nabi. Antara sahifah yang utama
adalah:
1- Sahifah Sa`d bin `Ubadah Al-Ansariy
2- Sahifah Samurah bin Jundub
3- Sahifah Jabir bin `Abdi Llah (dikenali sebagai
Sahifah As-Sadiqah)
4- Sahifah `Abdu Llah bin `Abbas
5- Sahifah `Abdu Llah bin `Amr bin `As
6- Sahifah Abu Hurayrah (diriwayatkan oleh Hammam bin
Munabbih, dikenali
sebagai Sahifah As-Sahihah)
- Hadis dan sunnah hanya menjadi rujukan umat Islam setelah dipelopori oleh Imam Shafi’i kira-kira 200 tahun selepas kewafatan Rasulullah .
Jawapan:-
- Kata Kassim - sebelum
tahun 200 hijrah umat Islam
seluruhnya hanya merujuk kepada satu
sumber – yakni al-Qur’anul Karim. Jika dakwaan
ini adalah benar, kita bertanya –
bagaimana mungkin seorang Imam bersama sebuah
kitabnya berjaya mempengaruh dan menukar
dasar agama dan rujukan ratusan ribu umat
selama 200 tahun dari al-Qur’an sahaja
kepada al-Qur’an dan sunnah Rasulullah ?
- Sudah
tentu ini mustahil mengingatkan budaya
hidup dan peradaban umat ketika itu yang tidak
memiliki sebarang kemudahan media cetak,
elektronik dan multimedia. Lebih dari itu,
pasti ratusan ribu umat Islam di saat itu
akan bangkit membantah dan menolak konsep al-
Qur’an dan sunnah Nabi secara
besar-besaran.
- Imam Bukhari telah menapis sebanyak 600,000 buah hadis dan beliau hanya memilihi 9,000 yang sahih untuk dimuatkan dalam kitabnya Sahih Bukhari. Jumlah 600,000 ini jelas menunjukkan bahawa berlakunya penciptaan hadis-hadis palsu secara besar-besaran di zaman awal Islam.
Jawapan:-
-Apabila
dikatakan wujudnya 600,000 hadis, ia bukanlah bermaksud ada
600,000 sebutan Rasulullah
sallallahu-alaihi-wasallam, tetapi adalah 600,000 jalan-jalan
periwayatan hadis-hadis Rasulullah. Perlu
diterangkan bahawa para tokoh hadis tidak
mengira hadis menurut jumlah sebutan yang
berasal dari Rasulullah tetapi adalah menurut
jumlah jalan-jalan periwayatannnya. Jumlah
jalan-jalan periwayatan hadis adalah sangat
besar bilangannya kerana jumlah bilangan
orang yang meriwayatkannya dari generasi ke
generasi adalah banyak dan ia bertambah
secara gandaan.
- Apabila
dipilih 9,000 dari 600,000 jalan periwayatan hadis, tidaklah bererti
bahawa baki 591,000 jalan periwayatan
hadis yang disisih adalah terdiri daripada orangorang
fasik yang sengaja berdusta dan mencipta
hadis sesuka mereka. Syarat pilihan
sesuatu hadis yang sahih adalah sangat
tinggi lagi ketat.
- Wajib
terdiri dari orang-orang yang
kuat imannya, tinggi ketaqwaannya, berdisiplin dalam ilmu-ilmu agama,
jujur, amanah,
adil, berperibadi mulia, kuat ingatan atau tahu apa yang dicatitnya,
faham akan maksud
hadis yang dihafal atau ditulisnya, benar-benar menerima hadis dari
mulut gurunya
dan pelbagai lagi.
- Tidak
semua orang yang meriwayatkan hadis dapat menepati
syarat-syarat yang ketat ini
- Hadis-hadis Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam banyak yang bercanggah dan berlawanan antara satu sama lain. Oleh itu adalah mustahil untuk merujuk dan menukil sesuatu hukum atau kefahaman dari hadis-hadis.
