Tuesday, May 18, 2010

Mesyuarat Agong Kawasan dan Demokrasi Jamaah

Ahad lepas 16 Mei 2010 saya sertai Mesyuarat Agong PAS Kawasan Gopeng sebagai perwakilan Dewan Pemuda Kawasan.

Terasa ada aura demokrasi dalam mesyuarat ini. Saya dan rakan-rakan gembira dan berpuas hati dengan suasana wacana mesyuarat tersebut.

Walaupun saya baru mengenali Perak dalam tempoh yang masih muda (baru hampir 2 tahun), malah saya hanya menyertai Pas Kawasan Gopeng dalam tempoh tidak sampai setahun lagi. Namun itu bukan alasan untuk saya dipinggirkan dalam wacana mesyuarat agong, malah saya berpuas hati dengan kolaborasi kerja berjemaah di sini.

Lantaran itu saya masioh bersama Pas Kawasan Gopeng walaupun saya kini bertugas di Kamunting Raya sejak 5 bulan yang lalu.

Betul seperti yang diucap oleh Tuan Haji Rahim (YDP Pas Kawasan Gopeng) bahawa menyertai muktamar dan mesyuarat agong adalah tarbiah. tarbiah mendengfar pandangan orang, tarbiah menganjak minda untuk advokasi amal yang lebih baik dan berkesan, tarbiah untuk memahami kalimah-kalimah amanat dan pesanan daripada pemimpin parti, memotivasikan semula tenaga untuk bertuags untuk jamaah serta mentarbiah diri untuk memahami lagi kondisi jamaah, kemampuan jamaah, kerja yang tertangguh serta cara penyelesaian secara kolektif.

Muktamar akan meluntur jiwa ananiyyah dan sindrom personal centric yang bahaya untuk kejayaan perjuangan Islam.

Saya gembira jika terus dipilih sebagai perwakilan mesyuarat Agong.

Muhammad Nuruddin Bashah
AJK Dewan Pemuda PAS Gopeng

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)