KENYATAAN MEDIA 9 JUN 2014
PEMUDA PAS KEDAH SOKONG RAJA MELAYU MASUK CAMPUR ISU
PERTAHAN AQIDAH ANAK MUALLAF
Dewan
Pemuda PAS Kedah amat bersetuju dengan tekad MAPIM untuk mengadap
Majlis Raja-raja Melayu berikutan kes melibatkan pembatalan
pengislaman anak Muhd Ridhwan oleh Mahkamah Tinggi baru-baru ini.
Hal
ini berikutan permohonan Indira bekas isteri Riduan yang memohon agar
mahkamah Tinggi Ipoh membatalkan pengislaman anak-anaknya yang telah
dilakukan oleh Riduan sebelum ini.
Sebenarnya
Mahkamah Tinggi Syariah Ipoh pada April
2009 telah memberikan
hak penjagaan tiga anaknya kepada beliau.
Sebaliknya
11 Mac 2010 Hakim Mahkamah Tinggi Ipoh pula memutuskan hak penjagaan
tiga beradik itu diserahkan kepada bekas isterinya, M Indira Ghandi,
38 walaupun banyak kes
sebegini seumpama kes Deepa VS Izwan Abdullah misalnya mahkamah
sivil menghormati keputusan mahkamah syariah atas semangat Perkara
121(1A). Namun dalam hal ini nampaknya tidak berlaku di negeri Perak.
Riduan
atau nama asalnya K Patmanathan selepas menganut Islam pada 11 Mac
2009 turut mengislamkan anaknya Ummu Habibah (Prasana Diksa), 5; Abu
Bakar (Karan Dinish), 15 dan Ummu Salamah (Tevi Darsiny), 16.
Namun begitu atas masalah teknikal, Mahkamah Tinggi berhujah bahawa
pengislaman itu tidak sah berdasarkan Enakmen
Pentadbiran Agama Islam Perak 2004
yang menghendaki Riduan membawa anak-anaknya sendiri ke majlis agama
untuk diislamkan.
Walaupun
atas masalah teknikal memungkin Mahkamah Tinggi melanggar keputusan
Mahkamah Syariah dengan membatalkan keputusan mahkamah syariah
sebelum ini.
Namun
begitu dalam kes Shubasini VS Muhammad Shafi di Kuala Lumpur, injuksi
yang dipohon oleh Shubasini ditolak untuk dikenalakan kepada
Mahkamah Syariah di bawah seksyen 54 (b) Akta Relif Spesifik 1950
kerana Mahkamah Syariah bukan Mahkamah yang lebih rendah daripada
Mahkamah Tinggi malah Mahkamah
Tinggi mengakui bahawa “Subject matter”
bagi permohonan injunksi tersebut adalah termasuk dalam perkara yang
berkaitan undang-undang Islam maka berdasarkan Perkara 121 ( 1A )
Mahkamah Sivil tidak mempunyai bidangkuasa untuk mendengar permohonan
tersebut.
Indira
mungkin berjaya memiliki 2 anaknya yang lebih tua berbanding Ummu
Habibah (Prasana Diksa) yang
diislamkan semasa berusia 5 tahun dan kini telah berusia 11 tahun.
Riduan telah mempertahankan anaknya yang bongsu malah telah
memperaktikkan cara hidup Islam.
Jika
masalah teknikal menyebabkan Mahkamah Tinggi berjaya menarik kembali
2 anaknya yang lain, adakah tiada langsung ruang dalam perundangan
untuk menghormati status Ummu Habibah yang kini telah memperaktik
cara hidup Islam? Di mana semangat Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan
dalam hujah para peguam dan hakim?
Hal
ini mnampilkan betapa Perkara 3 tiada fungsi menobatkan Islam sebagai
agama Persekutuan apabila isu sebegini masih tiada penyelesaian yang
menyebelahi Islam.
Keputusan
demi keputusan dalam mahkamah-mahkamah di Malaysia yang masih tidak
konsisten dalam menerima hujah berdasarkan Perkara 121 (1A) juga amat
dikesali. Sampai bilakah hal ini akan berlarutan? Di mana UMNO dalam
hal sebegini? Dimana proksi assobiyyah mereka seperti PERKASA dan
sebagainya? Mengapa membisu dalam kes aqidah sebegini sebaliknya
terlolong dalam isu-isu khilafiyyah seperti isu kalimah Allah
misalannya?
Dalam
sebegini Dewan Pemuda PAS Kedah amat bersetuju sekiranya Majlis
Raja-Raja Melayu juga turut masuk campur dalam menyelesaikan konflik
ini kerana itulah fungsi sebenar Majlis Raja-Raja iaitu
mempertahankan institusi agama Islam daripada diinjak oleh pihak
tertentu.
Ketua
Penerangan Dewan Pemuda Pas Kedah