Ilmuan
Islam telah menggariskan beberapa langkah
dan kaedah seperti berikut:
[1] Memastikan
bahawa antara dua hadis yang bercanggah
setiap darinya memiliki status kekuatan
yang sama. Jika yang bercanggah adalah antarahadis sahih dengan hadis
daif, maka percanggah ditamatkan dengan mengambil hadis
sahih sahaja. Jika kedua-dua hadis adalah
sahih maka kaedah selanjutnya adalah:
[2] Mengkaji bilakah Rasulullah sebut
hadis-hadis tersebut.
Adakalanya dua hadis bercanggah antara satu sama lain kerana yang
pertama disabdakan
oleh Rasulullah di zaman awal Islam manakala yang kedua disabdakan
beliau di
zaman pertengahan atau akhir Islam. Hadis yang terakhir tersebut
membatalkan hadis yang
pertama. Hadis yang membatalkan disebut nasikh manakala hadis yang
dibatalkan disebut
mansukh.
Hikmah wujudnya nasikh dan mansukh adalah kerana Islam
mendidik, mentarbiyah,
membina dan membangun umatnya secara berperingkat-peringkat, tidak
secara mendadak dan terburu-buru. Oleh itu
ada ajaran Islam disyari’atkan secara
berperingkat-peringkat sesuai dengan
suasana umat, masyarakat dan kekuatan Islam di
ketika itu.
Sebelum seseorang membezakan antara hadis nasikh dan
hadis mansukh wajib dia
mencari bukti dan petunjuk terlebih dahulu bahawa hadis
yang awal tersebut (hadis
mansukh) telah benar-benar dibatalkan oleh Rasulullah
sallallahu-alaihi-wasallam dalam
hadis yang terakhir (hadis nasikh).
[3] Kaedah ketiga adalah dengan mengkaji kepada siapakah
sesuatu hadis itu ditujukan.
Kadang-kadang dua hadis nampak bercanggah kerana ia
ditujukan oleh Rasulullah
kepada dua individu atau kumpulan yang berlainan.
Rasulullah
sentiasa perhatikan kepada siapa dia
mengajar dan dari siapa dia menerima soalan.
Dengan kebijaksanaan ini beliau dapat menjadi guru dan
pemimpin yang bermanfaat
kepada semua lapisan masyarakat, sama ada yang tua atau
muda, lelaki atau wanita, yang
bijak atau yang jahil, yang baru memeluk
Islam atau sudah lama dan seterusnya.
[4] Sebab percanggahan sesuatu hadis juga boleh
“disuraikan” dengan mengkaji
suasana dan keadaan sekeliling apabila
sesuatu hadis disabdakan. Adakalanya wujud
percanggahan kerana satu hadis disabdakan
dalam suasana perang dan hadis yang lain
pula dalam suasana damai. Boleh juga
terjadi percanggahan antara hadis yang disabdakan
Rasulullah dalam khutbah kepada orang awam manakala ada
hadis yang disabdakan dalam
ceramah kecil yang dihadiri oleh beberapa sahabat senior. Dengan
mengkaji perbezaan
suasana dan keadaan sekelling, dapat difahami kenapa wujudnya
percanggahan dan
ditemui kefahaman yang sebenar.
[5] Sebab terakhir wujudnya percanggahan adalah kerana
kurangnya fahaman kita sendiri
sama ada dari sudut memahami bahasa Arab, perbandingan dengan
hadis-hadis lain
atau kefahaman kepada seluruh ruh dan tujuan syari’at. Bagi
mengelak masalah ini hendaklah
seseorang itu memahirkan diri dalam bahasa Arab dahulu. Kemudian
apabila berhadapan
dengan hadis yang bercanggah, hendaklah dicari semua hadis-hadis yang
termasuk dalam bab yang dibincangkan
kemudian digarap kefahaman darinya.
- Hadis tidak wujud pada zaman Rasulullah dan amalan sembahyang dan puasa sahabat adalah ikutan semata-mata perlakuan Nabi Allah Ibrahim.
Jawapan :-
- Hadis menipu kerana Rasulullah tidak tahu perkara ghaib.
Katakanlah lagi: Tiada sesiapapun di langit dan di bumi
yang mengetahui perkara
yang ghaib melainkan Allah ! Dan tiadalah mereka menyedari bilakah
masing-masing akan dibangkitkan hidup
semula (sesudah mati). [an-Naml 27:65]
Jawapan : -
-ada perkara ghaib yang disampai kepada Rasulullah.
