Friday, January 02, 2009

Malaysia berpura-pura dalam Isu Gaza!

Kerajaan Malaysia dinasihatkan agar tidak menunjuk hebat dalam isu serangan Israel terkini terhadap Gaza memandangkan kerajaan tidak pernah bersungguh dalam isu kemanusiaan dan jihad di Palestin.

Rakyat Malaysia memandang sinis dengan kenyataan Perdana Menteri yang disiarkan dalam Berita Harian 29 Disember 2008 yang memninta agar keganasan itu dihentikan serta mahu Majlis Keselamatan PBB mengambil tindakan yang perlu untuk menyelamatkan keadaan.

Parlimen Malaysia menolak usul untuk membantah keganasan Israel serta usul untuk menekan Israel baru-baru ini. Jika usul yang bersifat dalaman sebegitu tidak mampu diterima, bagaimana pula Majlis Keselamatan PBB yang majoriti dikuasai oleh kuasa pro Israel mahu mendengar nasihat PM kita ini? Jika benar Malaysia konsisten dalam isu ini, sila luluskan usul membantah Israel serta adakan sidang tergempar OIC untuk menggasak Israel.

Lihat sahaja kenyataan Bush yang masih berkuasa sehingga 20 Januari ini, “ Apa yang perlu kita lihat adalah HAMAS berhenti melancarkan roket kepada Israel”. Katanya lagi, “ Mereka (HAMAS) adalah samseng dan Israel akan mempertahankan penduduknya daripada pengganas seperti Hamas.

Apa bezanya sikap Kerajaan Malaysia dengan sikap tidak malu Bush? George W Bush yang bermatian ingin menghancurkan Iraq walaupun tanpa sebab akhirnya sanggup pergi berjumpa dengan rakyat Iraq hingga menyebabkan insiden baling kasut! Perdana Menteri Malaysia pula sanggup ingin menasihati Majlis Keselamatan PBB sedangkan dalam masa yang sama tidak sanggup mendesak Parlimen menerima usul menentang Israel. Malaysia juga sama seperti Amerika dalam menafsirkan erti ‘pengganas’. JIka Amerika menggelar HAMAS pengganas, Malaysia juga berat menafikan kenyataan Amerika malah mengambil tindakan sama menangkap rakyat sendiri yang belajar agama di luar negara atas alasan pengganas.

Muhammad Nuruddin Bashah

Setiausaha Penerangan PAS Pulau Pinang

Hadapan 360 MKJ kampung Terang

11000 Balik Pulau

Pulau Pinang

http://landskapsiasah.blogspot.com

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)