Saturday, May 17, 2008

Amal Islami melalui tugasan siasah

Akhirnya saya dapat juga mengikuti program tarbiah anjuran JIM. Di surau Pagar Buloh Sg Ara semalam ( 16 Mei 2008), telah diadakan Himpunan JIM Barat Daya Pulau Pinang yang disertakan dengan Forum Khidmat Sosial. Selepas mentadabbur Al Quran iaitu surah Al-Insan dari ayat pertama hingga 31, majlis bermula dengan pembentangan amal Islami oleh tuan Hji Bakhtiar.

Naqib Haji Bakhtiar di Amerika Syarikat dahulu pernah berpesan bahawa setiap anak usrahnya adalah seperti permata yag akan bersinar di mana sahaja mereka berada samada di tempat orang di tanahair sendiri. Mesti mempengaruhi suasana sekitar serta mendominasi massa sedaya yang mampu.
Memperingati pesan itulah beliau bersedia menjadi sebahagian daripada ahli Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Beliau secara bergurau berkata sebagai pekerja dnegan gaji RM 600 kini ( sebenarnya pendapatan haji ni banyak sangat Cuma dalam MPPP elaun maksima adalah RM 1000 sahaja), beliau tetap komited cuba membawa misi Islam dalam MPPP. Saya teringat kata-kata Tuan Haji Halim (Ketua Penerangan PAS Pulau Pinang) yang juga menjadi ahli Majlis, bahawa peranan PAS walaupun hanya seorang yang menjadi ADUN, tetap akan cuba melestarikan Islam melalui khidmat sosial juga. Bukankah Islam hadir untuk menstabilkan sosial, membawa cahaya kepada kegelapan masyarakat daripada kezaliman, diskriminasi, perhambaan sesama manusia, budaya bodek membodek, pecah amanah dan lain-lain.

Dahulu dalam era UMNO dan BN memerintah, ahli Majlis dipilih dikalangan Ketua Bahagian UMNO dan Gerakan serta Ketua Pemuda yang tidak menjadi wakil rakyat. Tanpa mengira latar belakang pendidikan dan mentaliti, jawatan penting ahli majlis disogok dan disumbat kepada mereka sebagai gula-gula selepas pilihanraya.

Malang jika PKR dan DAP juga ingin bersikap begini di mana jawatan ahli Majlis ingin diberi kepada yang berjawatan dalam parti pemerintah tanpa mengira latar belakang, kesungguhan dan minat mereka dalam membangunkan negeri ini secara saksama dan adil.

Ada juga suara-suara sumbang yang mempertikai Tuan haji Bakhtiar yang hanya menjadi ahli biasa PKR….janganlah PKR juga ingin bersikap neo-UMNOisme pula…..hancur kemenangan jika begitu….kita perlukan individu berkelayakan bukan sahaja dari segi akademik tetapi kemampuan akal dan semangat yang tulen. Haji Bakhtiar adalah juga diantara individu yang berkelayakan dari segi akademik dan pengalaman. Bukan mempertikaikan pekerja buruh, pemandu teksi atau penjual majalah sebagai ahli MPPP, tetapi janganlah sampai kerja menjadi tumpul hanya sekadar meraikan ketua-ketua bahagian dan ketua pemuda parti pemerintah semata-mata.....

JIM amat berpengaruh dalam organisasi PKR Pulau Pinang. Diharapkan praktikal amal Islami secara perlahan-lahan dan berimpak positif akan berjaya dilakukan oleh mereka yang ditugaskan oleh Jamaah dan parti Pakatan Rakyat. PAS pula sebagai Harkah Islamiyyah yang berproksikan politik semasa telah lama merangka gerak kerja untuk membawa nilai Islam dalam setiap Perbadanan negeri, majlis dan kerajaan tempatan walaupun hanya memperolehi 1 kerusi dalam DUN.

Sebagai contoh, ahli majlis yang bekefahaman amal Islami boleh untuk tidak meluluskan plan atau projek yang membawa masalah dan bahaya kepada masyarakat walaupun menguntungkan. Rasuah boleh dicegah dan ditangkap dalang-dalang koprat yang telah lama membina perniagaan berkuncikan duit ‘bawah meja’ di negeri tercinta ini.

YB Halim juga menceritakan pengalaman beliau sebagai ahli JIM yang terlibat dalam politik hari ini. Beliau menyarankan agar ahli gerakan Islam terutama yang berorientasikan NGO perlu menceburkan diri dalam arena politik sama ada melalui PAS atau PKR. Kini kuasa Melayu Islam hanya tinggal 4 orang sahaja berbanding UKNO yang memenangi 11 kerusi. Agenda melayu Islam hanya terletak pada tangan 4 orang ini semata-mata. Kuasa ubah angin Cina menyaksikan semua 19 kerusi Dap menang, manakala 6 kerusi Cina juga dari PKR. PAS pula kalah 4 dari 5 kerusi yang bertanding, PKR pula kalah 6 daripada 10 kerusi orang Melayu. Jadi agenda untuk membawa gelombang Islamisasi perlu dilaksanakan bersama oleh ahli PAS dan JIM yang berada dalam PKR untuk menajdikan Kerajaan Tempatan sebaga saluran perkhidmatan yang telus serta adil untuk semua kaum.

Teluk Kumbar

Pendita Bitara

8 malam 17 Mei 2008

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)