Kassim baca kitab tidak habis.
Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka
Ia tidak memberitahu
perkara ghaib yang diketahui-Nya itu kepada sesiapapun; melainkan
kepada mana-mana Rasul yang di redai-Nya;
maka Ia mengadakan di hadapan dan di
belakang Rasul itu malaikat-malaikat yang
menjaga dan mengawasnya (sehingga
perkara ghaib itu selamat sampai kepada
yang berkenaan). [al-Jinn 72: 26-27]
Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak mengatakan kepada
kamu (bahawa) perbendaharaan
Allah ada di sisiku, dan aku pula tidak mengetahui perkara-perkara
yang ghaib; aku juga tidak mengatakan
kepada kamu bahawasanya aku ini malaikat,
aku tidak menurut melainkan
apa yang diwahyukan kepadaku. [al-An’aam
6:50]
- Oleh itu
apa yang diterangkan oleh Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam
tentang urusan
dan perkara ghaib bukanlah berasal dari pengetahuan atau khayalannya
sendiri dan bukan
juga berasal dari rekaan serta dustaan orang-orang selepas baginda.
Ia sebenarnya berasal
dari pengajaran dan wahyu yang diwahyukan oleh Allah Subhanahu
waTa’ala
kepada baginda.
- Istilah hudud dalam Al Quran adalah maksud sempadan sahaja. Konsep ini langsung tidak ada kena-mengena dengan hukuman. Ia merujuk kepada suatu undang-undang universal, iaitu dalam tiap-tiap perbuatan, manusia tidak boleh melampaui batasan undang-undang alamiah.
Jawapan :-
-Kassim memang jahil istilah bahasa arab.
-Al Quran jelaskan secara umum iaitu had. Makna hukuman
itu sebagai had yang perlu dilaksanan 100% sama seperti Allah suruh
tidak boleh lebih, tidak boleh kurang.
- Walaupun
penggunaan kalimah “Hudud’ di dalam al-Quran itu tidak merujuk
secara khusus kepada hukuman-hukuman bagi kesalahan Hudud dalam
Undang-Undang Jenayah Islam, tetapi pengertian amnya merangkumi
hukuman-hukuman tersebut.
- Pengertian
kalimah “Hudud” dalam al-Quran berlegar antara makna
“Batasan-batasan Syariat Allah” atau “Aturan-aturan hukum
Allah”.[1] Tiada siapa dapat menafikan bahawa hukuman-hukuman yang
termaktub di dalam al-Quran (dan juga as-Sunnah) bagi kesalahan zina,
qazaf, mencuri, murtad dan sebagainya adalah merupakan “Aturan-aturan
hukum Allah” dan perbuatan zina, qazaf, mencuri dan sebagainya
(yang ditegah dalam undang-undang jenayah Hudud) merupakan
“Batasan-batasan larangan dalam Syariat Allah”.
Kesalahan-kesalahan yang terkandung dalam Jenayah Hudud
ada 7 iaitu;
Zina
Minum Arak
Qazaf (menuduh orang beriman melakukan zina)
Mencuri
Hirabah atau merompak
Murtad
Bughah (derhaka atau keluar memerangi pemerintah yang
adil)
Dari 7 kesalahan di atas, empat darinya dinyatakan
hukumannya oleh al-Quran, iaitu;
1. Zina (ayat 2, surah an-Nur)
2. Qazaf (ayat 4, surah an-Nur)
3. Mencuri (ayat 38, surah al-Maidah)
4. Hirabah (ayat 33-34, surah al-Maidah)
- Sistem kapitalis dan komunis adalah sesat dan melampau (hudud). Antara yang sesat dan salah adalah teokrasi seperti Arab Saudi dan Iran.
Jawapan :-
-Kassim jahil fiqh daulah tidak faham terminologi
teokrasi.
-Teokrasi menjadikan Raja sebagai wakil Tuhan - konsep
Hindu DevaRaja. Islam tidak mengiktiraf raja sebegitu tinggi.
