FIQH TA'AYUSH DALAM MASYARAKAT MAJMUK KONTEMPORARI
MAJLIS
PERSIDANGAN ANTARABANGSA 2023
01 JUN 2023
| KHAMIS DEWAN KONVENSYEN, TAMAN TAMADUN ISLAM
DATO'
SERI DR. HAJI ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI (MALAYSIA)
Link
video: https://www.youtube.com/watch?v=ZHRKXtux604
Link
kertas kerja yang dibentang di sini: https://muftiwp.gov.my/en/perkhidmatan/artikel-soal-jawab/2826-bayan-linnas-siri-ke-155-konsep-fiqh-ta-ayush-isu-di-malaysia-dan-penyelesaiannya
1. Firman Allah dalam isu pelbagai
kaum adalah ayat 13 surah al Hujurat
2.
يٰٓاَيُّهَا
النَّاسُ اِنَّا خَلَقْنٰكُمْ مِّنْ ذَكَرٍ وَّاُنْثٰى وَجَعَلْنٰكُمْ شُعُوْبًا
وَّقَبَاۤىِٕلَ لِتَعَارَفُوْا ۚ اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللّٰهِ اَتْقٰىكُمْ
ۗاِنَّ اللّٰهَ عَلِيْمٌ خَبِيْرٌ
Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu
dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu
berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sesungguhnya yang
paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa.
Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Mahateliti.
3. Litaarafu لِتَعَارَفُوا untuk saling mencari rakan untuk hidup Bersama, mengeluarkan sifat
ekstrim dalam sesebuh kaum.
4. Fiqh taayush - kefahaman untuk hidup secara kebersamaan. (asal perkataan
saling hidup)
5. Dalam Mu’jam al-Lughah
al-Arabiyyah al-Mu`asarah (no. 3518) oleh Dr. Ahmad Mukhtar al-Hamid
dinyatakan: (تعايشَ
يتعايش، تعايشًا، فهو مُتعايش)
§ hidup atas sikap kasih sayang,
beri memberi, dan kejiranan yang baik.
§ Dua orang sahabat hidup
berta’ayush ketika mengembara atas kasih sayang.
§ Dua negara berta’ayush secara
kehidupan yang aman. Al-Ta’ayush al-silmi (التَّعايش السِّلميّ) antara negara iaitu persefahaman antara negara untuk tidak
melampaui batas atas satu sama lain.
§ Manusia berta’ayush bermaksud
mereka hidup dalam satu zaman dan tempat.
6. Dari segi istilah, kalimah
al-ta’ayush ialah satu terma yang baharu dan kontemporari. Jika terma yang
hampir sama dengan maksud ta’ayush turut digunakan seperti
a.
tasamuh, (saling lapang dada)
b.
taqarub, (saling mendekati)
c.
tasakun, (saling menetap)
d.
takamul (saling melengkapi)
e.
tajanus.(saling sejenis)
7. Ia berkait juga dengan Al-tasākun
(التساكن) yang bermaksud tinggal bersama atau
cohabitation.
8. Konsep asal fekah: ta’ayush ialah
(kehidupan) antara kita dan bukan Islam yang menetap di sekeliling kita dari
kalangan ahli zimmah yang dinamakan sekarang sebagai warganegara dan juga
kehidupan antara golongan bukan Islam yang ada perjanjian (mu’ahad).
9. Ta’ayush bermaksud anda hidup
bersama dengan orang lain dalam keadaan boleh menerima kewujudan masing-masing
dan secara harmoni sama ada mereka menyamai anda atau berbeza tanpa salah
seorang menghalang kehidupan yang lain fokus al-ta’ayush antara orang Islam dan
bukan Islam dalam sebuah negara.
10. Tujuan fiqh al-ta`ayusy ialah memperkenalkan Islam kepada
orang bukan Islam dan mengajak kepadanya. Jika mereka tidak menerimanya sebagai
agama sekalipun maka ketika itu hendaklah kita meletakkan kaedah-kaedah bagi
mengelakkan pertumpahan darah, menjamin manusia untuk melakukan aktiviti di
atas muka bumi, meninggikan keadilan ke atas mereka, dan saling menolong pada
perkara yang boleh dilakukan bersama.
11. Terlalu banyak contoh-contoh
dalam al-Qur’an, bagaimana para Nabi dinamakan kepada kaum masing-masing oleh
Allah SWT sebagai “saudara” walaupun bagi kaum yang menentang Nabi mereka. وَإِلَى
ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا
Maksudnya: “Dan kepada kaum Thamud (Kami utuskan)
saudara mereka: Nabi Soleh.”(Surah al-A’raf: 73)
12. Allah tidak larang bergaul dengan
bangsa lain selagi pergaulan tidak memerangi umat Islam dan tidak mengusir umat
Islam dari tanah mereka (seperti Israel di Palestin).
13. Zaman sekarang istilah zimmi boleh
dikata tiada lagi tetapi yang ada fiqh muwathonah. (Hak hak kenegaraan)
14. Konsep di Malaysia : Hubungan
antara golongan Islam dan bukan Islam dalam sesebuah Negara dinamakan muwatanah
(kewarganegaraan) yang mana masing-masing dilindungi di bawah satu perlembagaan
yang sama. Ia agak berbeza dengan prinsip yang ada pada zaman silam iaitu
golongan bukan Islam lebih dikenali sebagai zimmi. Istilah yang terpakai ialah MUWATIN
atau warganegara
15. Perkara 8 perlembagaan negara (1)
Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat
perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang.
16. Pesanan Rasulullah مَنْ لَا يَرْحَمُ لَا يُرْحَمُ
Maksudnya:
“Barangsiapa yang tidak memberi rahmat maka tidak akan dirahmati”. Riwayat
al-Bukhari (5997)
17. Al Quran juga ajar kita menjaga
hubungan silaturahim dan sesama warganegara.
No comments:
Post a Comment