Saturday, October 27, 2012

Hudud sahaja diperjuang ….syariat Islam lain di mana?


Hudud sahaja diperjuang ….syariat Islam lain di mana?

Sekitar jam 3 pagi semalam (Pagi Raya Aidil adha) saya yang sedang bersiap untuk pulang ke kampong  terfikir suatu persoalan dan memerlukan jawapan yang segera untuk saya jadikan hujah.
Saya hanya teringat kepada Ustaz Nasrudin Tantawi (guru dalam talian)  sahaja untuk saya tanyakan ‘stand’ dan persepsi PAS dan Pemuda PAS Malaysia  berkenaan isu yang ingin saya utarakan.
SMS saya kepada beliau pagi itu berbunyi begini:
Salam ustaz, Al Qaradhawi ada menulis dalam kitabnya Masyarakat Islam Yang unggul bahawa Hudud bukan satu-satunya penyelesaian kepada permasalahan social dan jenayah malah ia ada;ah juzuk daripada perjuangan syariat Islam. Malah Persatuan Ulama’ P.Pinang juga telah menganjurkan Seminar dan wacana berkenaan Hudud dan bersetuju Hudud adalah wajib tetapi bukan satau-satunya penyelesaian. Jadi apa pandangan PAS berkenaan persepsi umum yang mungkin menganggap PAS hanya membawa matlamat hudud seolah-oleh tiada  pakej lain. Kita (PAS) kaffah (berjuang secara holistik ) tetapi imej dan pembawaan mungkin perlu upgrade…Apa pandangan ustaz?...”
Ustaz menjawab SMS dan diterima sekitar jam 7.51 pagi raya.
“ Salam, benar hudud bukan satu-satunya penyelesaian. Bahkan ia satu penyelesaian yang dating dalam satu pakej syariat yang lengkap dann syumul. Kita pun tidak pernah menyebut hudud satu-satunya penyelesaian. Kita juga tidak hanya memperjuangkan hudud semata-mata. Sebab itu dalam perlembagaan PAS tidak menyebut perkataan hudud tetapi disebut sebagai (perjuangan menegak) Al Quran dan Sunnah yang menjadi panduan kepada seluruh agenda PAS. Rujuk perlembagaan Fasal 5(1) dan fasal 7(1). Hudud hanya undang-undang dalam aspek jenayah. Hanya melibatkan jenayah zina, curi, arak, murtad dan rompak. Namun ia suatu alternatif  yang muktamad kepada kegagalan undang-undang ciptaan manusia. Ia juga perlu dilaksanakan sungguhpun aspeknya kecil. Sama seperti tayamum. Hanya ada 2 ayat tayamum dalam Al Quran. Namun ia wajib dilaksanakan sebagai alternatif apabila ketiadaan air atau anggota wudhuk uzur dan terhalang untuk sampai air. Menolak dan menafikannya tetap merosak dan menggugurkan iman. Walaupun nisbah yang kecil berbanding keseluruhan Alquran. Sebagaimana ia juga wajib ditegakkan sekalipun ia bukanlah satu-satunya penyelesaian dalam Islam. Persoalannya kita mesti melihat spesifik kes. Kalau kita nak cari penyelesaian dalam kes jenayah seperti zina, buang bayi, rompak samun dan seumpamanya, maka hududlah penyelesaiannya kerana yang berzian bukan tak tahu hukumnya haramyang mencuri bukan tak tahu ianya salah dan haram. Maka dalam kes ini bukan pengajian ilmupenyelesaian sebab mereka sudah tahu sudah ada ilmu, penyelesaiannya pada undang-undang. Kerana mereka gagal hidup dengan ilmu mereka. Undang-undang perlu mendidik mereka. Kalau masalah timbul dalam kes rumahtangga seperti bercerai makapenyelesaiannya ppada munakahat. Begitulah seterusnya. Justeru islam merangkumi ibadat, munakahat, muamalat dan jenayat. Berjuang untuk undang-undang sahaja menjadikan kita sempit.Perjuangan kita syumul untuk tegakkan keseluruhan sistem hidup islam. Rujuk usul pertama dalam Rukum Baiah Al Fahmu Imam Hassan Al Banna.

Daripada sms ini saya bercadang untuk jadikan satu kertas kerja….Kerajaan Kelantan lebih daripada layak untuk melaksanakan Hudud atas hujah Kelantan telah berusaha dalam perlaksanaan juzuk Islam sebelum bercadang pula melaksanakan undang-undang jenayah. Insya Allah Enakmen Hudud kelantan dan terengganu akan dijadikan rujukan.
Muhammad Nuruddin Bashah
Ketua Penerangan Majlis Tindakan DUN  Sungai Rapat (PAS)
Parlimen Gopeng

No comments:

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Kursus Intensif Percussion-alat ketuk

Sumbangan berita atau artikel, sila hubungi:
jihadin82@yahoo.com / 017-6291368 ( Nuruddin)