-Dalam hukuman dan undang-undang Takzir dan Siasah
Syariyyah membuktikan Islam menganjurkan manusia berfikir dan
mengiktiraf keputusna manusia dalam hal ijtihadi.
- Negara Islam bukan beerti 100% hanya hal-hal nas tanpa
ada ikhtiyari manusia.
-Kassim keliru pengamalan diktator atau monarki dengan
konsep kerajaan Islam berasaskan syura/ulama sebagai penasihat.
Penguatkuasaan adalah langkah terbaik.
Fatwa-fatwa berkenaan pengharaman anti hadith adalah
seperti berikut:
- Johor (1.J.P.U.5191996),
- Kelantan (3. NO.4040 (1996),
- Melaka (2. No. 78 (1996),
- Pahang (1. No. 720 (1996),
- Perak (1. No. 139 (1996),
- Pulau Pinang (7. No. 519 (1996),
- Selangor (3. Sel. P.U.21 (1995)
- Sel. P.U.46 (1995),
- Wilayah Persekutuan (3. P.U.(B)51. (1996).1
- Kedah mengisytiharkan (Rujukan: Minit Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa majlis Agama Islam Negeri Kedah 30 September 1995) bahawa:
- Mana-mana orang atau kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku Hadis: satu Penilaian Semua, Hadis: Jawapan Kepada Pengkritik, Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu, Hadith Dalam Al-Qur’an, Bacaan, the Computer Speaks-God’s Message to the World atau risalah Iqra’ adalah MURTAD.
- Mana-mana orang Islam adalah dilarang:
- Untuk mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku Hadis: Satu Penilaian Semua, Hadis: Jawapan kepada pengkritik, Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu, Hadith dalam al-Qur’an, Bacaan, the Computer Speaks-God’s Message to the World atau Risalah Iqra’.
- untuk menjadi anggota atau memimpin mana-mana kumpulan yang tersebut di dalam perenggan (1) atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian.
- Berpegang dengan ajaran yang terkandung dalam bahan-bahan anti hadith adalah murtad.
- Orang Islam dilarang daripada mengajar, mempelajari, mengamalkan, berpegang atau menyebarkan ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam bahanbahan anti hadith
- Orang Islam dilarang daripada mencetak, menerbitkan, memiliki, menyebarkan atau mengedarkan bahan-bahan anti hadith dalam apa-apa versi/variasi, terjemahan, publisiti (bercetak/elekronik)
- Orang Islam dilarang daripada menganggota atau memimpin pertubuhan anti hadith.
Pemerhatian terhadap fatwa negeri Kedah di atas dan
lain-lain negeri menjelaskan bahawa
fatwa-fatwa tersebut amat terperinci bagi
tujuan menangani ajaran yang menyeleweng yang
bertentang dengan Islam.
Justeru difahami kenapa pihak berkuasa agama di
peringkat pusat dan
negeri berusaha bagi menangani, mengawal dan akhirnya
mengharamkannya. Malangnya,
fatwa-fatwa tersebut setakat yang diketahui tidak dikuatkuasakan
sepenuhnya. Selepas
pengeluaran fatwa dan kritikan daripada banyak pihak, Kassim Ahmad
and JAM menyepi
tetapi produktif. Idea dan pemikiran mereka seterusnya dimuatkan di
beberapa tapak di
Internet.
Walaupun diharam oleh fatwa, bahan bacaan anti Hadis
bebas dibaca melalui laman sesawang tanpa ada yang sanggup mendakwa.
1
Rujukan 1: Hafiz Firdaus Abdullah,
20 Hujah Golongan Anti Hadis
Dan Jawapannya.
Rujukan 2: Mohd `Adlan Bin Mohd Shariffuddin (2009). Kasim
Ahmad: Hujah dan Kritikan Berkenaan Keraguan
Terhadap Autentisiti Hadis.
2
Abdul Karim Ali, PENGUATKUASAAN FATWA
PENGHARAMAN KARYA-KARYA ANTI HADITH DI
MALAYSIA: SATU PENILAIAN ( Pensyarah di
Jabatan Fiqh Dan Usul Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.)