Thursday, November 06, 2008

Jom sucikan gaji bulanan anda melalui zakat..

Susahkah membayar zakat? Saya jawab mudah. Yang susah adalah memastikan duit zakat itu disalurkan kepada yang benar-benar memerlukannya. Tetapi kini mudah kerana terlalu banyak badan kebajikan, pusat penjagaan wanita bawah umur, pusat tahfiz dan sebagainya.

Untuk kiraan simpanan tetap.
Anda hanya perlu kira wang zakat simpanan bila simpanan tetap mencecah RM 3600. Jika anda menyimpan wang simpanan sebagai contoh di dalam akuan anda RM 4000 pada bulan 12, anda bayar sahaja pada hujung tahun itu hanya RM 100 !! Adakah ini terlalu besar bagi anda? (darab 2.5% dengan 4000 = 100)

Ambil seratus itu terus berikan kepada mana-mana badan kebajikan Islam.

Untuk kiraan bulanan (gaji bulanan)
Baik, secara umumnya duit lebihan anda pada setiap bulan akan di darab dengan 2.5%. Contohnya gaji anda RM 1800. Anda ada lebihan wang sebanyak RM 100. Anda hanya akan membayar sebanyak RM2.50 sahaja !! Apalah sangat dua ringgit lima puluh sen itu kepada anda yang bergaji lebih seribu demi sesuap nasi kepada yang memerlukan.

Pada saya, lebih mudah untuk dikira zakat berasaskan gaji penuh bulanan dan bukannya lebihan gaji bulanan. Sebagai contoh pada penyata gaji anda Gaji anda adalah RM 3000. Jika 2.5% darab dengan 3000, anda hanya perlu salurkan wang zakat sebanyak RM75 sahaja. Ini kiraan mudah kerana kita tidak perlu kira lebihan wang penggunaan kita (kerana setiap bulan lebihan wang tidak tetap).

Jumpa dengan mana-mana badan kebajikan Islam, potong zakat melaluinya.

Sekarang anda boleh tidur lena selepas berzakat……

Muhammad Nuruddin Bashah (004)
Wakil Muslim aid Asia Pulau Pinang

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)