Saturday, June 28, 2014

Kenyataan Media - PERUNTUKAN RM 2 JUTA UNTUK MAAHAD TAHFIZ SAINS KULIM HANYA INGIN MEMATIKAN PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI KEDAH

Kenyataan Media 
28 Jun 2014
PERUNTUKAN RM 2 JUTA UNTUK MAAHAD TAHFIZ SAINS KULIM HANYA INGIN MEMATIKAN PERKEMBANGAN PENDIDIKAN ISLAM DI KEDAH

Dewan  Pemuda PAS Negeri Kedah (DPPNK) merujuk  kenyataan media Pengerusi Jawatankuasa Agama, Hal Ehwal Masyarakat India dan Siam, Sumber Tenaga Manusia dan Pelancongan, YB. Dato’ Mohd Rawi  Abdul Hamid bahawa Kerajaan Negeri akan memperuntukkan sebanyak RM2 juta bagi menambah baik Maahad Tahfiz Sains Darul Aman di Kulim.


1. DPPNK menggesa kerajaan Negeri Kedah yang diterajui BN hari ini agar serius dan tidak menjadikan agenda menaiktaraf Maahad Tahfiz Sains sebagai agenda politik BN semata-mata.  

2. Pengumuman itu kelihatan sangat tidak serius apabila dinyatakan Kerajaan Negeri masih memerlukan proses rundingan terlebih dahulu bersama Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) bagi meluluskan peruntukan itu.

3. Menurut Exco BN berkenaan juga peruntukan RM 2 juta berkenaan adalah juga untuk penambahbaikan untuk membina blok asrama serta keperluan pembelajaran yang lain termasuk makmal sains di sekolah terbabit. DPPNK berpendapat ianya adalah satu janji retorik memandangkan Maahad Tahfiz tersebut telah dijanjikan perkara yang sama untuk pembelajaran bagi sesi 2014. Namun pelajar masih lagi terpaksa menggunakan makmal sekolah lain bagi tujuan pembelajaran sains. 








4. DPPNK berpendapat,  Kerajaan BN berlepas tangan  dari tanggungjawab terhadap Maahad Tahfiz berkenaan yang kini masih di Jalan Pegawai Kulim, keadaannya padat dengan pelajar serta keadaan surau sementara yang tidak terurus dan tidak kondusif.

5. Selepas sahaja pertukaran kerajaan berlaku, projek pembinaan kampus tetap Maahad Tahfiz Sains di Pulau Tuba telah tergendala dan tergantung. Jawapan yang diberikan oleh pihak kerajaan negeri adalah Maahad Tahfiz Sains Darul Aman yang dirancang akan dibina di Pulau Tuba, Langkawi ditangguhkan kerana ingin memberi laluan terhadap proses menambah bangunan asrama kampus sementaranya di Jalan Pegawai, Kulim.


6. Kerajaan negeri yang diterajui BN juga kelihatan tidak berminat meneruskan pengembangan kampus ini termasuk di KUlim kerana hanya memperuntukkan RM  2 juta untuk membaiki kampus di Kulim bukannya meneruskan projek di Langkawi dengan anggaran RM 9 juta sebelum ini.

7. DPPNK percaya, pihak Maahad Tahfiz akan berdepan masalah besar bagi pengambilan sesi hadapan memandangkan kapasiti bangunan yang ada tidak mampu menampung bilangan pelajar yang semakin bertambah. DPPNK percaya tindakan ini akan memusnah dan mematikan perkembangan pendidikan Islamkhususnya di Kedah. 




Dewan Pemuda PAS Kedah juga melihat retorik Makmal Transformasi yang konon ditubuhkan oleh BN untuk meningkatkan prestasi pembangunan di Kedah hanya omongan kosong dan kemungkinan juga mampu merencat perkembangan Islam jika tindakan sebegini yang diambil.

Mohd Nasir Zakaria
Ketua Dewan Pemuda PAS Kedah

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)